هدف بنیاد فرزانگان بهزیستی تکریم و توانمند سازی سالمندان است

اکنون در بنیاد سالمندان اصفهان حدود دو هزار نفر عضویت دارند که از این تعداد حدود ۶۰ درصد را بانوان و ۴۰ درصد را آقایان تشکیل می دهند و در انجام فعالیت های که به منظور توانمند سازی به آنها محول شده مشارکت دارند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا؛ قشر سالمند جزء اقشار آسیب پذیر جامعه بوده و نیازمند توجه ویژه هستند، باید با تلاش و فرهنگ سازی نسبت به حذف باور ناتوانی سالمندان و نهادینه نمودن این باور که سالمندان ناتوان نیستند، تلاش شود.

بنیاد فرزانگان با هدف جلب مشارکت سالمندان، اعضای خانواده و افراد داوطلب و خیر، در کنار حمایت ها و مساعدت های مالی دولت در جهت تکریم سالمندان و ارائه خدمات به آنها در استان های مختلف تشکیل شده و سالمندان می توانند با عضویت در این مراکز از حمایت های ویژه برخوردار شوند.

راه اندازی چنین بنیادهایی مستلزم گرفتن مجوز از سازمان بهزیستی است و برای تقویت آنها نیز دستگاه های اجرایی مرتبط باید همکاری لازم را داشته باشند.

هم اکنون ۲۸ بنیاد فرزانگان در کشور فعالیت دارد که با افتتاح ۱۴ مرکز دیگر، مجموع این بنیادها افزایش می یابد و بر اساس این برنامه در نظر است که در همه شهرها، یک بنیاد فرزانگان راه اندازی شود، تا پایان امسال مجموع بنیادهای فرزانگان دو تا سه برابر افزایش می یابد.

در بررسی جزئیات بیشتر این موضوع و روند ارایه خدمات به سالمندان در بنیاد فرزانگان استان اصفهان با زهره ملایی، کارشناس مسوول شورای سالمندان بهزیستی استان اصفهان   گفت و گو کردیم که  در زیر می خوانید.

ایجاد بنیاد های فرزانگان بهزیستی از چه زمان شکل گرفت؟

طرح ایجاد بنیاد های فرزانگان بهزیستی از سال ۱۳۹۰ از طریق شورای ملی سالمندان که متولی آن سازمان بهزیستی است به استان ها ابلاغ شده است و در حال حاضر ۲۸ بنیاد فرزانگان تاسیس شده در کل کشور داریم و ۱۴ بنیاد هم در دست اقدام  هست که در آینده تاسیس می شوند.

این بنیادها زیرمجموعه شورای ملی سالمندان هستند که در حال حاضر در شهر اصفهان یک بنیاد در حال فعالیت است و چند بنیاد دیگر نیز از طریق شورای سالمندان استان برای اخذ مجوز فعالیت اقدام نموده اند تا با اخذ مجوز و تاسیس بنیاد بتوانند در این بخش به فعالیت بپردازند.

شورای ملی سالمندان زیر مجموعه سازمان بهزیستی کشور است و ریاست این شورا در استان ها بر عهده استاندار هر استان بوده و دبیر این برنامه هم سازمان بهزیستی است. فعالیت عمده دبیرخانه شورای سالمندان ساماندهی امور مربوط به سالمندان از جمله سیاست گزاری های کلان در سطح استان در حیطه سالمندان، اعطای مجوز بنیاد و نظارت بر امور آنان است.

 بنیاد فرزانگان استان اصفهان از کی شروع به فعالیت کرده است؟

سال گذشته اولین مجوز بنیاد فرزانگان به انجمن سالمندان اصفهان داده شد، استقرار مکان اصلی بنیاد برای ادامه روند فعالیت ها بر عهده شهرداری اصفهان است. البته بنیاد فرزانگان اصفهان پیگیر انجام این برنامه است و با تخصیص مکان از سوی شهرداری، عملیات ساخت و ساز ساختمان بنیاد انجام می گیرد تا در آینده شاهد ادامه فعالیت بنیاد فرزانگان در این مکان باشیم.

هم اکنون مکانی در سازمان بهزیستی در اختیار سالمندان قرار دادیم، طی سال های گذشته انجمن سالمندان در حال فعالیت بودند و سال گذشته مجوز فعالیت بنیاد فرزانگان بهزیستی اخذ شد. با توجه به اینکه فعالیت های بنیاد وسیع تر است، نیازمند مکان بزرگ تری برای ادامه برنامه است و قریب به سه سال است که پیگیر این موضوع هستیم و با پیگیری های مداوم بنیاد امیدواریم در آینده ای نزدیک به نتیجه برسیم و مکان ثابتی را برای اینکار داشته باشیم.

فعالیت این بنیاد ها بر چه مبنایی است؟

بنیادها  تشکل های پویای مردمی هستند  و اعضای آن شامل کلیه سالمندان ۶۰ سال به بالا و بازنشستگان دستگاه های دولتی استکه با هدف حفظ سلامت و توانمند سازی سالمندان مشغول به فعالیت اند.

چه تعداد سالمند در استان تحت پوشش بنیاد فرزانگان هستند؟

اکنون در بنیاد سالمندان اصفهان قریب به دو هزار نفر عضویت دارند که از این تعداد حدود ۶۰ درصد را بانوان  و ۴۰ درصد را آقایان تشکیل می دهند که کارهایی که به آنها محول شده است را انجام می دهند. برآورد آمار سالمندان در استان حدود ۹ درصد از کل جمعیت استان است که  ۴۳۰ هزار نفر از جمعیت استان سالمندان هستند.

