رویکرد پلیس نوپو علمی و اجتماعی است

نیروهای یگان ویژه از بالاترین اعتقادات معنوی و روحیه شهادت طلبی و ایثارگری برخوردارند و خوشبختانه تاکنون عملیاتی منجر به شکست در کشور نداشته اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، واحد «نوپو» یک نیروی ویژه تمام عیار با نیروهای متفاوت و فاکتورهای بومی است که به نام «نیروهای ویژه پاسداران ولایت» نامگذاری شده است. رویکرد پلیس نوپو علمی و اجتماعی است و این رویکرد آنها را متصل به مردم می کند تا از توانی که در مردم وجود دارد هم استفاده شود.

وظایف خطیر این پلیس طاقت فرسا است و البته جوانانی که فرزندان این آب و خاک هستند با آموزش هایی که می بینند در آمادگی کامل بسر می برند. برای آگاهی از فعالیت های نوپو در استان اصفهان، گفتگویی را با سرهنگ حسین  امجدیان- فرمانده یگان ویژه فرماندهی انتظامی استان اصفهان انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

از آنجا که تأمین امنیت تحکیم نظم از مهمترین ارکان ثبات و سلامت نظام است، درکشور ما بخش عظیمی از آن وظیفه بر عهده نیروی انتظامی از جمله یگان ویژه است. نظر شما چیست؟

یگان ویژه استان اصفهان دارای جوانانی مؤمن، انقلابی، عاشقان حسینی و با بهره گیری از الگوی فرهنگ عاشورایی، آمادگی جسمانی خود را قوی می کند تا چنانچه مأموریت هایی به آنها واگذار می شود، از جمله کنترل نظم و امنیت در ورزشگاه ها، کنترل اجتماعات، برقراری اردوهای جهادی، پشتیبانی عملیاتی از واحدهای انتظامی که یکی از مؤلفه های یگان یژه است، آمادگی ۱۰۰ درصدی برای پشتیبانی داشته باشد. وظایف خطیر این پلیس طاقت فرسا است و البته جوانانی که فرزندان این آب و خاک هستند با آموزش هایی که می بینند در آمادگی کامل بسر می برند.

ما شبانه روزی در حال آموزش هستیم، تا بتوانیم کمک به انتظام و امنیت استان داشته باشیم، حتی در شرایط خاص هم پلیس نوپو با توانمندی نیروهای خود، شرایط سخت را مدیریت می کند. آمادگی جسمانی شامل مواردی همچون: چتربازی، اعتماد به نفس، کارگاه های مختلف در سطح یگان، کوهنوردی، زندگی در شرایط سخت، انجام می شود تا در شرایط خاص بتوانیم بحران ها را مدیریت کنیم.

سریع ترین نیروی واکنش سریع در کشور، یگان ویژه است که همراه با افزایش تحرک و سرعت عمل است، در یگان ویژه استان اصفهان به صورت خاص چه اتفاقاتی می افتد؟

یگان ویژه دنبال شناسایی تهدیدها هستیم تا واکنش سریع را به دست بیاوریم، کار ما علمی است. ما چند راهبرد آمادگی جسمی، عملیاتی و علمی و بصیرتی داریم و به دنبال شناخت آگاهانه هستیم تا با آگاهی کامل و بهره گیری از تجهیزات پیشرفته ای که در اختیار داریم، در ماموریت ها حضور پیدا کنیم. رویکرد پلیس نوپو علمی و اجتماعی است و این رویکرد ما را متصل به مردم می کند تا از توانی که در مردم وجود دارد هم استفاده کنیم. ما در دفتر تبلیغات کارهای پژوهشی و علمی انجام می دهیم تا تهدیدات را شناسایی کنیم و متناسب با این تهدیدات عملکردی هوشمندانه داشته باشیم و با کمترین هزینه و خسارت عملکردی دقیق داشته باشیم و خدمات خود را به مردم ارایه کنیم.

