استفاده بیش از ۴۷درصد از زنان شهرضا از خدمات طرح ایراپن

شهرضا – رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: تاکنون ۴۷.۱ درصد از مجموع ۳۰ هزار و ۱۲۶ نفر زن ۳۰ تا ۷۰ سال در شهرستان تعداد ۱۴ هزار و ۴۷۱ نفر در قالب طرح ایراپن به ماما ارجاع داده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، بانوان نیمی از جمعیت فعال هر جامعه هستند که در بسیاری از زمینه‌ها نقش و کارایی بیشتری در مقایسه با مردان دارند، سلامت اخلاقی جامعه به وجود مادران بستگی دارد، مردان در صورتی می‌توانند در محیط های کاری رسالت خود را به خوبی انجام دهند که همسرانی همراه و آگاه داشته باشند و این در حالی است که قابلیت های ذهنی منحصر به فرد و استعداد بانوان در بخش های مختلف، یاری رسان خوبی به مدیران هر جامعه خواهد بود؛ بنابراین لازم است بانوان بیشتر به سلامت خود اهمیت دهند.

مرتضی هوشمند – متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا درخصوص بیماری های شایع زنان، عنوان کرد: بنا به دلایل علمی، زنان ۲ برابر مردان در معرض اختلال اضطراب قرار دارند، زیرا زنان به طور طبیعی سطح بالاتری از هورمون‌های پروژسترون، کورتیزول و استرادیول دارند، به همین دلیل تهدیدها و خطرات را به صورت شهودی بیشتر درک می‌کنند و این شرایط برای بسیاری از زنان اختلالاتی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: کلسیم، ویتامین D، آهن، اسید فولیک، فیبر و امگا ـ۳ ازجمله مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز زنان هستند، همچنین زنان باید بدانند به میزان کالری کمتری نسبت به مردان نیاز دارند؛ این در حالی است که گوارش زنان در مواجه با غذاها، گاز و هوا، فضای کمتری برای توسعه دارد به همین دلیل زنان در قسمت میانی بدن، مشکلات و ناراحتی‌های بیشتری را تجربه می‌کنند.

متخصص زنان اظهار کرد: فعالیت مغز زنان هنگام خواب، فقط ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و این میزان بسیار کمتر از سطح کاهش فعالیت مغز مردان هنگام خواب است. به همین دلیل زنان نیاز دارند زمان بیشتری را در رختخواب سپری کنند.

هوشمند در خصوص ساختار فیزیولوژی بدن بانوان گفت: زنان در یک روز ۵۰ کالری کمتر از مردان انرژی می‌سوزانند، در واقع بزرگ تر بودن اندام‌های مردان باعث می‌شود برای فعالیت روزانه به انرژی بیشتری نیاز داشته باشند، به همین دلیل مردان می‌توانند بیشتر از زنان غذا مصرف کنند و دریافتی انرژی بیشتری داشته باشند.

حمام داغ سبب خشکی پوست می شود

وی در ادامه این مطلب افزود: حمام آب داغ که معمولا یکی از برنامه‌های روزمره بسیاری از زنان است می‌تواند عوارضی برای آنها در پی داشته باشد، زیرا آب داغ، چربی‌های پوست را نرم کرده و می‌تواند آنها را به کلی پاک کند، این شرایط به راحتی باعث خشکی پوست می‌شود و خارش‌های پوستی ایجاد می‌کند.

متخصص زنان ادامه داد: بسیاری از زنان که دارای پوستی چرب هستند، نمی‌دانند پوستشان حتی در حالتی که بسیار چرب به نظر می‌رسد ممکن است به شدت دچار کم‌آبی باشد، شست‌ و ‌شو با آب داغ این شرایط را بدتر می‌کند و می‌تواند به بروز آکنه منجر شود.