 اکنون در این بنیاد چه خدماتی به افراد سالمند ارایه می شود؟

هدف از تشکیل بنیادها پر کردن اوقات فراغت و توانمندسازی سالمندان با تاکید بر مشارکت جامعه و مشارکت همگانی مردم است. اکنون فعالیت های بنیادها در قالب فعالیت هایی از جمله  فعالیت های آموزشی، آموزش سلامت ویژه سالمندی، آموزش های ابتدایی سواد آموزی و نویسندگی و کتاب خوانی برای سالمندان انجام می شود.

علاوه بر این کارهای مذهبی، تدریس قرآن، سخنرانی، مداحی، زیارت و در حوزه حقوقی هم سالمندان با قوانین آشنا شده و می توانند مطالبات خودشان را ارائه دهند. در بخش هنری بهره مندی سالمندان از سینماها، تئاتر و نمایشگاه ها است و در حوزه ورزشی بیشتر درباره اردوهای ورزشی  و برگزاری مسابقات ورزشی در بنیاد فعالیت می شود.

 در حوزه برنامه های اردویی و تفریح سالمندان چه فعالیت هایی انجام می شود؟

در حوزه اوقات فراغت و تفریح بنیاد بیشتر برنامه اردوهای زیارتی و سیاحتی را برای سالمندان عضو بنیاد فراهم می کند. در حوزه فعالیت های داوطلبانه و اشتغال هم فعالیت گسترده ای انجام می شود.

برنامه هایی برای بنیادها تدوین می شود و کلیات از طریق آیین نامه ابلاغ می شوند که مدیریت بنیادها این فعالیت ها را ساماندهی کرده  و برنامه ریزی های لازم را انجام می دهند.

برنامه های اردویی، همایش ها، پیاده روی و اردوهای زیارتی به طور مداوم برای سالمندان برگزار می شود و علاوه بر این برنامه آموزش هم درمجموعه بنیاد برنامه ریزی می شود و سازمان بهزیستی نظارت بر فعالیت های بنیاد فرزانگان دارد و سالیانه کمک بلاعوضی از طریق شورای ملی سالمندان برای کمک به آنان داده می شود و سپس گزارش کار به سازمان ارایه می شود.

فرزانگان بهزیستی چه اهدافی را دنبال می کند؟

راه اندازی فرزانگان با هدف ارتقاء سطح سلامت اجتماعی، روانی و جسمی سالمندان با بهره گیری از توانمندی های خود سالمندان است. بنیاد فرزانگان یک موسسه مردمی و فرهنگی بوده که  هدف این بنیاد ایجاد روحیه شادابی و نشاط در سالمندان، زمینه پر کردن اوقات فراغت و در نتیجه ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان را بر عهده دارد.

همان طور که می دانیم کشور به سمت و سوق سالمندی پیش می رود اکنون ۸ درصد از جمعیت کل کشور را سالمندان تشکیل می دهند، پیش رفتن جامعه به سمت سالمندی موجب می شود که در این بخش سیاست گذاری هایی هم انجام شود. ایجاد بنیاد فرزانگان هم در همین راستا بوده و به منظورحفظ جایگاه سالمندان، توانمند سازی و توانمند کردن سالمندان به فعالیت می پردازد.

برخی از افراد بر این باورند که زمانی که به سن سالمندی می رسند شاید برای جامعه بی استفاده باشند، به همین منظور این بنیادها با هدف تکریم سالمندان و حفظ جایگاه آنها در جامعه فعال هستند و برای بهبود روند برنامه هایشان نیازمند مشارکت همگانی مردم و دستگاه ها هستند.

هم اکنون در استان و سایر شهرستان ها مردم از وجود این بنیاد آگاهی دارند؟

در این زمینه اطلاع رسانی به شهروندان شده است و علاوه بر این مجموعه هایی هم در شهرستان ها در این زمینه درحال فعالیت هستند همچنین مجموعه هایی هم در این رابطه توسط خیرین در شهرستان های نجف آباد، خمینی شهر، شهرضا و دولت آباد در حال تاسیس هستند که با اخذ مجوز از بهزیستی می توانند فعالیت هایی را به شکل هدفمند برای سالمندان در آینده داشته باشند.

بعنوان مثال هم اکنون خانه مهر شهرضا با مساحت ۲۴ هکتار در حال ساخت و ساز است که شامل مجموعه بزرگی در مبحث امور سالمندان از جمله نگهداری، امور فرهنگی و ورزشی و فرهنگسرای ویژه سالمندان می باشدوعلاوه بر ان تعدادی سوئیت هایی برای نگهداری سالمندانی که فاقد مکان ثابت هستند، در نظر گرفته شده است.

در شهر اصفهان در این بخش فعالیت هایی در حال انجام است و خیرین وارد این حیطه شده اند و مشغول ساخت و ساز و ساماندهی در این بخش هستندکه امیدواریم در آینده ای نزدیک در شهرستان ها با مشارکت خیرین بنیاد های فرزانگان سالمندان برای ارایه خدمات بهینه به قشر سالمند راه اندازی شوند.

کد خبر 323604

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.