پرسش مهر؛  رشد خلاقیت  و تمرین روحیه پرسش گری دانش آموزان

ارتقای سطح آگاهی، پرورش روحیه مشارکت جویی، آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری، از اهداف پرسش مهر دانش آموزان است، در واقع پاسخ به روحیه پرسشگری دانش آموزان و تمرین این روحیه، می تواند زمینه بروز و رشد خلاقیت را در دانش آموزان زنده کند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ رییس جمهوربا بیان اینکه رابطه معلم با دانش‌آموزان و دانش‌آموزان با یکدیگر در چگونگی تربیت آنان در دوران تحصیل بسیار مؤثر است و در صورتی که  مدرسه محیط امنی  نباشند و دانش‌آموز از رفتار همکلاسی‌های خود آزرده  و  یا  دانش و استعداد بیشتر دانش‌آموزی، مایه فخر او به دانش‌آموزان دیگر شود حتی شکل و قیافه، لحن و لهجه و نوع راه رفتن و رفتار دانش‌آموزی مایه تمسخر او شود، نتیجه  این رفتارها موجب این می شود که دانش‌آموز تحت فشار روحی قرارگرفته  و کلاس درس برای او نا امن شود. در چنین شرایطی رفتار نامناسب معلم و محیط عمومی جامعه و خانواده نیز این ناامنی را برای دانش‌آموز بیشتر خواهد کرد و درس خواندن برای دانش‌آموز بسیار سخت و رنج‌آور  می شود.

پرسشی که  امسال از سوی رییس جمهور  بنام پرسش مهر مطرح شد این بود که، باید در مدرسه افکار دیگران را تحمل و به فکرها احترام بگذاریم، این سوال بدان معنا است که چگونه باید دانش آموزان درمحیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنند.

در واقع رییس‌جمهور در پرسش مهر امسال خود بر این نکته که محیط مدرسه باید محیط اخلاق و ادب باشد و  اینکه با چه سبکی می‌توانیم اخلاق، ادب و تحمل بالاتری داشته باشیم، تاکید کرد.

 در واکاوی بیشتر این موضوع  گفت و گویی با مرتضی شکری رییس اداره فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان داشتیم که در زیر می خوانید.

در مورد طرح پرسش مهر امسال رییس جمهور از  دانش آموزان توضیح بفرمایید؟

رییس جمهور در اولین روز مهر در هنرستان دخترانه شهید مدرس در منطقه ۵ تهران هجدهمین پرسش مهر را اینگونه مطرح  کردند که چگونه باید در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم، پرسشی که همه دانش آموزان، معلمان و دانشجویان و اولیاء مخاطب آن هستند.

هجدهمین  پرسش مهر چه محور های را مورد توجه قرار داده است؟

محور های  این دوره از مسابقات شامل بخش فرهنگی و ادبی در رشته های سخنوری، مقاله پژوهشی، شعر،   داستان کوتاه، بخش رسانه و فضای مجازی وب نوشت،   بخش هنری در رشته های هنر های دستی و تجسمی رشته گرافیک تصویر سازی، پوستر، عکاسی، طراحی، نقاشی، خوشنویسی و فیلم کوتاه شامال فیلم کوتاه مستند، داستانی و پویا نمایی، محور نمایش نامه نویسی ویژه فرهنگیان و دانشجو معلمان و محور هنرهای آوایی و سرود همگانی است.

 طرح پرسش مهر تا چه اندازه در رشد خلاقیت دانش آموزان موثر است؟

بی شک آینده هر جامعه ای را خلاقیت افراد آن جامعه می سازد و در عصر دانایی محوری کشوری می تواند جایگاه مطلوب در کهکشان رقابت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به دست آورد که بر همین مبنا بر روی آموزش خلاقیت به دانش آموزان سرمایه گذاری کند، بنابر نتایج تحقیقات متفاوت و برخلاف تصورهای غلطی که خلاقیت را ذاتی می دانند، خلاقیت امری اکتسابی است، بنابراین یکی از وظایف اساسی نظام آموزشی، آموزش خلاقیت به دانش آموزان است. برای آموزش خلاقیت راه های گوناگونی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از سوالات واگرا در جریان فرایند آموزش است که طرح پرسش مهر دانش آموزان یکی از این شیوه ها است.

اجرای طرح پرسش مهر  چه آثار مثبتی  تا کنون  داشته است؟

بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، پرسش مهر در اولین روز سال تحصیلی توسط عالی‌ترین مقام اجرایی کشور برای دانش آموزان و معلمان سراسر کشور اجرا می‌شود. در طرح پرسش مهر، رییس جمهور وقت کشور یکی از مهم‌ترین مسایل کشور و یا تعلیم و تربیت را به عنوان پرسش مهر مطرح  کرده و دانش‌آموزان و فرهنگیان در قالب فعالیت‌های فرهنگی و هنری به آن پاسخ می‌دهند.

