سالمندان باید برای سلامتی خود ورزش های هوازی انجام دهند

اکنون کشور با افزایش تعداد سالمندان روبه رو است ازهمین رو پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰ جمعیت سالمندان بیش از ۱۰ درصد ازجمعیت کشور را تشکیل دهند از همین رو به سالمندان توصیه می شود برای سلامتی خود ورزش های هوازی انجام دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، سالمندان در کشور ایران به دسته های مختلف سالمندی همچون  سن ۶۰ تا ۷۰ را سالمند جوان ، ۷۰ تا ۸۰ را سالمند میانسال و بالاتر از ۸۰ را سالمندان پیر  تقسیم بندی می شوند اما سالمندان در هرکدام از دست های که قرار می گیرند باید ورزش را در برنامه های روزانه خود قرار دهند چرا که آنان با ورزش می توانند سلامت، خواب راحت ، افزایش امید به زندگی را برای آن در پی داشته باشد.

همچنین حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد سالمندان کم تحرک یا بی تحرک هستند از همین رو آنان به بیماری های همچون دیابت، قلب عروقی ، فشار خون مبتلا می شوند براین اساس آنان برای پیشگری ازمبتلا شدن به این بیماری ها باید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

امروز گفتگویی  با " دکترمحمدسالکی متخصص طب ورزشی " انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

از چه سنی افراد وارد سالمندی می شوند؟

در ایران سن بالای ۶۰ سال را به دسته های مختلف سالمندان تقسیم  بندی می کنند و سن ۶۰ تا ۷۰ را سالمند جوان ، ۷۰ تا ۸۰ را سالمند میانسال و بالاتر از ۸۰ را سالمندان پیر نامیده می شود.

آیا سن سالمندان درکشور روبه افزایش است؟

اکنون کشور با افزایش تعداد سالمندان روبه رو است از همین رو پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰ جمعیت سالمندان بیش از ۱۰ درصد ازجمعیت کشور را تشکیل دهد.

سالمندان بر اثر بی تحرکی به چه بیماری های مبتلا می شوند؟

حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد سالمندان کم تحرک یا بی تحرک هستند از همین رو آنان به بیماری های همچون دیابت، قلب عروقی ، فشار خون مبتلا می شوند براین اساس آنان برای پیشگری ازمبتلا شدن به این بیماری ها باید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

فعالیت بدنی چیست؟

تحرک یا فعالیت بدنی مانند کارهای روزمره و یا خرید خانه فعالیت فیزیکی نامید می شود و این فعالیت ها بهتر از بی تحرکی است این تحرک برای سلامتی لازم است اما کافی نیست لذا سالمندان باید ورزش را در دستور کار خود قرار دهند. متاسفانه خانم ها نسبت به آقایان ازفعالیت بدنی کمتری دارند از همین رو به بانوان توصیه می شود از فعالیت بدنی و ورزش دوری نکند .

سالمندان باید چه ورزش های انجام دهند؟

سالمندان باید ورزش های هوازی مانند دوچرخه ، پیاده روی با شدت متوسط، شنا ۵ روز در هفته ، ورزش های قدرتی ۲ روز درهفته ، ورزش کشکی و تعادلی انجام دهند.

چه ورزش های به سالمندانی که مبتلا به دیابت و دیسک کمر هستند توصیه می شود؟

سالمندانی که به دیابت ودیسک کمرمبتلا هستند باید ورزش های آبی مانند شنا و راه بر روی آب در زمان کوتاهی انجام دهند، همچنین پیاده روی به مدت ۱۰ دقیقه تا ۲۰ دقیقه  در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر با کفش ومحیط مناسب به این افراد توصیه می شود و  سالمندانی که بیماری قلبی دارند توسط پزشک باید ورزش انجام دهند همچنین این افراد باید پیاده روز منظم به مدت نیم ساعت ، شنا و ورزش های آبی انجام دهند.

چند درصد از سالمندان اضافه وزن دارند؟

۴۰ درصد از افراد سالمند دارای اضافه وزن هستند که باید برای رفع این مشکل خود ورزش کنند چرا که اضافه وزن می توانند برای آنان مشکلاتی را ایجاد کند.

 سالمندان می تواند دوچرخه سواری کنند؟

سالمندانی که در دوران جوانی خود دوچرخه سورای می کردند اکنون می توانند در مدت کوتاه و راه های مستقیم و در هفته چند بار انجام دهند اما سالمندانی که تاکنون دوچرخه سواری نکرده اند و اکنون نیز می خواهند دوچرخه سواری کننند باید احتیاط کنند.

آیا کوه نوردی به سالمندان توصیه می شود؟

کوه نورودی هفته ای یکبار به سالمندان توصیه می شود البته نباید در ارتفاع های بلند، شیب دار بروند همچنین  باید از کفش های مناسب و استاندارد استفاده کنند.

سالمندان باید به صدای بدن خود گوش کنند و هر زمانی که در انجام هر گرونه ورزش  که بدن آنان احساس خستگیه ، احساس سرگیجه و تنگی نفس کرد باید ورزش را متوقف کند.

دستگاه های حرکت در مانی بوستان برای سالمندان مناسب است؟

دستگاه حرکت درمانی که دربوستان ها نصب شده باعث ایجاد انگیزه در سالمندان می شود اما متاسفانه برخی از این دستگاه ها استاندار نیست و خیلی از افراد طریقه استفاده از وسایل  این حرکت درمانی را نمی دانند.

کد خبر 323792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.