نابینایان شهر را دریابیم

۲۳ مهر مصادف با ۱۵ اکتبر، روز جهانی نابینایان «عصای سفید» نام گرفته است؛ روزی که فرصتی برای بیان بخشی از مشکلات قشر نابینا و کم بینای جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از شاخصه های توسعه شهری با سطح مناسب سازی شهرها برای معلولان سنجیده می شود، امری که در کشورهای توسعه یافته به نحو مطلوب و سازنده محقق شده است.

در کشورهای پیشرفته مناسب سازی فضای شهری برای معلولان روند شتابانی دارد؛ در ایران نیز قانون جامع حمایت از معلولان چند سالی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده ولی به صورت کامل اجرایی نشده است.

طبق ماده ۲ قانون جامع حمایت از معلولان تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید، احداث ساختمان ها، اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

بسیاری از خلأهای موجود را می توان با بهره گیری از تکنولوژی و سیستم های هوشمند برطرف کرد. ایجاد مسیرهای ویژه تردد با استفاده از المان های مخصوص شناسایی برای این قشر، کف سازی معابر و اماکن شهری همچون پیاده روها، پارک ها و فضاهای خدماتی نظیر ایستگاه های قطـار و مترو بخشی از این اقدامات است.
همسان سازی خیابان ها اصلی ترین خواسته نابینایان است
در این رابطه دانشجوی نابینای دانشگاه اصفهان به هزینه های بالای رفت و آمد قشر نابینا اشاره می کند و می گوید: فضای سطح شهر و اتوبوس های ناوگان حمل و نقل متناسب با نیازهای یک نابینا طراحی نشده از همین رو ما قادر به استفاده از آنها نیستیم.
حمیده سواری از نبود حتی یک فضای تفریحی مختص به نابینایان انتقاد می کند و ادامه می دهد: انتظار داریم مجموعه شهرداری و شورای شهر درخصوص همسان سازی خیابان ها و نصب سنگفرش های مختص نابینایان توجه بیشتری داشته باشند.
وی همسان سازی فضاهای شهری را از جمله حقوق شهروندی این قشر می داند و می گوید: این افراد برای تردد ایمن در سطح شهر نیازمند همسان سازی خیابان ها و وجود چراغ های هشدار هستند.

با مناسب سازی شهرها و رفع موانع فیزیکی سطح شهر، معلولان می توانند در توسعه و شکوفایی جامعه نقش مهمی ایفا کنند؛ در واقع همه اقشار جامعه بویژه سالمندان، معلولان جسمی حرکتی، نابینایان، زنان باردار و کودکان نیازمند بهره مندی از مناسب سازی معابر و خیابان های سطح شهرها هستند.

ایمن سازی ۸۰ چهارراه شهر اصفهان برای نابینایان

شهرداری اصفهان برای مناسب سازی مسیر تردد نابینایان که قشر کمی از معلولان هستند، تاکید دارد.

مشاور مناسب سازی شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید:  بین ۱۰ تا ۱۱ درصد جامعه معلولان را نابینایان تشکیل می دهند که بین یک تا ۲ درصد آنها  جمعیت نابینا هستند.

علیرضا ابراهیمیان با اشاره به اینکه در تمام پیاده روهای جدید الاحداثی که توسط شهرداری اصفهان اجرا شد، مسیر ویژه نابینایان جزو لاینفک پیاده روسازی ها بوده است، می افزاید: مسیر نابینایان مجهز به کف فرش مخصوص تردد نابینایان است و البته در ترمیم و بازسازی پیاده روهای شهر هم این اتفاق می افتد.

وی خاطرنشان می کند: همسطح سازی، ایمن سازی و مناسب سازی جزایر ترافیکی سر چهاراه ها از اولویت های شهرداری اصفهان است تا افراد معلول ویلچیر نشین به آسانی امکان تردد داشته باشند، در جزایر ترافیکی سر چهارراه ها هم  خطوط هشدار ویژه افراد نابیناها قرار گرفته است.

مشاور مناسب سازی شهرداری اصفهان با تاکید بر اجرای سنگ فرش های هشدار و هدایت برای نابینایان در سطح شهر، اظهارمی کند: در شهر اصفهان ۱۱۲ چهار راه اصلی وجود دارد که تاکنون ۸۰ چهارراه با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک برای عبور نابینایان ایمن سازی شده است.

وی خاطرنشان می کند: سال آینده ۵۰ چهارراه باقی مانده نیز مناسب سازی خواهد شد.

ابراهیمیان به اجرای سیستم گویاسازی اتوبوس های حمل و نقل شهری اصفهان اشاره و تصریح می کند: با اجرای این سیستم، نابینایان متوجه مبدأ و مقصد می شوند.

وی ادامه می دهد: در خط یک و دو سامانه BRT شهر اصفهان نیز کف فرش راهنما و هشدار ویژه نابینایان نصب شده است.

مشاور مناسب سازی شهرداری اصفهان با اشاره به مشکلات موجود در مسیر مناسب سازی ها برای نابینایان، می افزاید: بخشی از مشکلات مربوط به ساختار فیزیکی شهر و بخشی دیگر مربوط به مشکلات فرهنگی برخورد با  مسیرهای ویژه نابینایان است، به طوری که بارها مشاهده می شود کف فرش نابیانایان در پیاده رو نصب شده اما متأسفانه عده ای از شهروندان حق نابینایان را پایمال کرده و با سد معبر، پارک خودرو و پارک موتورسیکلت ها مسیرها را برای نابینایان غیر کاربردی می کنند.

وی راهکار رفع این مشکل را احترام به حقوق شهروندی دانسته و اظهار می کند: عقب نشینی انسان دوستانه از مسیر نابینایان بسیار مهم است،

مسیر ویژه نابینایان در چهارباغ عباسی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز با اعلام اینکه در پروژه پیاده روسازی محور چهارباغ عباسی، مسیری برای تردد نابینایان احداث شده است، می گوید: شهرداری اصفهان در پروژه های مناسب سازی و اصلاح پیاده روها، مسیر ویژه نابینایان را در نظر گرفته است.

علیرضا صواتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا تاکید می کند: در تمام ورودی تقاطع ها، سنگ فرش های ویژه نابینایان اجرا شده است.

وی تصریح می کند:  بیش از ۵۰ درصد تقاطع های سطح شهر اصفهان برای تردد روشندلان مناسب سازی شده و شهرداری اصفهان در صدد است تا سال آینده کل تقاطع های شهر را برای این قشر ارزشمند هموار سازد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: در در ایستگاهها، محل توقف مسافران و محوطه داخلی قطارشهری اصفهان مناسب سازی هایی ویژه افراد نابینا انجام خواهد شد.

شهر به عنوان مجموعه ای از عوامل مختلف طبیعی و اجتماعی باید به گونه ای طراحی شود تا پاسخگوی نیازهای همه شهروندان باشد.

افراد معلول از جمله نابینایان به عنوان یکی از اقشار جامعه به دلیل فقدان یا نقص در حس بینایی در ارتباط با محیط اطراف ودریافت اطلاعات محیطی به مشکلاتی مواجه هستند؛ بدون تردید نابینایی معلولیت جدی است که محدودیت هایی را برای شخص به همراه دارد که درصورت فراهم بودن امکانات شهری از جمله مدیریت و طراحی شهری مناسب در اکثر موارد از میزان محدودیت کاسته می شود.

کد خبر 323423

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.