شهر اصفهان ۸۰۰ هزار نفر را بیش از حد ظرفیت در خود جای داده است

به گفته عضو شورای شهر ظرفیت نهایی تراکم جمعیت شهر اصفهان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده در حالی که اکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است بنابراین برای این عدد ۸۰۰ هزار نفری بالاتر از حد معقول باید برنامه ریزی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ترافیک در کلانشهرها طی سال های اخیر به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات مدیران و برنامه ریزان مسائل شهری مطرح بوده و ارائه راه حل های متداول نظیر توسعه معابر نیز با وجود هزینه های کلان اهمیت زیادی یافته است.

کثرت روز افزون خودرو در جهان و از سوی دیگر آلودگی محیط زیست و صوتی، انواع آلودگی های هوا و انواع بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، سکته های مغزی، تنگی نفس، نقص عضو  و غیره از دیگر پیامدهای مهمی است که مسأله ترافیک برای جامعه شهری به وجود آورده است.

متاسفانه معضل ترافیک همانند دیگر شهرهای بزرگ و پرجمعیت، دامنگیر اصفهان نیز شده است تا جایی که گاهی برای فرار از ترافیک درون شهری، خودروها به بزرگراه ها و کنار گذرهای شهر هجوم می برند و به دلیل افزایش پلاک گذاری و تردد خودروها در این کمربندی ها، گره ترافیکی هر روز کور تر از روز قبل می شود.

در این فرصت برای اگاهی از راهکارهای شورای شهر اصفهان برای کاهش مشکل ترافیک شهر اصفهان و افزایش رغبت استفاده شهروندان از وسایل نقلیه عمومی گفتگویی را با «امیر احمد زندآور- عضو کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

شورای شهر در کاهش چالش های شهری چه نقشی دارد؟

شورای شهر در جهت تقویت و حمایت از برنامه های شهرداری، فعالیت های خود را پیش می برد.

در شورای شهر به دنبال شهری پایدار هستیم؛ شهرهای پایدار از نظر اقتصادی، اجتماعی، درآمدزایی و اشتغال نیازهای شهروندان را برطرف می کنند، همچنین مسایل زیست محیطی، بهداشت و سلامت و گذراندن اوقات فراغت در آن مد نظر قرار می گیرد.

شهرهای پایدار، شهرهای توسعه یافته ای هستند که مشارکت شهروندان در پیشبرد اهداف آن نقش بسزایی دارد و شورا، شهرداری و مردم همگام با هم در جهت تحقق اهداف گام برمی دارند.

شهری که همکاری و مشارکت مردم در آن باشد، شهر سالمی خواهد بود که در جهت رفاه حال مردم بستر مناسبی را تدارک می بیند. شهر سالم ویژگی هایی هم دارد که نمونه بارز آن تخصص، تعهد و شایسته سالاری است و میزان مشارکت مردم در شهر پایدار باید در حد بی نهایت باشد. باید مسیری انتخاب کنیم که مردم در رفاه و آرامش زندگی کنند.

با توجه به تعریف شما از شهر سالم، ارزیابی شما از وضعیت حمل و نقل شهر اصفهان چیست؟

شهر اصفهان در مباحث حمل و نقل و ترافیک با چالش های مختلفی رو به رو است و ما باید برای رفع آنها اقدامات مؤثری انجام دهیم.

در حال حاضر با توجه به تراکم جمعیت و ساخت و سازها در شهر اصفهان، جوابگوی مسایل حمل و نقل و ترافیک شهر به نحو مطلوب نیستیم و به طور حتم باید برنامه ریزی هایی در این راستا انجام شود.

چالش های موجود در بخش حمل و نقل و ترافیک شهر کدامند؟

هدف اختصاصی ما برای روان سازی حمل و نقل شهری باید تکیه بر حمل و نقل پاک باشد.

مهمترین چالش ها در این زمینه ضعف حمل و نقل عمومی در مقابل تردد با وسایل نقلیه شخصی است، به طوری که اکثر مردم به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند و البته این ضعف باید مرتفع شود تا مسیر صحیح حمل و نقل ادامه یابد.

راهبردها و سیاست هایی باید تعریف شود تا چالش ها به فرصت های مناسبی تبدیل و مردم به آسانی و ارزان تر و سریع تر بتوانند از حمل و نقل پاک استفاده کنند.

در حال حاضر گردشگران ما از نظر ورود به شهر دچار مشکلاتی هستند؛ در مترو چالش داریم، متروی ما کامل نیست و خطوط آن به صورت کامل راه اندازی نشده وآن بخشی هم که راه اندازی شده است، هنوز کامل نیست.

قصد داریم در دوره پنجم شورا برای فاز اول، دوم و سوم مترو نهایت تلاش را انجام دهیم تا نتیجه نهایی راه اندازی قطار شهری اصفهان در این دوره گرفته شود.

چه محورهایی برای توسعه حمل و نقل در نظر دارید؟

در رابطه با همه چالش هایی که در رابطه با ترافیک و حمل و نقل وجود دارد، سیاست هایی تعریف شده از جمله اینکه باید طرح جامع حمل و نقل و ترافیک را با طرح های توسعه شهر و سیاست های حمل و نقل عمومی و ترافیک هماهنگ کنیم.

زیرساخت های لازم باید ایجاد شود؛ البته در سال های گذشته نیز اقداماتی در این راستا انجام شده است.

