کنترل بیماری های واگیر نیازمند ورود تمام دستگاه های مسئول است

فریدن - کارشناس واحد بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: کنترل بیماری های واگیر نیازمند ورود تمام دستگاه های مسئول است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن،  نوشین عقیلی در جلسه بررسی وضعیت عشایر و کارگران فصلی این شهرستان که با محوریت  پیشگیری از بیماری هپاتیت A، برگزار شد، اظهار داشت: عشایر جمعیت مواجی هستند که با جا به جایی در اکثر نقاط کشور موجب انتقال بیماری های واگیر می شوند.

مسئول اداره بیماری های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت با اشاره به فقدان سیستم فاضلاب و دفع بهداشتی زباله در هنگام استقرار این قشر در یک منطقه خاص، افزود: خطر گسترش بیماری های واگیر می تواند به صورت محلی و گاهی نیز ممکن است در سطح گسترده باشد.

عقیلی در ادامه با بیان اینکه ماهیت بیماری هپاتیت A از نظر اینکه دوره کمون بالایی دارد، بسیار خطرناک است، ادامه داد: مقابله با گسترش بیماری واگیر محدود به ساعات اداری نمی شود و به همین دلیل در هنگام رخداد بحران بار زیادی به سیستم تحمیل می شود.

کارشناس بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: بیماری های منتقله از آب و غذا تبعات خاص خود را دارد که مدیریت آن نیازمند ورود جدی تمام دستگاه های مرتبط است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در این زمینه در شهرستان فریدن وجود دارد، تاکید کرد: در این خصوص لازم است تصمیمات لازم برای دیده شدن این جمعیت در بحث بودجه و سرانه اتخاذ شود.

عقیلی نسبت به انعکاس کمبودهای موجود در این حوزه به مسئولان وزرات بهداشت  قول مساعدت داد و گفت: ارتقا کیفیت خدمات رسانی در حوزه بهداشت و سلامت در گرو تخصیص اعتبارات لازم برای این کار است.

به گزارش ایمنا؛ در این جلسه مدیران دستگاه های مسئول نسبت به رفع این مشکل توافق نظر داشتند و خواهان انعکاس درخواست های خود به مسئولان مربوطه در استان و وزارت کشور شدند.

انتقال بیماری های واگیر،  تهدید امنیت و مسائل فرهنگی - اجتماعی از مهم ترین مشکلاتی است که هر ساله با استقرار جمعیت پنج هزار نفری عشایر و کارگران فصلی در برخی نقاط شهرستان فریدن، بار زیادی را به دستگاه های متولی در این زمینه نظیر بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب روستایی و نیروی انتظامی تحمیل می کند.

کد خبر 323809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.