با انجام هر ماموریت کارکنان خود را از نظر توانایی تحلیل می کنیم و متناسب با تحلیل های انجام شده، نیروها را به اصطلاح ریکاوری می کنیم. گاهی مانورها و ماموریت های آکادمیکی انجام می شود تا نظرسنجی صورت گیرد و میزان توانمندی نیروهای یگان ویژه سنجیده شود. راهبردهایی همیشه در دستور کار ما قرار دارد که از جمله آنها اشراف اطلاعاتی و آمادگی های عملیاتی کامل است. جوانانی که در نوپو خدمتگزار مردم هستند، بسیار هوشمند، با ایمان، با تقوا و دارای آمادگی جسمانی بسیار قوی می باشند به طوری که خوشبختانه تاکنون عملیاتی منجر به شکست در کشور نداشته اند.

نیروهای ویژه نوپو چه آموزش‌هایی می‌بینند؟

 نیروهای نوپو نیروهای فوق‌تخصصی و ویژه‌ای هستند که از میان برترین‌های یگان ویژه که این نیروها نیز خود برترین‌های نیروی انتظامی به شمار می روند، با توجه به ملاک‌ها و معیارهایی خاص انتخاب می‌شوند. البته دواطلبان پیوستن به واحد نوپو یگان ویژه، بسیار زیاد هستند و ما از میان داوطلبان گزینش لازم را برای عضویت در این واحد به عمل می‌آوریم.

 پیوستن به نیروهای نوپو نیازمند گذر از مراحل مختلف و موفقیت در آزمایشات و امتحانات بسیاری است که مهم‌تر از تمامی آن‌ها، التزام و پایبندی عمیق به اعتقادات مذهبی و ولایت فقیه است، چرا که لازمه موفقیت در مأموریت‌های ما ایمان و اعتقاد قوی است تا اعضای این نیرو بتوانند در شرایط حساس و مأموریتی خود همچون رهایی یک گروگان بی‌گناه از دست گروگانگیران، بتوانند به راحتی بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند و در صورت لزوم از جان خود برای آزادی گروگان‌ها، مایه بگذارند.

از نظر مهارت‌های تکنیکی و شرایط جسمی، داوطلبان باید چه شرایطی را دارا باشند؟

 فیزیک جسمی متناسب و آمادگی بدنی بسیار بالا جزو شرایط اولیه است که اگر داوطلبان موفق به داشتن این موارد شوند به مرحله سنجش روحی و شرایط شخصیتی می‌رسند که در این مرحله نیز تست‌های مختلف شخصیتی از این افراد گرفته می‌شود که شامل تست‌های شخصیت، روان‌شناسی و هوش است.

دقت عمل در انجام این تست‌ها بسیار مهم است چراکه موفقیت در مأموریت‌های این واحد، نیازمند ثبات شخصیت، روان سالم و هوش بسیار بالای مأموران این واحد است و مأموران نوپو باید بتوانند در کم‌ترین زمان ممکن با استفاده از این داشته‌های شخصیتی و بهره‌گیری از آموزش‌های حرفه‌ای بهترین تصمیم‌گیری لازم را داشته باشند؛ تصمیم‌گیری‌هایی که قطعاً به جان خود، همکاران و گروگان‌ها وابسته است.

در مرحله بعد انتخاب شدگان باید بتوانند از مصاحبه، موفق بیرون بیایند و پس از این موفقیت در یک آزمون علمی، میزان دانسته‌های علمی آن‌ها محک زده می‌شود؛ لذا اگر داوطلبی موفق به گذراندن تمامی این مراحل شد، به عنوان «هنرآموز» وارد واحد نوپو می‌شود و تحت آموزش‌های تخصصی قرار می گیرد.

