بازار سیاه بلیت پروازهای اربعین/فاصله نرخ‌های مصوب از بلیت فروشی‌های واقعی

هر ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین، بازار سیاه فروش بلیت هواپیما خودنمایی می‌کند. با اینکه گفته شده مردم از دلالان و واسطه‌ها بلیت خریداری نکنند و سازمان هواپیمایی کشور نرخ رسمی بلیت های نجف را اعلام کرده با نزدیک شدن به این ایام بسیاری متضرر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همه ساله زائرانی که قصد حضور در مراسم اربعین را دارند چه بخواهند زمینی سفر کنند و چه بخواهند هوایی خودشان را به مراسم برسانند، با موضوعاتی از قبیل بازارسیاه بلیت و افزایش غیرمنطقی قیمت بلیت ها مواجه می شوند.

این افزایش قیمت های بی حساب و کتاب بیشتر در زمینه خرید و فروش بلیت هواپیما خود را به رخ مسافران می کشد. در این راستا هرساله مسئولان مربوطه وعده کنترل قیمت ها را می دهند اما آنچه درعمل دیده می شود کمی متفاوت تر است از واقعیت ها.

چند سالی است که در آستانه اربعین حسینی، سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت پرواز عتبات عالیات در ایام اربعین را تعیین می‌کند.

سال ۹۴ با هدف کوتاه کردن دست دلالان و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه نرخ پروازهای اربعین  ۸۵۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد.

برای امسال نیز، طبق معمول اواسط شهریور، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی سقف نرخ بلیت پرواز عتبات عالیات در اربعین را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازه زمانی ۱۳ آبان‌ تا ۲۲ آبان‌ماه اعلام کرد.

در حالی اواسط ماه گذشته نرخ بلیت پروازهای عتبات عالیات در اربعین حسینی تعیین شد که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از برگزاری جلسه‌ای در سازمان هواپیمایی کشوری برای فروش بلیت با قیمت مصوب و برخورد با متخلفان و جلوگیری از دلال‌بازی در این بخش خبر داد.

وقتی قیمت مصوب بلیت هواپیما برای حضور زائران در مراسم اربعین اعلام شد، تصور می شد که امسال همانند سال گذشته دیگر بازار سیاه بلیت پرواز اربعین نداشته باشیم.

قیمت های متفاوت بلیت سفر اربعین در آژانس ها

 در حالی که مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور، اوج‌گیری نرخ بلیت پروازهای اربعین با شیب تند را تکذیب می کند، اما باز هم وقتی به آژانس های مسافربری سر می زنیم قیمت ها با آنچه اعلام شده، متفاوت است.

خبرنگار ما به همین منظور به سراغ تعدادی از شرکت های هواپیمایی رفت تا از نرخ فروش بلیت های عتبات عالیات برای اربعین باخبر شود.

کارمند فروش بلیت یکی از شرکت های مسافرتی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت که در تاریخ ۱۳ آبان بلیت رفت و برگشت به نجف ۶۵۰ هزار تومان است اما اگر قصد سفر در تاریخ ۱۶ آبان ماه را داشته باشید، قیمت بلیت فقط برای رفت ۶۵۰ هزار تومان خواهد بود.

مسئول آژانس مسافرتی دیگری در شهر اصفهان به ایمنا گفت: بلیت رفت و برگشت به نجف در تاریخ دو روز مانده به اربعین از یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان فروخته می شود.

او تاکید کرد: البته اگر زود بلیت رزرو نکنید، دیگر با این قیمت ها نخواهید توانست بلیت تهیه کنید.

وقتی به یکی دیگر از آژانس های مسافرتی که از دفاتر شناخته شده سطح شهر است، سر زدم، اعلام کردند که دیگر فروش بلیت نداریم، همه بلیت ها را فروخته ایم چون بازار فروش بلیت های نجف از حالا داغِ داغ شده است.

نرخ مصوب با واقعیت نباید فاصله داشته باشد

نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان دفاترخدمات مسافرتی اصفهان پیرامون این موضوع در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار داشت: در رابطه با مسایل اربعین سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حج و زیارت به عنوان متولیان امر برنامه ریزی هایی را انجام داده اند.

کاووس مسعودی ادامه می دهد: سازمان هواپیمایی کشور نرخ بلیت را تعیین کرده است که بر این اساس نرخ بلیت رفت و برگشت با هواپیما از اصفهان به نجف برای ایام اربعین، مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای پرواز یک طرفه ۶۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان دفاترخدمات مسافرتی اصفهان با بیان اینکه نرخ مصوب با واقعیت نباید فاصله داشته باشد، تاکید کرد: بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، زمان پروازهای اربعین حسینی از ۱۳ آبان آغاز و تا ۲۲ آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت و هر گونه فروش خارج از نرخ اعلام شده تخلف محسوب شده و در صورت ارسال شکایات از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir به طور حتم با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به تخلفات مربوط به تورهای زیارتی به عهده سازمان حج و زیارت است، تصریح می کند: برنامه ریزی ها در خصوص تورهای اربعین توسط سازمان حج و زیارت انجام شده و این سازمان از طریق سایت خود آژانس هایی که بند «الف» دارند یا به قولی مجاز هستند، را مشخص کرده است.

مسعودی افزود: مردم می توانند با مراجعه به آژانس های مجاز سطح شهر، نسبت به ثبت نام برای انجام سفر اربعین خود اقدام کنند.

وی یادآور شد: پلیس فتا نیز در این راستا هشدار داده که مردم برای تهیه بلیت به سایت های غیر مجاز مراجعه نکنند و در این رابطه فقط از طریق دفاتر خدمات زیارتی مجاز اقدام نمایند تا اگر موردی به وجود آمد بتوانند آن را پیگیری کنند.

نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان دفاترخدمات مسافرتی اصفهان خاطرنشان کرد: در رابطه با تورهای سفر اربعین فقط سازمان حج و زیارت پاسخگو است و مردم در صورت مشاهده تخلف می توانند با مراجعه به سایت samah.haj.ir در قسمت پاسخگویی به شکایات اقدام کنند تا پیگیری های لازم انجام شود.

سازمان هواپیمایی هرگونه فروش بلیت الکترونیکی و اینترنتی به مقصد نجف برای ایام اربعین را ممنوع اعلام کرده است و ارائه و فروش بلیت در مسیر مذکور، در روزهای ۱۳ تا ۲۲ آبان ماه سال جاری صرفا توسط شرکت‌های هواپیمایی و نمایندگان فروش این شرکت‌ها انجام شود.

به هر حال امیدواریم با توجه به تعیین قیمت ها و اعلام هشدارهایی در رابطه به برخورد با متخلفان گرانفروشی بلیت های اربعین، هر چه به زمان اربعین نزدیکتر می شویم شاهد بازار سیاه فروش بلیت خارج از نرخ مصوب نباشیم.  

گزارش از راضیه کشاورز

کد خبر 323813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.