به دنبال انحصار گرایی نیستیم/ فضای کسب و کار در شهر بهبود می یابد

دوره جدید شورای شهر اصفهان با ساختار شکنی هایی همراه بوده است. ساختارهایی که شاید در نگاه اول اصولی بوده اما با توجه به مقتضیات زمانه باید تغییر می کردند.

به گزارش ایمنا، امروزه یکی از مهم ترین نیازهای شهر اصفهان بهبود فضای کسب و کار است که با وجود سازمان های متولی مباحث اقتصادی این مهم مورد غفلت قرار گرفته بود.

با توجه به این نیاز مدیریت شهری جدید تصمیم دارد تا یکی از وعده های خود یعنی بهبود فضای کسب و کار را محقق کند. حتی در آخرین جلسه شورای شهر این هفته نیز طرح ایجاد ستاد توسعه کارآفرینی با اکثریت آرا به تصویب اعضای شورا رسید.

بر این اساس با اصغر برشان یکی از اعضای شورای شهر اصفهان پیرامون این موضوع به گفتگو نشستیم.

یکی از مشکلات شهر ما نبود فضای مناسب کسب و کار است. شورای شهر برای بهبود این فضا چه برنامه ای دارد؟

ابتدا باید گفت که در ۴ دوره گذشته شورای شهر توجهی به این موضوع نشده است اما مدیریت شهری توان این را دارد تا با ارائه طرح ها و لوایح مرتبط بهبود فضای کسب و کار را در شهر رقم بزند. برای همین هم یکی از وعده های اعضا شورا تحقق بهبود فضای کسب و کار بوده است.

شهرداری اصفهان برای بسیاری از مقولات فرهنگی مکان هایی را در نظر گرفته از این رو می توان در عرصه کارآفرینی و کسب و کار هم امکانات نرم افزاری و سخت افزاری لازم را تهیه کند. کارآفرینی هم تا به امروز بدون متولی باقی مانده بود از این رو در وهله اول باید مکانی با امکانات مناسب برای این منظور در نظر گرفته شود.

در چه بخشی از کسب و کار باید فعالیت بیشتری صورت گیرد؟

با توجه به اینکه شهر اصفهان ظرفیت بارگذاری بیش از میزان فعلی صنایع را ندارد، به این سمت نخواهیم رفت. فعالیت در این عرصه به دلیل هزینه های زیاد سرمایه گذاری، میزان آلایندگی ها و سایر مباحث حاشیه ای مفید به فایده نخواهد بود.

بهترین نسخه که برای بهبود کسب و کار اصفهان می توان پیچید توجه به توسعه صنعت پاک گردشگری است. البته این موضوع را با ظرفیت های این شهر مانند، تعامل با شهرهای خواهرخوانده به خوبی می توان دنبال کرد.

همچنین از فضای پسابرجام و وجود آژانس های گردشگری نیز باید بهترین استفاده را کرد. طبیعی است توجه به این موضوع، منجر به بهبود فضای کسب و کار به طور مستقیم می شود. رونق صنایع دستی نیز تاثیر غیر مستقیم بر توسعه صنعت توریسم دارد این درحالی است که تا به امروز چیزی حدود ۱۹۰ عنوان صنایع دستی در شهر اصفهان ثبت جهانی شده که ۲۰ هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

با توجه به اینکه یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه ما کارگران هستند، بهبود فضای کسب و کار این قشر را می توان متصور شد؟

متاسفانه رکود در ساخت و سازهای کشور ضربه زیادی به این قشر وارد کرده است و ریشه این موضوع کشوری است. خود شهرداری ها هم از بابت این موضوع ضربه خورده اند. رکود در ساخت و ساز باعث شده تا بسیاری از کارخانجات تولید کاشی، سرامیک، سیمان، آهن آلات و سایر صنایع وابسته رو به تعطیلی بگذارند.

اما شورای شهر نیز به زعم خود باید با ارائه بسته های تشویقی ساخت و ساز، تجدید نظر در عوارض ساختمانی و انجام پروژه های مشارکتی چه در حوزه های عمران و غیر عمرانی به بهبود این فضا کمک کند. البته عمل به تمامی این موارد ما را به نقطه مطلوب نمی رساند اما نقش مهمی خواهند داشت.

برای ساماندهی کارگران ساختمانی چه برنامه ای دارید؟

ایستادن کارگران زحمتکش ساختمانی در میدان های شهر نه در خور شان این افراد و نه برای شهر اصفهان مناسب است. شهرداری باید مکانهایی برای استقرار این افراد در نظر بگیرد تا در سرما و گرما آسیب نبینند.

 برخی اظهار می کنند که با توجه به سوابق شهردار اصفهان ایشان تخصص لازم را در حوزه مدیریت شهری ندارند از این رو شاید از پس این مسئولیت برنیایند...

اتفاقا به این افراد باید گفت که با نگاهی به سوابق ایشان این صحبت صحت ندارد. ایشان دوره ۴ ساله ای را در سمت فرمانداری گذرانده اند و طبیعتا اشراف خوبی به مباحث شهری دارند.

اتفاقا مصوبات شورا پس از تصویب اعضا به تایید فرمانداری باید برسد پس ایشان اشراف خوبی به مباحث شهری و شورایی دارند. باید پرسید تصور آنها از تخصص چیست؟ درست است که ایشان مدرک عمران و یا شهرسازی ندارند اما شهرداری به این موضوعات خلاصه نمی شود. شهرداری مجموعه کاملی از مباحث مالی، حقوقی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، زیست محیطی و غیره است.

شهردار هر کسی که می خواهد باشد اما سوابق و تجربیات خیلی مهم است. رفع سایر نیازهای شهر نیز با حضور متخصصان احصا می شود و عملا اینکه یک فرد در تمامی زمینه ها متخصص باشد امکان ندارد. با توجه به اینکه ایشان حقوقدان هستند پس می توان امیدوار بود که در زمینه حقوق شهروندی اقدامات خوبی انجام شود. پس اینکه کسی بگوید ایشان تخصص ندارند بی انصافی است و در حق ایشان ظلم است.

شاهدیم که تیم جدید شورای شهر همگی از جبهه اصلاحات هستند. ویژگی بارز این رویکرد نسبت به سایر رویکردها در چیست؟

همانطور که از اسم اصلاح طلبی پیداست مدعیان این رویکرد به دنبال اصلاح هستند. اصلاح طلبی مقوله ای است که در راستای مجموعه مفاهیم معنا می دهد. البته اصلاح طلبی دنبال اصلاح ساختار ها و اعمال تغییرات هست اما نه به صورت اتوبوسی. اصلاح طلبی به دنبال افرادی پاک دست، خوش نام، متقی و متخصص است.

البته سایر احزاب هم چنین ادعایی دارند.

بله اما ما به دنبال انحصار گرایی نیستیم. اگر فردی با ویژگی های بالا در اصلاح طلبان نبود از افراد دیگر استفاده می کنیم. اما در سیستم اصولگرایی همه افراد ذیل رویکرد باید قرار می داشتند تا وارد جریانات شوند.

و در پایان...

برای همه عزیزان آرزوی توفیق دارم.

کد خبر 323760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.