شما به نقش معنویت و اعتقادات مذهبی در این نیروها تاکید ویژه‌ای دارید. چرا معنویت تا این اندازه در این واحد مورد تاکید است؟

همانطور که در ابتدا عنوان کردم، ایمان، اعتقاد و روحیه شهادت طلبی جزو اصلی‌ترین ویژگی‌های یک نیروی ویژه است که ماموریت آن در جهت حفظ جان و امنیت شهروندان قرار دارد. یک نیروی ویژه هر اندازه از مهارت‌های بالایی برخوردار باشد، تا زمانی که روحیه ایثارگری نداشته باشد، نمی‌تواند به صورت کامل ماموریت خود را انجام دهد؛ چراکه در بسیاری از مهارت‌ها لازم است برای نجات جان یک فرد دیگر، از جان خودت بگذری و خوشبختانه نیروهای ویژه پاسداران ولایت از بالاترین اعتقادات معنوی و روحیه شهادت طلبی و ایثارگری برخوردارند و موفقیت ۱۰۰ درصدی این واحد در تمامی عملیات‌های محوله، مؤید این موضوع است و ما شهیدانی همچون «شهید سهرابی» را داشتیم که برای نجات جان یک کودک، جان خود را فدا کرد و به درجه رفیع شهادت نائل شد.

حداقل زمان لازم «رؤیت، هدف گیری و شلیک» برای یک نیروی ویژه چقدر است؟

 یک نیروی ویژه در نوپو باید تحت آموزش‌هایی قرار بگیرد که به توانایی و مهارت لازم برای رویت، هدف گیری و شلیک در حداقل زمان ممکن که یک تا ۳ ثانیه است، دست پیدا کند. یعنی باید در مهارت تیراندازی به بالاترین حد ممکن برسد و امروز ما مدعی هستیم که تیراندازان نوپو بهترین تیراندازان نیروهای مسلح هستند و این مهارت به اندازه‌ای پر اهمیت است که نمی‌توان از کسر حتی یک امتیاز نیز چشم‌پوشی کرد و این مهارت نیروهای ما به صورت هفتگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد چرا که در مأموریت‌های رهایی گروگان تنها یک آن فرصت دیدن گروگان‌گیر و شلیک به سمت او پیدا می‌شود و این نیروهای ویژ باید تا اندازه‌ای مهارت در تیراندازی را داشته باشند که در همان لحظه، گروگانگیر را از پا درآورند.

علاوه بر مهارت شلیک و تیراندازی، مأموران ویژه باید از مهارت‌های بدنی و جسمی فوق تصوری نیز برخوردار باشند و آموزش‌های ویژه‌ای در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله عبور از موانع شهری (پارکور) و پرش از ساختمان و ارتفاعات بلند، دفاع شخصی و ورزش‌های رزمی همچون جودو و تکواندو آموزش‌های ویژه‌ای را پشت سر می‌گذارند.

این نیروها پس از گذراندن این دوره‌های مقدماتی وارد آموزش‌های تخصصی خاصی می‌شوند که در دوره‌های هوابرد، آموزش‌های چترریزی با انواع چترها از جمله چترهای  مختلف و فرود نقطه‌ای را آموزش می‌بینند و تمرینات خود را با پرش در مناطق جنگلی، کوهستانی، دریا و در شرایط شب و روز ادامه می‌دهند و امروز شاهدیم که بهترین چتربازهای جمهوری اسلامی ایران از نیروهای ویژه نوپو هستند و این قابلیت را دارند که در هر نقطه‌ای و حتی در کوچک‌ترین فضای ممکن در بالای هر ساختمانی فرود آیند و این تمرینات به صورت هفتگی برای تمامی این نیروهای ویژه برگزار می‌شود.