از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه به عنوان هفته ملی سلامت زنان معرفی شده است، این هفته فرصت مناسبی است تا بانوان جامعه با شایع‌ترین بیماری های جسمی و روحی جنس خود بیشتر آشنا شوند و بیاموزند چگونه می‌توان از این بیماری ها پیشگیری کرد.

اجرای طرح ایراپن در شهرستان شهرضا اقدامی مؤثر در حفظ سلامت زنان

حجت الله تنهایی – رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا اجرای طرح ایراپن در این شهرستان را اقدامی مؤثر در حفظ سلامت زنان برشمرد و افزود: ارزیابی خطر ۱۰ ساله بروز حوادث کشنده و غیرکشنده قلبی و عروقی در تمامی افراد ۲۰ سال به بالا با اندازه‌گیری قند خون، کلسترول خون و فشارخون، غربالگری دیابت، فشارخون و آسم، غربالگری سرطان کولورکتال در افراد  ۵۰ تا ۷۰ سال که البته در صورت مراجعه افراد ۷۰ سال به بالا نیز انجام خواهد شد و غربالگری سرطان پستان و دهانه رحم در زنان ۳۰ تا ۷۰ سال از جمله برنامه‌های این طرح ویژه بانوان است.

وی ادامه داد: تاکنون ۴۷.۱ درصد از مجموع ۳۰ هزار و ۱۲۶ نفر زن ۳۰ تا ۷۰ سال در شهرستان تعداد ۱۴ هزار و ۴۷۱ نفر به ماما ارجاع داده شده‌اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا بیان کرد: در خصوص تعداد افراد ارجاع شده در خصوص سرطان پستان از ماما به متخصص در این شهرستان عنوان کرد: ۷۵۰ نفر معادل ۵.۲ درصد از بانوان در این خصوص غربالگری شده‌اند که این تعداد ۲۵ نفر مشکوک به سرطان بودند که پس از انجام آزمایشات ۹ نفر از آنها مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شدند.

تنهایی گفت: برای ۱۲ هزار و ۳۰۳ نفر از بانوان معادل ۸۵درصد از جمعیت غربالگری شده نمونه پاپ اسمیر و HPV انجام شده است که از این تعداد پاسخ تست انجام شده برای ۲۰۰ نفر معادل ۲.۴ درصد از جمعیت غربالگری شده، مثبت بوده است.

آمار شمار مبتلایان به سرطان در کشور پایین تر از میانگین جهانی است

زهرا روانخواه – مسئول برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با بیان این مطلب که هدف از اجرای طرح ایراپن در بخش سرطان پیشگیری از سه سرطان پستان و دهانه رحم برای زنان و روده بزرگ برای مردان است، اظهار کرد: در همه دنیا شمار افراد مبتلا به سرکان در حال افزایش است که مهمترین دلیل آن افزایش سن افراد به دلیل پیشرفت های دانش پزشکی است.

وی ادامه داد: هر اندازه سن افراد بیشتر شود امکان ابتلا به بیماری های مختلف نیز در آنها افزایش خواهد یافت.

مسئول برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آمار شمار مبتلایان به سرطان در کشور پایین تر از میانگین جهانی است، این در حالی است که خدمات بهداشتی درخصوص پشگیری از ابتلای افراد به انواع سرطان نیز در کشور حال گسترش است.

روانخوه تأکید کرد: تشخیص زودهنگام سرطانهای مهمی همچون سرطان پستان که مهمترین سرطان شایع در بین بانوان است امکان پیشگری از بسیاری از عوارض و حتی درمان آنها را فراهم می‌کند به شرط آنکه بانوان جامعه از امکانات درمانی و تشخیصی که فراهم شده استفاده کنند.

وی گفت: میزان ابتلا به سرطان پستان در استان اصفهانی کمی بالاتر از سایر مناطق است، اما در مجموع کاهش سن قاعدگی به زیر ۱۲ سال، افزایش وزن و چاقی مفرط و یائسگی بالای ۵۵ سال از جمله علل تشدید کننده این سرطان در بانوان هستند.

کد خبر 323296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.