نفس آب در شهرضا به شماره افتاد

شهرضا – در حالی که هر روز اخباری ناگواری درباره وضعیت کم آبی و بحران خشکسالی در منطقه شنیده می‌شود باز هم برخی افراد با بی مبالاتی آب را هدر می‌دهند تا جیره بندی آب واقعا اتفاق نیفتد، این افراد باور نمی‌کنند که خطری بزرگ در کمین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، مرثیه خونبار آب بیش از یک دهه است که خوانده می‌شود اما این روزها دیگر نیازی به مرثیه خوانی نیست زیرا همه به وضوح نشانه‌های خشکی اقلیم را مشاهده می‌کنند.

شیوا زمانی – کارشناس آب و فاضلاب در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا اظهار کرد: خشکسالی یکی از پدیده‌های هواشناختی و جدایی ناپذیر از شرایط اقلیمی در کشورهای واقع در عرض‌های جنب حاره‌ای مانند ایران است.

وی اذعان کرد: متأسفانه در این مناطق که بیشترین بیابان‌های جهان وجود دارد، خشکسالی امری عادی و ممکن است در هر محلی رخ داده و پیامدهای نامطلوب به همراه داشته باشد.

کارشناس مسائل آب تصریح کرد: ویژگی‌ها و اثرات خشکسالی از قبیل شدت، مدت و بزرگی آن از محلی به محل دیگر متفاوت است، در مناطق خشک و نیمه خشک، اثرات کمبود بارندگی بر روی منابع آب به سرعت آشکار می‌شود.

زمانی گفت: در مناطقی که به طور طبیعی دارای محدودیت منابع آب هستند، بروز خشکسالی تأثیرات منفی بیشتری به دنبال داشته و حتی می‌تواند به بحران منتهی شود.

از آنجا که زندگی و معاش همه افراد به کشاورزی و زراعت بستگی داشته و کشاورزی هم وابستگی اساسی به آب دارد، وقوع خشکسالی می‌توان صدمات سهمگینی به کشاورزی وارد کند.

مرتضی اباذری – کارشناس زراعت در این باره اظهار کرد: اگر حساسیت متغیر گیاهان زراعی را در طی مراحل نمو گیاه از سبز شدن تا بلوغ در نظر بگیریم، می‌توانیم شرایط نامساعد خشکسالی را بر کشاورزی بهتر درک کنیم.

وی تصریح کرد: کمبود رطوبت در لایه‌های فوقانی خاک به هنگام کاشت می‌تواند باعث تأخیر جوانه‌زنی شود که موجب کاهش تراکم بوته در هکتار و نقصان عملکرد نهایی می‌شود.

کارشناس زراعت تصریح کرد: در بخش های زیادی از استان اصفهان و از آن جمله در شهرستان شهرضا، دماهای بالا، رطوبت نسبی پایین و بادهای خشک منجر به افزایش تاثیر فقدان باران شده است، البته افزایش استفاده روش های بهره‌وری آب از جمله سیستم های تحت فشار تاحدی از این مشکل کاسته است اما در مجموع بحران خشکسالی آثار منفی انکارناپذیری برجای گذاشته است.

محمدحسین صالح – رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا در خصوص وضعیت منابع آب شرب شهری این شهرستان عنوان کرد: امسال بحران کم آبی در شهرضا از خردادماه آغاز شد که به معنای وخامت اوضاع در این زمینه است.

وی اظهار کرد: سرانه مصرف آب در کشور ۱۷۸۰ لیتر است، این در حالی است که متوسط بارندگی در جهان ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیمتر، آسیا ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیمتر، در کشور ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر و در شهرستان ۱۲۰ میلیمتر در سال است.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا اذعان کرد: از ۷ حلقه چاه آب شهرستان در منطقه وردشت ۳ حلقه خشک و یک حلقه هم تنها ۲۰ روز آبدهی داشته است، از ۱۵ حلقه چاه آب منطقه شهرضا هم ۲۹۰ لیتر بر ثانیه آب استحصال می‌شود.

صالح ادامه داد: در حالی که در روزهای پیک مصرف در تابستان امسال مصرف آب در شهرضا به ۵۰۰ لیتر بر ثانیه رسید، میزان آب استحصال شده از چاه‌های تأمین کننده آب شهرستان تنها ۳۹۰ لیتر بر ثانیه بوده است.

وی گفت: در ۷ سال گذشته به دلیل افزایش ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به جمعیت شهرضا از طریق اسکان در مسکن های مهر ۱۰ هزار لیتر بر ثانیه به آبخوان شهرستان اضافه شده است.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، اذعان کرد: متأسفانه برخی از شهروندان هنوز باور ندارند که منابع آبی شهرستان رو به پایان است و اگر یک تلاش دسته جمعی برای حفظ این منابع ایجاد نشود، به زودی با یک بحران بزرگ مواجه خواهیم شد.

صالح تأکید کرد: استفاده از شیرهای کاهنده مصرف، ایجاد تغییرات ساده همچون سایبان برای کولرها و خودداری از شست و شوی خودرو با آب شرب خانگی بازتاب بسیار زیادی در کاهش میزان هدررفت آب دارد.

وی اظهار کرد: منابع آب به همه افراد جامعه تعلق دارد بنابراین اگر بحرانی هم در آن ایجاد شد، همه افراد مسئول و متضرر خواهند بود به همین دلیل لازم است برای حل این مشکل و گذر از این دوران بحران، همه شهروندان همکاری داشته باشند.

کد خبر 323573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.