لزوم ارایه راهکارهای مناسب برای برون رفت از معضلات ترافیکی شهر

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از معضلات شهر اصفهان مباحث ترافیکی است که مدیران و برنامه ریزان شهری باید نسبت به ارایه راهکارهای متناسب با آن اقدام کنند.

به گزارش ایمنا، امیر احمد زندآور با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «اینجا اصفهان» اظهارکرد: مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری سرنوشت دیگری را برای مدیریت شهری رقم زدند که از آنها سپاسگزاریم و امیدواریم خدمتگزار واقعی برای آنها باشیم.

وی ادامه داد: یکی از معضلات بزرگ در کلانشهرهای دنیا از جمله اصفهان مباحث ترافیکی است که جا دارد مدیران و برنامه ریزان شهری اجازه اینکه شهر بیش از این دچار چالش شود را ندهند و راهکارهایی را برای مسائل ترافیکی تدارک ببیند.

آمار تصادفات در شهر بالاست

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه انسان، جاده و وسیله نقلیه ۳ ضلع یک مثلث هستند، عنوان کرد: این ۳ عامل ایجاد کننده ترافیک در سطح شهر هستند که می توانند باعث کاهش یا افزایش آن شوند در همین راستا باید مهندسی ترافیک و مقررات حمل و نقل و ترافیک مدنظر قرار گیرد، منابع انسانی آموزش ببینند و وسائل نقلیه نیز استاندارد شوند چراکه این ۳ عامل لازم و ملزوم یکدیگر هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

وی اضافه کرد: متاسفانه آمار تصادفات در شهر و جاده ها بسیار بالاست به طوری که در هرساعت ۲ نفر در اثر تصادف جان خود را از دست می دهند و این آمار در شبانه روز به ۴۸ نفر و در سال به ۱۸ هزار نفر می رسد که شایسته مردم ایران و اصفهان نیست چراکه ترافیک، آیینه تمام نمای مردم است.

 زندآور یادآور شد: سال ۱۲۸۰ اولین خودروها در دوره مظفرالدین شاه وارد کشور شدند و اکنون بالای ۱۰۰ سال است که با خودرو سر و کار داریم و نباید تا این حد با معضلات ترافیکی و تصادفات روبرو باشیم.

وضعیت ترافیک اصفهان تب آلود است

وی وضعیت ترافیک در اصفهان را تب آلود خواند و افزود: ۳ فاز مترو هنوز ناقص است و ممکن است تکمیل آن چندسالی زمان ببرد، در سایر موارد حمل و نقلی نیز دچار مشکل هستیم به طوری که ناوگان اتوبوسرانی شهر نیمه فرسوده شده و از ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در این ناوگان، ۷۰۰ دستگاه آن فرسوده شده و بالای ۱۰ سال عمر دارند و باید از گردونه حمل و نقلی خارج شوند. تعداد زیادی از این اتوبوس ها دیزلی هستند و عواملی برای تشدید آلودگی هوا محسوب می شوند.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه با مشکل کمبود پارکینگ عمومی و پایانه ای در شهر روبرو هستیم، گفت: در حال حاضر اصفهان، ظرفیت پذیرش خودروهای موجود را ندارد و این درحالی است که روزانه ۵۰۰ دستگاه خودرو شماره گذاری می شوند؛ ظرفیت  شهر نیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است در حالی که هم اکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در اصفهان ساکن هستند.

وی اضافه کرد: عوامل مختلفی در راه توسعه شهر تأثیرگذار هستند تا مردم دچار مشکل نشوند. متأسفانه امروز شهروندان در سختی زندگی می کنند که راه برون رفت از این سختی خود مردم هستند چراکه علاوه بر فراهم سازی امکانات و زیرساخت ها، مردم نیز باید فرهنگ استفاده از آنها را داشته باشند و حقوق شهروندی را رعایت کنند، از طرفی امکانات شهری هم باید به طور عادلانه توزیع شود تا مردم زندگی خود را راحت تر پیش ببرند.

زندآور با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر در شهرها نقش نظارتی دارند، بیان کرد: البته بخشی از وظایف شوراها وضع قوانین محلی است که اگر اعضای شورا، اطلاعات و آگاهی لازم از معضلات شهری داشته باشند بهتر می توانند تصمیمات و مصوبات مناسبی در حوزه شهر بگیرند.

وی ادامه داد: در این دوره از شورای اسلامی شهر نیز، اعضای شورا توجه ویژه ای به مباحث ترافیک دارند و امیدواریم در همین راستا بسیاری از مشکلات مردمی حل و فصل شود.

فرهنگ و ترافیک باهم ارتباط تنگاتنگی دارند

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان  استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر را کمرنگ تر از حمل و نقل خصوصی دانست و گفت: ما رتبه خوبی در عرصه گردشگری در سطح جهان داریم در همین راستا باید سیاست ها و راهبردهای حمل و نقل عمومی در شهر فرهنگ سازی و نهادینه شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ ۷۲ تعریف دارد که یکی از تعاریف آن شامل مجموعه عادات، سنت ها و روش هایی است که در زندگی اجتماعی مردم جاری است، تاکید کرد: فرهنگ و حمل و نقل با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند به گونه ای که مباحث ترافیکی باید به مردم آموزش داده شود تا به فرهنگ تبدیل شود این درحالی است که در برخی مسائل سال های سال زمان لازم است تا فرهنگ سازی صورت بگیرد به طور مثال ۲۳ سال است که قوانین و مقررات مرتبط با بستن کمربند ایمنی وضع شده اما هنوز هم فرهنگ استفاده از آن نهادینه نشده است.

زندآور اضافه کرد: شهر را باید به سمت فرهنگی شدن در راستای مشارکت و احقاق حقوق اجتماعی پیش ببریم چراکه مردم حقوق متقابلی نسبت به یکدیگر دارند که با رعایت آنها همه سود می برند.

برنامه اصفهان ۱۴۰۰؛ زمینه ساز شهری خلاق و ایمن

وی در ادامه گفت: در سالهای گذشته برنامه های مختلفی در شهرداری اصفهان تدوین شد که برنامه اصفهان ۱۴۰۰ آخرین نمونه آن است و امیدواریم با اجرای آن اصفهان به شهری خلاق، هوشمند و ایمن تبدیل شود و مردم راحتی را با گوش و چشم و دل و زبان خود درک کنند. این برنامه حاصل طراحی ها، هزینه ها و برنامه هایی است که طی سالیان متمادی صورت گرفته است و می توانند انتظارات مردم را در زمینه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی برآورده کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: دست شهرداری در جیب مردم است یعنی بخش اعظم درآمدهای شهری بر عهده مردم است که آنها با مشارکت و هم افزایی خود باعث رشد، ترقی و آبادنی شهر خواهند شد لذا دست یاری و همکاری خود را  بیش از گذشته به سوی شهروندان دراز می کنیم.

کد خبر 323659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.