همزمان با آغاز سال تحصیلی ۷۷ ـ ۱۳۷۶ پرسش مهر توسط رییس جمهور وقت در قالب طرح بنمار مطرح شد. امسال پنجمین سوال رییس جمهور روحانی در قالب هجدهمین پرسش در حال برگزاری است که شیوه نامه مربوطه به مدارس ابلاغ شده است.

چه تعداد دانش آموز از استان در پرسش مهر سال گذشته شرکت کردند؟

پرسش مهر ۱۷ در استان اصفهان با شرکت ۱۵۶ هزار نفر دانش آموز، فرهنگی و اولیا در چند محور کار خود را آغاز کرد، یکی از این محورها برگزاری مسابقات برای دانش آموزان، فرهنگیان و خانواده دانش آموزان بود که با  فرآیند تبلیغات و اطلاع رسانی در بیش از ۵ هزار آموزشگاه در مهرماه سال گذشته انجام شد.

در پرسش مهر  سال تحصیلی گذشته چه تعداد آثار به مرحله  کشوری راه پیدا کردند؟

سال گذشته دانش آموزان در ۱۶ رشته به خلق آثار فرهنگی و هنری پرداختند که رشته ها ی مقاله پژوهشی، شعر، داستان نویسی و سخنوری، وب نوشت، خوشنویسی، طراحی، گرافیک، تصویر سازی، پوستر، عکاسی، فیلم کوتاه، نمایشنامه نویسی، سرود همگانی و علاوه براین ویژه خانواده های دانش آموزان  باعنوان "هر خانواده ایرانی یک پاسخ طراحی شد".

پس از فرایند داوری آثار در مرحله آموزشگاهی و منطقه ای پرسش مهر ۱۷ هزار و ۴۰۰ اثر به مرحله استانی این مسابقات راه پیدا کردند که فرایند داوری از ابتدای دی ماه در دبیرخانه استانی مسابقات آغاز و بعد از داوری آثار ۱۰۴ اثر برگزیده به دبیرخانه کشوری مسابقات تحویل داده شد. که منتج به کسب ۴ رتبه اول کشوری ۷ رتبه دوم و ۲ رتبه سوم و ۵ نفر شایسته تقدیر در مرحله نهایی شدند.

 استقبال خانواده ها از این پرسش ها چگونه است؟

در پرسش مهر ۱۷  شاهد رشد ۷۰۰ درصدی خانواده ها در پاسخ به سوال رییس جمهور بودیم که در قالب مسابقه "هر خانواده ایرانی یک پاسخ"حدود ۱۰۸ هزار نفر خانواده در مدارس به سوال رییس جمهور پاسخ دادند و بیشترین شرکت کنندگان در دوره دوم ابتدایی بودند که قریب به ۱۴ هزار و ۷۶۲ نفر شرکت کردند.  در مجموع شاهد افزایش بیش از سه برابری شرکت کنندگان در مرحله آموزشگاهی نسبت به پرسش مهر ۱۶ بودیم.

مشارکت فرهنگیان در این پرسش را چطور ارزیابی می کنید؟

در بخش فرهنگیان قریب ۵ هزار نفر فرهنگی در این دوره از مسابقات شرکت کردند و بیشترین آثار راه یافته به دبیرخانه استانی در رشته مقاله پژوهشی در مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم و فرهنگیان بود.

 محور دوم فعالیت های پرسش مهر  که  از ابتدای بهمن ماه ۹۵ شروع شده و تا پایان اسفندماه  در ۶ منطقه استان در آران و بیدگل، شهرضا، جلگه، خوانسار و در یکی از نواحی استان اصفهان به صورت ویژه  انجام شد. برگزاری مجامع بحث و گفتگو و همایش های منطقه ای بود.

 طرح پرسش مهر چه اهدافی را دنبال می کند؟

پاسخ به روحیه پرسشگری دانش آموزان و تمرین این روحیه تا بتواند زمینه بروز و رشد خلاقیت را در دانش آموزان زنده کند. ارتقای سطح آگاهی، پرورش روحیه مشارکت جویی و پرسشگری، آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری از دیگر اهداف  این پرسش  است.

در حقیقت نظام تعلیم وتربیت هر کشوری با رشد و تحول فرهنگی زمینه ایجاد پیشرفت در جامعه را مهیا می سازد، تا آینده ای روشن و متعالی برای فرزندان آن سرزمین فراهم سازد، این نگرش، جزء اولویت های موثر در سرنوشت کلان کشور است.   حضور عالی ترین مرجع اجرایی کشور در آیین گشایش مدارس و آغاز فصل علم و دانش گویای این مدعا و تأییدی برای بهره گیری از تمامی توان و استعداد کشور برای تقویت نهاد تأثیرگذار آموزش و پرورش است.

کد خبر 323320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.