طرح تجمیع؛ نجات بخش بافت فرسوده

دولت برای نوسازی املاک واقع در بافت های فرسوده تا زمان ساخت، مبلغ ۲۰ میلیون تومان به ازای هر واحد به عنوان ودیعه مسکن با کارمزد ۴ درصد و برای ساخت هر واحد مسکونی نیز مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۸ درصد پرداخت می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه با توجه به رشد شتابان شهرنشینی و افزایش فزاینده جمعیت شهرها، توجه به بافت های فرسوده در بین کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه از اهمیت خاصی برخوردارگشته است.

در کشور ما نیز از مدت ها پیش به صورت جدی مداخله در این بافت ها در دستور کار قرار گرفته است، اما متاسفانه از دانش و تجربیات صورت گرفته بهره وافی و کافی برای نوسازی بافت های موجود برده نشده و بدین ترتیب در حال حاضر با پهنه های وسیعی از بافتهای فرسوده مواجه هستیم که طرح های جامع و تفصیلی نیز باید راه خود را از میان چنین بافت هایی بگشاید.

با این وجود و با تمام مشکلاتی که این بافت ها با آن روبرو بوده و به شهر تحمیل می کنند می توان گفت فرصت بزرگی پیش روی کلانشهر اصفهان، همین بافت های فرسوده هستند زیرا با مداخله مناسب در آن ها می توان پاسخ مناسبی برای رشد فزاینده جمعیت و کمبود زمین های شهری یافت.

از این رو مداخله در این بافت ها به عنوان یک ضرورت حیاتی احساس می شود و روش تجمیع را به عنوان ضرورتی غیرقابل چشم پوشی مطرح می سازد.

تجمیع زمین، توسعه شهری را آسان می کند

 تجمیع زمین به عنوان یک ابزار برنامه ریزی شهری از ابتدای قرن بیستم در اروپا رواج پیدا کرد وسپس درسایر نقاط جهان با موفقیت چشمگیری روبرو شد.

 تجمیع زمین، توسعه شهری را به سه روش آسان می کند، اول اینکه با این روش قطعات زمین با هم ادغام شده و پس از مرتب سازی برای برنامه ریزی بهتر تفکیک می شوند، دوم اینکه این روش راهکارهای مناسبی برای تامین هزینه ایجاد وتوسعه زیرساخت ها فراهم می آورد و در نهایت با این روش منافع مالی حاصل از توسعه شهری بین مالکان و متولیان توسعه توزیع می شود.

اجرای طرح های تجمیع در بافتهای فرسوده شهری به ایمن سازی، تعادل بخشی، حیات بخشی و ظرفیت سازی بافت های فرسوده کمک می کند.  نمونه بارز آن در بافت فرسوده محله همت آباد اصفهان رخ داده که همکاری مردم، شهرداری و دولت باعث تجمیع پلاک های ریزدانه همت آباد شده تا بافتی مبتنی بر استانداردهای شهری در آن ایجاد شود.

محدوده‌ بافت فرسوده‌ همت‌آباد به دلیل موقعیت شهری و همجواری با بهترین اراضی مسکونی شهر اصفهان و برخورداری از دسترسی‌های مناسب و عبور بزرگراه همت از داخل محدوده، جایگاه ویژه‌ای را در منطقه‌ ۶ و شهر اصفهان دارد.

پلاک های ریزدانه موانع موجود در مسیر نوسازی بافت های فرسوده

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با تاکید بر تجمیع پلاک های ریزدانه در بافت فرسوده، می گوید: مناطقی که بیش از ۵۰ درصد پلاک های واقع شده در آن زیر ۱۰۰ متر است و بیش از ۵۰ درصد معابر آنها زیر ۶ متر است، فرسودگی دارند و بافت فرسوده به شمار می روند.

حسین جعفری در گفتگو با خبرنگار ایمنا پلاک های ریزدانه را یکی ازموانع موجود در مسیر نوسازی بافت های فرسوده می داند و تصریح می کند: یکی از راهکارهای جدی که به عنوان ضرورتی انکار ناپذیر مطرح است و باید مورد توجه قرار گیرد، تجمیع در بافت های فرسوده است.

