نوسازی لکه های بافت فرسوده در اصفهان اولویت بندی می شود

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری شهرداری اصفهان از انجام پروژه مطالعاتی جهت تدوین شاخص ها و اولویت بندی لکه های بافت فرسوده به منظور راه اندازی دفاتر تسهیلگری در کلانشهر اصفهان خبر داد.

فریاد پرهیز در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: پس از تعریف پروژه پژوهشی «تدوین شاخص ها و اولویت بندی لکه های بافت فرسوده برای راه اندازی دفاتر تسهیلگری در کلانشهر اصفهان» توسط این اداره، مراحل انتخاب مشاور برای انجام مطالعات در این زمینه انجام شد.

وی به بیان ضرورت انجام پژوهش فوق پرداخت و ادامه داد: ایجاد حلقه ­های واسط و میانی بین شهرداری و ساکنان بافت های فرسوده به منظور اطلاع­ رسانی و تشریح لزوم نوسازی، بررسی دیدگاه ساکنان در خصوص نوسازی، ارائه مشاوره ­های کارشناسی و فنی به ساکنان بافت­های فرسوده، امکان­ سنجی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نوسازی و همچنین تحلیل بازخوردهای حاصل از این اقدامات، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ­ریزی شهری شهرداری اصفهان گفت: دفاتر تسهیل­گری مجموعه ­ای متشکل از کارشناسان اجتماعی، شهرسازی، معماری، اقتصادی و حقوقی است که برای رسیدن به اهدافی همچون اعتمادسازی، آگاه­ سازی، نهادسازی، پیگیری اجرای پروژه­ های نوسازی و ترغیب ساکنان به نوسازی فعالیت می کنند. 

وی تشکیل دفاتر تسهیل­گری نوسازی را گامی در راستای تحقق رویکرد توسعه اجتماع­ محور دانست که با تاکید بر مدیریت متمرکز، امکان ارتباط نزدیک و مستقیم با ساکنان، تمرکز اقدامات اداری و تسریع در مراحل اجرایی و محله محوری، ساکنان محلی را به عنوان ذی­مدخلان اصلی توسعه و نوسازی بافت­های فرسوده شهری مطرح می کنند.

پرهیز تصریح کرد: با توجه به ضرورت و اهمیت این موضوع، یکی از عوامل مهم در کارکرد مؤثر دفاتر تسهیل­گری، مکان گزینی درست و مناسب این دفاتر است.

وی استقرار تسهیل­گر در محله و برقراری ارتباط تنگاتنگ را لازمه شروع فرایند تسهیل­گری عنوان و خاطرنشان کرد: موقعیت و ویژگی­های محل فعالیت تسهیل­گر باید به گونه ­ای باشد که دسترسی تمام اقشار ساکن با آن به راحتی امکان­پذیر باشد، از این رو اداره مطالعات و برنامه ­ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان پروژه مطالعاتی «تدوین شاخص ها و اولویت بندی لکه های بافت فرسوده برای راه اندازی دفاتر تسهیلگری در کلانشهر اصفهان» را تعریف کرد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ­ریزی شهری شهرداری اصفهان افزود: خروجی این پروژه رسیدن به اهداف عملیاتی و اجرایی تحلیل وضعیت موجود بافت های فرسوده کلان شهر اصفهان در حوزه ­های کالبدی، اجتماعی و اقتصادی و رسیدن به یک الگوی پایدار شهری با بررسی و تحلیل بافت‌های فرسوده شهری؛ خوشه بندی بافت های فرسوده کلان شهر اصفهان براساس ویژگی های کالبدی، اجتماعی و اقتصادی؛ اولویت بندی لکه های بافت فرسوده برای راه اندازی دفاتر تسهیلگری و در نهایت شناسایی بهترین مکان در درون هر کدام از خوشه های فرسوده برای استقرار دفاتر تسهیل گری است.

کد خبر 323528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.