داستان یکی‌شدن در ورای ظلم و رنج و تبعیض/تجلیل هوشنگ مرادی کرمانی از کتاب

مراسم رونمایی و جشن امضاء کتاب «پاییز پرستوی سفید» به نویسندگی ابراهیم سلیمی کوچی در گالری متن برگزار می شود.

ابراهیم سلیمی کوچی نویسنده این کتاب در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: کتاب «پاییز پرستوی سفید»، یک رمان خودنوشت از کودکی من در سن ۱۴ سالگی است. موضوع اصلی این رمان سرگذشت یک پسر ایلیاتی است که بخاطر خشکسالی و بحران های زیست محیطی به حاشیۀ شهری در جنوب فسا می آید. یک اتفاق عاطفی برای این نوجوان می افتد و باعث می شود که او بواسطۀ آن اتفاق با شهر آشتی کند و درواقع شیفتۀ شهری شود که در ابتدا برایش قلعه ای با دیوارهای شیشه ای و قلعه ای با دیواری نامرئی بود.

وی افزود: این کتاب، مروری بر زندگی نسل دهه شصتی جوان های ایلیاتی است که بخاطر خشکسالی ها به حاشیۀ شهرها آمدند. در این اثر با رویکردی انتقادی به مسائل اجتماعی نگاه شده است.

او ادامه داد: راوی این رمان یک نوجوان ۱۴ ساله است که نسبت به مسائلی که در حوزۀ مدرسه وجود دارد بخصوص تنبیه بدنی، نسبت به مسائل شیفتگی های نوجوانی و مسائلی مانند مرگ‌اندیشی، با یک قلم ساده و زبان ساده شروع به فکر کردن می کند و زندگی اش را می نویسد.

سلیمی کوچی با اشاره به اینکه این رمان، تجلیل از آدم های سنتی قصه‌گو هم هست عنوان کرد: پدربزرگ این نوجوان که در گذشته تفنگچی کوهنورد یاغی بوده و قصه های فراوانی دارد و تشنگی قصه گفتن را هم در این نوجوان به ودیعه گذاشته است نماد قصه گوهای سنتی است، از این لحاظ این رمان، رمان مدرنی است چون قصۀ یکی شدن است و در ورای ظلم ها، در ورای رنج ها و در ورای تبعیض ها، مخاطب خود را به متحد شدن و یکی شدن دعوت می کند.

دانشیار ادبیات تطبیقی در دانشگاه اصفهان ادامه داد: این رمان یک اتوبیوگرافی است و من در ابتدای آن آورده ام که بجز اسامی افراد خانوادۀ خودم، سایر اسامی خیالی است و این هم به احترام آدمهایی است که در داستان بودند. این کتاب درواقع کتاب رویداد زندگی خانوادۀ من در دهۀ ۶۰ است.

وی تصریح کرد: جاذبۀ این رمان هم برای ادبیات کودک و نوجوان و هم برای ادبیات بزرگسال قابل تأمل است و استاد هوشنگ مرادی کرمانی نیز از این رمان تجلیل کرده و در رونمایی این رمان در شهر تهران نیز سخنرانی خواهد کرد؛ ضمن اینکه در آبان ماه نیز جلسۀ آکادمیک نقد و بررسی این رمان در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

ابراهیم سلیمی کوچی، سال ۱۳۶۰ در فسا متولد شد. وی دانش آموختۀ حقوق و دکترای ادبیات تطبیقی است که سال ۱۳۹۴ بعنوان پژوهشگر برتر شناخته شد و سال ۲۰۱۴ میلادی بعنوان استاد مدعو در دانشگاه سوربن فرانسه تدریس داشته است. سلیمی کوچی، نویسنده، عکاس و فعال محیط زیست و فعال رسانه است که اکنون با عنوان دانشیار ادبیات تطبیقی در دانشگاه اصفهان به تدریس اشتغال دارد، او همچنین بعنوان مشاور شبکه جهانی سحر در معاونت برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشته است. کتاب «پاییز پرستوی سفید» نخستین رمان ابراهیم سلیمی کوچی است که ازسوی انتشارات نشر خاموش منتشر شده است.

ابراهیم سلیمی کوچی در یادداشت پشت جلد کتاب «پاییز پرستوی سفید» آورده است: «این چندروز دوسه‌بار از خودم پرسیده ام که چه‌طور بعضی‌ها می‌توانند ساعت‌ها تلفنی صحبت کنند؟ آن‌هم با آدمی که حرف‌های زیادی با او دارند. با آدمی که بهترین حرف‌های‌شان را فقط به او می‌توانند بگویند. حرف‌هایی که حیف است بدون دیدنِ آن آدم، بدون زل‌زدن به چشم‌ها و پیشانی او بگویند. حس می‌کنم صدایم، کلمه‌هایم، همۀ چیزهای قشنگی که پشت جمله‌هایم نشسته‌اند، در تودرتوی سیم‌های تلفن گم می‌شوند. این سیم‌های پیچ‌درپیچ، کلمه‌ها را از تو می‌گیرند، جمله‌ها را از تو می‌قاپند، امّا وسطِ راه، در یک چشم‌به‌هم‌زدن، بی‌ریختشان می‌کنند و به گوش آن آدم می‌رسانند. بی‌ریخت و عادی و تکراری. دیگر از آن‌همه چیزهایی که می‌خواستی بگویی چه می‌ماند، به جز یک مشت حرف‌های بیهوده؟ به جز حرف‌های معمولیِ بی‌رمق که هرروز توی دهان همه می‌چرخند و هزاران‌هزار از آنها توی تکّۀ مچاله‌شده‌ای از یک روزنامه جا می‌شوند. من برای حرف‌زدن با او، فقط‌وفقط به چشم‌های او می‌توانم اطمینان کنم. چشم‌هایی که همیشه بیشتر از چیزهایی که خودش گفته، با من حرف زده‌اند. با من خندیده‌اند و حتّی گاهی با من دعوا کرده‌اند. اگر چشم‌های او حاضر نباشند، اگر بوی گیسوهای او هوا را پُر نکرده باشد، من چه می‌توانم به او بگویم».

گفتنی است، کتاب پاییز پرستوی سفید نوشتۀ ابراهیم سلیمی کوچی، در ۳۰۸ صفحه و با قیمت ۲۲ هزار تومان از سوی نشر خاموش منتشر شده است. علاقمندان برای حضور در آئین رونمایی و جشن امضاء کتاب «پاییز پرستوی سفید» باحضور نویسنده آن، می توانند پنجشنبه ۲۷مهرماه ساعت ۱۷:۳۰ به گالری متن، واقع در خیابان آبشار اول، پلاک ٢٥ مراجعه کنند.

کد خبر 323788

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.