شیب مناسب سازی معابر در شهرضا کند است

شهرضا – یکی از مهمترین برنامه هایی که باید در شهرضا هرچه زودتر جامعه عمل بپوشد مناسب سازی معابر برای آمد و شد معلولان است، اما این کار نه تنها با کندی انجام می‌شود، بلکه در هرکجا پروژه‌ای بخواهد در این زمینه اجرا شود باوجود موتورسواران با مانع مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، معلولان و افراد توانخواه به عنوان بخشی از هر جامعه هستند که همه افراد از مردم و مسئولان، وظیفه دارند تا جای ممکن در یاری رساندن به آنها تلاش کنند.

مردم براساس وظایف نوع دوستی و انسان دوستی خود باید به معلولان و افراد توانخواه یاری رسانند، این مسئله در کشور را جلوه دیگری هم دارد، بخشی از جامعه معلولان جانبازان دوران دفاع مقدس هستند که پیش از این سالها برای دفاع از کشور تلاش کرده‌اند و در این راه عضو یا اعضایی از بدن خود را از دست داده‌اند به همین دلیل یاری رساندن به آنها نوعی قدردانی از خدمات آنان محسوب می‌شود.

اما مسئولان در این زمینه وظیفه‌ای به مراتب خطیرتر بر عهده دارند، زیرا در جایگاهی قرار دارند که هم اعتبارات ریالی را در اختیار دارند و هم از جایگاه حاکمیتی برخوردارند.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در ۱۶ ماده و ۲۴ تبصره در جلسه علنی روز ‌چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، در این قانون سازمان بهزیستی به عنوان نهاد متولی نظارت بر امور مناسب سازی معابر شناخته شده و هریک از دستگاه‌ها نیز در این زمنیه رسالتی را عهده دار شده‌اند.

۱۷درصد از معابر شهرضا مناسب سازی شده است

محمدعلی صادقی – رییس اداره بهزیستی شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: درست است که وضعیت مطلوبی در حوزه مناسب سازی معابر برای تردد معلولان در شهرستان وجود ندارد اما در مجموع اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: وضعیت مناسب سازی معابر برای تردد معلولان در شهرستان در سال ۹۵ بررسی نشده است، اما در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ با بهبود ۲ درصد از ۱۵ به ۱۷ درصد ارتقاء پیدا کرده است، به این معنا که تنها ۱۷ درصد از معابر شهرضا برای تردد معلولان مناسب سازی شده است.

رییس اداره بهزیستی شهرضا گفت: در مجموع ۵۰۰ نقطه شهری باید از نظر وضعیت مناسب سازی برای تردد معلولان بررسی شود.

صادقی یکی از مهمترین اهداف دولت را توانمندسازی معلولان دانست و افزود: برای آنکه این هدف دولت محقق شود باید زمینه‌هایی فراهم شود که یکی از آنها اشتغال معلولان است اما پیش از آن باید موقعیتی فراهم شود که یک معلول بتواند به راحتی برای انجام امور روزانه خود در شهر تردد کند.

وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی در بخش منزل مسکونی معلولان و مددجویان وظیفه دارد وارد عمل شود که در این زمینه از ابتدای سال ۹۵ تا نیمه نخست سال ۹۶ تعداد ۲۵ مورد از منازل مسکونی مددجویان در شهرضا بازدید و تسهیلاتی تا سقف ۶ میلیون تومان نیز به صورت بلاعوض در اختیار آنها گذاشته شده است.

رییس اداره بهزیستی شهرضا مناسب سازی معابر برای تردد معلولان را حق قانونی و شرعی آنها دانست و افزود: براساس قانون شهرداری ها باید در این زمنیه وارد عمل شوند چون مدیریت شهری بر عهده آنها است؛ از این پس باید در ساخت و سازها و صدور پروانه ساختمانی کامل به حقوق معلولان توجه شود چون پیش از این هشدارهای لازم در این زمینه داده شده است.

صادقی یکی از مهمترین نیازهای جامعه معلولان را ایجاد مراکزی برای ورزش این قشر از جامعه دانست و افزود: معمولا ۸ درصد از جمعیت هر جامعه‌ای معلولان هستند که با احتساب این ضریب حدود ۵ هزار معلول در شهرضا وجود دارد که حداقل یک هزار نفر از آنها نیازمند محلی برای ورزش هستند.

تأسیس ورزشگاه ویژه معلولان و جانبازان در شهرضا

علی نقی انصاری – رییس اداره ورزش و جوانان شهرضا در این خصوص اظهار کرد: همه سالن های ورزشی شهرستان دارای رمپ ویژه معلولان هستند و سانس‌های رایگان ویژه معلولان نیز دارند.

وی ادامه داد: مقرر شده یکی از سالن های شهرستان به جانبازان و معلولان اختصاص داده شود.

تخلفات موتورسواران مهمترین مانع مناسب سازی

مصطفی مهدی نیا – مسئول پارک ها، فضای سبز و مبلمان شهری شهرداری شهرضا اظهار کرد: قرار بود یکی از مسیرهای اصلی شهر برای تردد معلولان مناسب سازی شود که به دلیل تحولات انجام شده در نتیجه انتخابات شوراهای اسلامی به تأخیر افتاد اما این طرح تا ۲ ماه آینده اجرا خواهد شد.

وی عنوان کرد: برای اجرای هر طرحی در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که ۹۹درصد از آنها مربوط به موتورسواران و تخلفات آنها است، اگر قرار باشد مسیری را در پارک ها برای تردد معلولان باز کنیم یا سطح پیاده روها با خیابان همسطح شود، با معضلات فراوانی از جمله ورود غیرقانونی موتورسواران به محدوده پارک ها یا پیاده رو ها مواجه می‌شویم.

مسئول پارک ها، فضای سبز و مبلمان شهری شهرداری شهرضا تأکید کرد: اگر مشکل موتورسواران نبود مسیرهای ورودی و خروجی پارک ها برای معلولان باز می‌شد.

مهدی نیا تصریح کرد: شهرداری به حقوق معلولان برای مناسب سازی مسیرهای تردد آنها اعتراف دارد و در این زمینه تلاش می‌کند اما به خصوص در این زمینه با معضل بزرگی به نام موتورسواران مواجه هستیم.

سید غلامرضا رضوی زاده – مسئول واحد اتوبوسرانی شهرداری شهرضا نیز از آماده سازی خودروی ویژه حمل و نقل دانش آموزان معلول شهرضایی خبر داد و افزود: این کار با اختصاص اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیون تومان انجام شد که شهرداری هنوز بدهکار آن است، برای اصلاح اتوبوس جدید نیز بودجه‌ای در اختیار نداریم.

آنچه برای خدمت رسانی به جامعه معلولان شهرضا انجام شده یا در حال انجام است، قابل ستایش است اما باید بدانیم که هر اقدامی برای این گروه از جامعه انجام می‌شود، وظیفه شرعی و قانونی ما است.

اگر موتورسوارانی در جامعه خلاف می‌کنند، معلولان نباید تاوان آن را پس دهند، معلولان نیز همانند همه افراد جامعه مالیات پرداخت می‌کنند و انتظار خدمت دارند.

وسیله نقلیه‌ای به نام موتورسیکلت تا ابد وجود دارد پس نباید به استناد آزارهای برخی از راکبان این وسیله نقلیه پر خطر، معلولان از حقوق قانونی خود محروم شوند.

کد خبر 323525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.