ظرفیت نهایی تراکم جمعیت شهر اصفهان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده در حالی که اکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است و برای این عدد ۸۰۰ هزار نفری بالاتر از حد معقول باید برنامه ریزی شود و مدیران شهری در این زمینه تدابیر لازم را بیندیشند.

به عنوان مثال زیرساخت های لازم در تمام مسیرهای ویژه دوچرخه فراهم نشده است و باید محقق شود.

کمبود پارکینگ یکی دیگر از معضلات شهر اصفهان است، باید زیرساخت های لازم برای استفاده هر چه بیشتر شهروندان از حمل و نقل عمومی فراهم شود.

باید سمت و سوی حمل و نقل عمومی را در شهر گسترش دهیم.

شهر اصفهان با داشتن امکانات فعلی در بخش حمل و نقل عمومی جوابگوی نیازهای شهروندان نیست، در شهر اصفهان ۲۵ هزار تاکسی تردد می کنند، البته اتوبوس و مترو نیز باید تقویت شوند.

برنامه ها، سیاست ها و راهبردهای ما باید به سمتی رود تا مشکلات موجود در استفاده شهروندان از وسایل نقلیه عمومی کمرنگ شود.

این روزها زیاد شاهد تردد خودروهای شخصی در شهر اصفهان هستیم، وضعیت فرهنگی حاکم بر این ترددها به چه صورت است؟

مباحث راهنمایی و رانندگی با فرهنگ ارتباط تنگاتنگی دارد؛ مثلث انسان، وسایل نقلیه و جاده ها مثلثی هستند که ایجاد ترافیک میکنند و البته سه ضلع این مثلث لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

 بسیاری از عوامل تصادفات جاده ای مربوط به خطاهای انسانی است به طوری که سال ۸۶ در ۱۸ روز تعطیلات نوروز، تعداد ۷۷۰ نفر جان خود را از دست دادند و بسیاری از لطماتی که امروز در سطح شهرها  وجاده ها داریم، به همین دلیل است.

اعتقاد داریم ریشه و اصل مباحث ترافیکی به فرهنگ باز می گردد، باید در مسایل فرهنگی اقدامات بیشتری انجام دهیم.

از حدود ۲۳ سال قبل تاکنون بستن کمربند را آموزش داده ایم اما هنوز بخش عمده ای از رانندگان کمربند ایمنی را نمی بندند؛ بنابراین باید گفت تا زمانی که فرهنگ و قواعد اجتماعی را رعایت نکنیم، با معضل هایی مواجه خواهیم بود.

مسئولان و برنامه ریزان شهری تا حدودی سرمایه گذاری و حمایت می کنند اما مردم هم باید قوانین را رعایت کرده و نقش خود را در این راستا ایفا کنند.

در شهر اصفهان پارک های دوبله خودروها زیاد مشاهده می شود، دلیل چیست؟

ترافیک و رفتارهای ترافیکی آینه تمام نمای فرهنگ یک ملت است و خود ملت مجری آن محسوب می شوند.

از سال ۱۲۸۰ که اولین خودرو وارد ایران شد، بیش از ۱۰۰ سال می گذرد، اما هنوز بعد از گذشت این سالها مشکلاتی در مباحث ترافیکی شاهد هستیم.

کنترل مشکلات ترافیکی به سه عاملی که اشاره کردم، بستگی دارد و نکته دیگر مهندسی ترافیک است. اجرای مقررات وآموزش بسیار مهم است، ما در تعریف فرهنگ ترافیک می گوییم که فرهنگ ترافیک به معنای احترام به کلیه عقاید، سنت ها و ارزش ها و رفتارهای ترافیکی است.

متأسفانه شاهد هستیم که تخلف در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، زشتی خود را از دست داده است؛ ما نسبت به آمار کشته ها و مصدومان ناشی از عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی بی تفاوت شده ایم.

در شأن جامعه، کشور و شهر ما نیست که شاهد تخلف های زیاد رانندگی باشیم.

در زمینه توسعه معابر و بزرگراه های شهر اصفهان چه برنامه ای دارید؟

احداث و تقویت بزرگراهها باید یکی از سیاست های شهرداری اصفهان باشد.

برای تسریع حرکت در محورهای پر تردد شهری، در بخش توسعه معابر اصلی شهر و فرعی با مشکلاتی مواجه هستیم، چون ساخت و سازها انجام شده و ممکن است تعریض یک خیابان زمان زیادی طول بکشد اما در بزرگراه ها روان تر می توان به این مهم پرداخت که از سیاست های دوره پنجم شورای شهر اصفهان هم پرداختن به این مهم است.

رینگ سوم و چهارم از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. سیستم حمل و نقل عمومی شهر، کارآمدی و اثر بخشی مطلوب را ندارد، معابر استاندارد لازم را ندارند، البته قابل اصلاح است.

در دوره پنجم شورا، حمل و نقل که یکی از چالش های شهر اصفهان است که در این راستا راه اندازی تراموا و توسعه مترو را مد نظر قرار می دهیم.

ما بر این باور هستیم که برای ارتقا سطح فرهنگ ترافیکی شهر در سطوح مختلف جامعه باید از طریق آموزش با همکاری رسانه های جمعی، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، صدا و سیما و کلیه نهادها و ارگانهای ذی ربط سرمایه گذاری شود.

باید ارتقا کمی و کیفی حمل و نقل همگانی و توسعه خطوط مترو را با استفاده از تکنولوژی های جدید با رویکرد دسترسی آسان شهروندان به این امکانات فراهم کنیم.

کد خبر 323522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.