ایجاد صندوق بازنشستگی فولاد غیرقانونی بود/پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد در هاله‌ای از ابهام

نماینده کانون های معدنی و فولاد کشور با انتقاد بر اینکه پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد در نیمه دوم امسال به دلیل شرایط اقتصادی کشور در هاله ای از ابهام قرار دارد، گفت: مجموع بدهی دولت از سال ۹۱ تاکنون به صندوق بازنشستگی فولاد ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده که متاسفانه پرداخت آن نهایی نشده است.

مجتبی احمدی در گفتگو با خبرنگار ایمنا پیرامون گلایه بازنشستگان صندوق فولاد نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق هایشان، اظهار داشت: طی شش ماه دوم امسال پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد به دلیل شرایط اقتصادی کشور، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

وی بیان داشت: قرار است که حقوق بازنشستگان صندوق فولاد از محل فروش اموال مازاد وزارت رفاه تامین شود اما به دلیل رکود شدید در کشور فروش اموال مشکل است و پرداخت حقوق بازنشستگان در ماه های آینده نامعلوم است.

تاخیر ۲۳ روزه در پرداخت حقوق شهریور بازشستگان فولاد

نماینده کانون های معدنی و فولاد کشور با تاکید بر اینکه نامشخص بودن وضعیت پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد، موجبات نگرانی بازنشستگان را فراهم کرده تا جایی که به احتمال زیاد هفتم آبان امسال در تهران مقابل نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه بودجه و مجلس شورای اسلامی تجمعاتی برپا خواهد شد.

وی با بیان اینکه حقوق شهریور ماه بازنشستگان فولاد را روز گذشته و با تاخیری ۲۳ روزه پرداخت کردند، گفت: به دلیل مشکلات موجود پرداخت حقوق نیمه دوم بازنشستگان صندوق فولاد و محل تامین آن، نامعلوم است.

خواهان انتقال صندوق بازنشستگی فولاد به صندوق بازنشستگی کشور هستیم

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این سوال که حدود یک ماه پیش طرح فوریتی انتقال صندوق بازنشستگی فولاد به صندوق بازنشستگی کشور از سوی چند تن از نمایندگان مجلس امضا و مورد بحث قرار گرفت اما هفته گذشته فوریت بررسی این طرح برداشته شد، بیان داشت: باید عنوان کرد که بازنشستگان فولادی پیش از این کارکنان دولت و بخش های دولتی همچون ذوب آهن، فولاد مبارکه، گلگهر، شاهرود، کرمان و ... بودند و کسورات بازنشستگی ما در دولت و وزارتخانه انباشته و دولت در طرح های خود این هزینه را صرف کرده است به این دلیل ما هم خواهان ادغام و انتقال صندوق بازنشستگی فولاد به صندوق بازنشستگی کشور هستیم.

به گفته احمدی، صندوق بازنشستگی کشوری ۷۵ درصد منابع خود را از خزانه دولت و بودجه عمومی تامین می کند به این دلیل بازنشستگان صندوق فولاد نیز دارای حقوق دولتی هستند.

ایجاد صندوق بازنشستگی فولاد غیرقانونی بود

وی در پاسخ به این سوال که بخش هایی همچون ذوب آهن و فولاد مبارکه در راستای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، خصوصی سازی شده اند و دولتمردان معتقدند که بازنشستگان این مجموعه ها دیگر زیر نظر صندوق بازنشستگی کشوری نیستند، گفت: تمام واحدهای ما پیش از خصوصی سازی دولتی بودند و کسورات ما به صندوق بازنشستگی کشور واریز می شد اما بعد از خصوصی سازی این مجموعه ها و در سال ۷۶  دولت به طور غیرقانونی صندوق بازنشستگی فولاد را ایجاد کردند.

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان افزود: تا پیش از این تمام طرح ها و واحدهای فولادی، عمومی و دولتی بوده و طبق قانون ما باید زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن تجارت می ماندیم و توسط معاونت توسعه صنعت معدن (ایمیدرو) اداره می شدیم در این راستا می توانستیم از بودجه وزارتخانه و بودجه عمومی دولت برای دریافت حقوق و درمان خود بهره گیریم.

صندوق بازنشستگی فولاد بدون آینده نگری ایجاد شد

وی تصریح کرد: ایجاد صندوق بازنشستگی فولاد با قانونی که شتابزده از مجلس گرفت و بدون آینده نگری و خلاف قانون ایجاد شد که امروز توان پرداخت حقوق بازنشستگان خود را ندارد.

احمدی با بیان اینکه فوریت انتقال صندوق بازنشستگی فولاد به صندوق بازنشستگی کشوری برداشته شده و قرار است این موضوع در کمیسیون های مربوطه بحث و بررسی شود، تاکید کرد: ما تلاش می کنیم در این کمیسیون ها جلساتی برگزار کنیم و اعضای آن را متقاعد به بررسی درست و اصولی این طرح برای رای گیری مجدد کنیم.

بدهی ۳۲ هزارمیلیارد تومانی دولت به صندوق بازنشستگی فولاد

وی در ادامه پیرامون مطالبات معوق بازنشستگان صندوق فولاد، گفت: مجموع بدهی دولت از سال ۹۱ تاکنون به صندوق بازنشستگی فولاد ۳۲هزار میلیارد تومان است که متاسفانه پرداخت آن نهایی نشده است.

نماینده کانون های معدنی و فولاد کشور بیان داشت: در برنامه ششم توسعه کشور تاکید بر پرداخت این بدهی در سه سال اول این برنامه شده است و باوجودی که امسال نخستین سال اجرای این برنامه است قرار بود دولت یک سوم آن را پرداخت کند و این هزینه در این مدت در بودجه سنواتی دولت پایدار باشد با این وجود طی ۶ ماه گذشته ریالی از این بدهی توسط دولت پرداخت نشده است.

بدهی ۴۵ میلیاردتومانی شرکت ذوب آهن به بیمه سلامت

وی در ادامه پیرامون وضعیت درمان بازنشستگان صندوق فولاد، اظهار داشت: متاسفانه وضعیت درمان بازنشستگان ذوب آهن و واحدهای فولادی کشور همچنان ناپایدار و برعهده واحدهای فولادی گذاشته شده است.

احمدی بیان داشت: به عنوان مثال وضعیت درمان بازنشستگان ذوب آهن برای بازنشستگان هنوزناپایدار و هر از چند گاهی بیمه آنها قطع می شود.

بن بست صندوق بازنشستگی فولاد در پرداخت بدهی درمانی بازنشستگان

وی افزود: مطابق آخرین آمار اعلام شده شرکت ذوب آهن نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان به بیمه سلامت (به عنوان بیمه پایه) بدهی دارد همچنین برخی از ماه ها بیمه تکمیلی بازشستگان ذوب آهن که با بیمه ایران است، قطع می شود.

نماینده کانون های معدنی و فولاد کشور ادامه داد: بیمه درمان بقیه بازنشستگان واحدهای معدنی و ... که فولادی هستند نیز بر عهده صندوق بازنشستگی فولاد است که متاسفانه صندوق فولاد هم همین روش ذوب آهن را پیش گرفته که آنها نیز به بن بست رسیده اند.

کد خبر 323569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.