حتی این نیروها مهارت ویژه و در حد مربی‌گری در پرواز با پاراگلایدر، پاراموتور و پاراسل را نیز کسب می‌کنند چرا که در پاره‌ای از مأموریت‌ها نیاز است این افراد با پرنده‌های بدون صدا به محل مأموریت خود اعزام شوند. همچنین تمرینات و آموزش‌های ویژه‌ای نیز برای کسب توانایی لازم برای «راپل» از هلی‌کوپتر را در شرایط مختلف آب و هوایی و عملیات هلی برد را نیز پشت سر می‌گذارند.

دوره دیگری که به صورت ویژه برای این نیروها در نظر گرفته شده است دوره غواصی و سکان‌داری در شرایط آبی و برخورد با عملیات‌های تروریستی بر روی کشتی‌ها و شناوها است که علاوه بر این دوره نیز، این نیروهای ویژه، دوره‌های آموزشی خاصی موسوم به دوره آبی و خاکی را نیز می‌گذارنند.

البته آموزش‌های این نیروها، به این موارد نیز ختم نمی‌شود و آن‌ها دوره‌های کوهستان و آموزش اسکی را نیز در برنامه‌های خود دارند و آن‌چه که فراتر از تمام این آموزش‌ها قرار دارد، آموزش‌های اعتقادی و بصیرتی است که در تمامی دوره‌ها به صورت خاص بر آن تأکید می‌شود.

علاوه بر این آموزش‌ها، تمامی افراد این یگان آموزش‌های نرم‌افزاری خاصی را در راستای مأموریت‌های خود فرا می‌گیرند و به نرم‌افزارهای روز دنیا که در عملیات‌های ضدتروریستی و رهایی گروگان استفاده می‌شود، مسلط هستند.

آموزش زبان‌های خارجی و گویش‌های مختلف به نیروهای ویژه انجام می شود؟

بله، با توجه به اینکه اولویت ما در انجام ماموریت‌هایمان استفاده از فن مذاکره و روان‌شناسی است ما آموزش روان‌شناسی و زبان‌ها و گویش‌های مختلف را دستور کار قرار داده‌ایم و این نیروها دوره‌های زبان‌های مختلفی را پشت سر می‌گذارند و حتی تیم‌های ویژه‌ای از این افراد به اغلب گویش‌های کشورمان نیز مسلط هستند تا در صورت لزوم بتوانیم از این تیم‌ها برای انجام هرچه بهتر مأموریت‌های خود استفاده کنیم.

ملاک ارزیابی موفقیت‌های شما در عملیات‌های محوله به این واحد چیست؟

بزرگ‌ترین هدف ما در انجام ماموریت‌هایمان آزادی گروگان‌ها و در عین حال سلامت آن‌هاست؛ حتی ما در مأموریت‌های خود تأکید داریم که گروگانگیران نیز به سلامت دستگیر شوند و کم‌ترین تلفات را هم به آن‌ها وارد کنیم. لذا یکی از اولویت‌های ما بهره‌گیری از فن مذاکره و کاهش خشونت در مأموریت‌هاست.

حتی زمانی که به این نتیجه برسیم که عملیات روانی و مذاکره به نتیجه نمی‌رسد، این دستورالعمل وجود دارد که گروگانگیر از پا درآید و سعی می‌شود تا کمر به پایین هدف، مورد اصابت گلوله قرار گیرد.

چرا لباس‌های نیروهای ویژه رهایی گروگان با تعدادی از واحدهای دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها نظامی  شباهت دارد؟

 طبق مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح، لباس سراپا مشکی، مخصوص نیروهای ویژه پاسدار ولایت یا نوپو است و این که سایر نیروها از این لباس استفاده می‌کنند موضوعی است غیرمعمول، ولی طراحی این لباس و انتخاب نوع رنگ آن با هدف ایجاد رعب و وحشت در اهداف مورد نظر طراحی شده است. البته در خصوص کیفیت لباس‌های این واحد، اصلاحاتی در راستای کاهش وزن این لباس‌ها و کمک به انجام هرچه بهتر مأموریت‌های این نیروها، انجام شده است.

کد خبر 323521

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.