وی تاکید می کند: تجمیع پلاک ها در بافت های فرسوده که زیرساخت های آنها کم و پیچیدگی خاصی دارند و به دلیل تعدد مالکان مشکلات خاص خود را دارد، دشوار است.  

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ریزدانگی و همچنین فقر مادی و فرهنگی، ساکنان بافت های فرسوده را با مقاومت هایی روبرو می کند، ادامه می دهد: تجمیع زمین به عنوان یک ابزار برنامه ریزی شهری از ابتدای قرن بیستم در اروپا رواج پیدا کرد و سپس در سایر نقاط جهان با موفقیتی چشمگیری روبرو شد.
جعفری با بیان اینکه تجمیع زمین، توسعه شهری را با سه روش تسهیل می کند، خاطرنشان می کند: در روش اول قطعات زمین باهم ادغام شده و پس از مرتب سازی، برای برنامه ریزی بهتر تفکیک می شوند؛ در روش دوم راهکارهای مناسبی برای تامین هزینه و توسعه زیر ساختها فراهم می شود و در روش سوم منافع مالی حاصل از توسعه شهری، معمولاً به علت بهبود وضعیت بافت و یا ارزش افزوده مربوط به ساخت اراضی بین مالکان و متولیان توسعه توزیع می شود.
وی تجمیع را یکی از ابزارهای مهم در نوسازی بافت فرسوده می داند و اظهارمی کند: با اجرای طرح های تجمیع در بافت های فرسوده شهری، ایمن سازی، تعادل بخشی، حیات بخشی و ظرفیت سازی بافت های فرسوده تحقق می یابد.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به موقعیت های متفاوت بافت های فرسوده در مقایسه با سایر نقاط شهر، می گوید: مساحت کم زمین، تعداد پایین طبقات، تفکیک نامناسب زمین، ساخت و ساز با مصالح ارزان و کم دوام از ویژگی های پلاک های موجود در بافت های فرسوده هستند.
تراکم تشویقی برای تجمیع و نوسازی 

جعفری معتقد است تجمیع در نقطه مقابل تفکیک به کار برده می شود و بر اساس آن چند مالک برای بهره مندی از تسهیلاتی که دولت و شهرداری پیش بینی کرده، پلاک های خود را که دارای سند جداگانه هستند، ارایه می کنند تا برای آنها یک سند واحد تهیه شود.
وی با بیان اینکه با اجرایی شدن طرح تجمیع، شهروندان می توانند از تراکم ساختمانی بیشتری استفاده کنند، خاطرنشان می کند: بر اساس طرح تفصیلی شهر اصفهان و با مصوبات شورا و قانون حمایت از نوسازی بافت های فرسوده، تراکم تشویقی برای تجمیع و نوسازی این بافت ها پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی وبهسازی شهرداری اصفهان تاکید می کند: مالکان پلاک های واقع شده در بافت های فرسوده می توانند از تراکم در ارتفاع و بخشودگی های عوارض که وجود دارد، استفاده کنند و با تجمیع پلاک ها در زیر بنای بیشتری ساخت و ساز انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان باید مطلع شوند که با تجمیع پلاک های ریزدانه، هیچ حقی از آنها ضایع نمی شود و حتی پلاک های آن نیز ارزش افزوده پیدا می کند، یادآور می شود: دولت برای نوسازی املاک واقع در بافت های فرسوده تا زمان ساخت، مبلغ  ۲۰ میلیون تومان به ازای هر واحد به عنوان ودیعه مسکن با کارمزد ۴ درصد و برای ساخت هر واحد مسکونی نیز مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۸ درصد پرداخت می کند.

شهروندان باید بدانند که یکی از راهکارهای اساسی برای نوسازی بافت های فرسوده تجمیع پلاک های ریزدانه است. بر این اساس اگر تعدادی از پلاک های ریزدانه تجمیع شوند، اولین فایده آن این است که به شبکه معابر و کوچه های مناسبی دست می یابیم که خدمات بهتری به ساکنان ارایه می شود.

با اجرایی شدن طرح تجمیع، نوسازی مقرون به صرفه خواهد بود و قیمت ساخت و ساز کاهش می یابد، همچنین ارتقا کیفیت فضایی پس از نوسازی سبب می شود که ارزش اقتصادی پلاک ها بیشتر شود .

کد خبر 323667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.