وقتی تعداد فالوور شرط بازی در یک فیلم می‌شود

اینروزها که فضای مجازی حتی در جزئی ترین و محرمانه ترین بخش های زندگی روزمره مان هم رخنه کرده، هر روز بر پیامدهایش در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند روز پیش ساناز سماواتی بازیگری که سالهاست او را کمتر در سینما و تلویزیون دیده ایم، در مصاحبه ای اظهار کرد: میزان فالوور در اینستاگرام برای انتخاب نقش تعیین‌کننده است!

اگر حرف های ساناز سماواتی را وحی منزل هم نپنداریم جای فکر کردن دارد آن هم حسابی و فوری!

سال هاست که می دانیم در سینما روابط یکی از مولفه های کاری هنرمندان است. این روابط هم شکل خوب دارند و هم شکل نه چندان خوب، شکل خوبش وقتی است که کارگردانی در یک کار با بازیگرانی که کاربلدند همکار می شود و در پروژه های بعدی اش نیز به دلیل سبک و سیاق کاری خاص خودش و تجربه خوب همکاری با بازیگری او را انتخاب می کند، مثل حضور پرویزخان پرستویی در کارهای ابراهیم حاتمی کیا که فرای از باند بازی است و کاملا هم مشهود.

شکل بدش مقابل این کار است، یعنی یک تیم بسته شده از بازیگران و فیلم سازان که دائما در کارهای مختلف سینمایی و تلویزیونی در کنار هم حضور دارند و این هم آیندگی بیشتر ناشی از یک شکل رابطه خاص است تا شایسته سالاری! مثلا یک بازیگر یا فیلم ساز سفارش یکی را می کند یا یک کارگردان فرزندان و آشنایانش را در فیلمش بازی می دهد. البته بی انصافی نکنیم و حساب بچه های فیلم سازانی که پا به عرصه گذاشته اند و توانایی و سواد لازم برای کار کردند دارند را از دیگران جدا کنیم، نمونه اش ساعد سهیلی که اگر پدرش هم از اهالی سینما نبود حتما جایش را در سینما باز می کرد.

حالا به لطف فضاهای مجازی و وسایل ارتباط جمعی ماجرا از سفارش پا فراتر نهاده و تعداد فالوورها تاثیر مستقیم در انتخاب بازیگران پیدا کرده است. رادیکال هم که فکر نکنیم و این حرف ها را احتمال در نظر بگیریم، این گونه انتخاب شایسته نیست. هستند بازیگرانی که به دلایل شخصی در فضاهای مجازی فعالیت ندارند و یا کمتر اهل جنجال و سر و صدا هستند، اما این توانایی و هنرشان را زیر سوال نمی برد. در تمام جوامع دنیا حرف از تقسیم درست سرمایه است و اینکه سرمایه ای جایی راکد نماند و در یک کلام مدیران جامعه به عدالت رفتار کنند، خواه این سرمایه مادی باشد و خواه انسانی و در مورد دوم رعایت عدالت اولی تر است.

چند وقت پیش در برنامه «هفت» لیلا اوتادی مهمان بهروز افخمی بود و یادم هست که از این باندبازی ها گله کرد و از حق هنرمندانی گفت که در دار و دسته ای جایی ندارند و مستقل فعالیت می کنند.

مریم کاویانی بازیگر سینما و تلویزیون هم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره انتخاب بازیگران بر اساس تعداد طرفداران صفحات مجازی گفت: این روزها خبرهای زیادی در مورد انتخاب بازیگر بر اساس ملاک‌هایی همچون فالوور و مخاطب مجازی می‌شنوم و همواره یکی از منتقدین جدی این قضیه هستم، زیرا شاید بازیگری آنچنان در فضای مجازی فعالیت نداشته باشد و ترجیح دهد از هیاهوی این صفحات دور باشد اما توانایی بازی بالایی داشته باشد...

سینمای ایران امروز به یک فیلم ساز عادل احتیاج دارد تا با انتخاب شایسته ها قدم فرا نهیم و بالاتر برویم./

کد خبر 323734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.