مردم را به سمت استفاده از محصولات شناسنامه دار ترغیب کنیم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در راستای اصلاح الگوی تغذیه مردم جامعه بهتر است فرهنگ سازی صورت گیرد و مردم را به سمت استفاده از محصولات شناسنامه دار ترغیب کنیم چراکه در اینگونه محصولات اطلاعات دقیق مواد غذای اهم از میزان قند و نمک و چربی درج شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  عباس جعفریان دهکردی پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اصحاب رسانه برای آگاهی‌رسانی به مردم، امنیت غذایی و سلامت مردم نقش تأثیرگذاری دارند.
وی با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی گفت: شعار امسال "تغییر آینده مهاجرت، سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی انتخاب شده است و در محور ملی "تغییر و اصلاح و الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقا سلامت شعار کشور برگزیده شده است.

تغییر شیوه زندگی عامل همه گیر شدن بیماری های غیر واگیر است 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در چند دهه گذشته با تغییر سبک زندگی مردم روبرو هستیم که یکی از تبعات آن در جامعه جهانی و کشور ما همه‌گیر شدن بیماری‌های غیر واگیر است.
جعفریان رژیم غذایی نادرست، کم شدن فعالیت‌های بدنی و افزایش مصرف دخانیات را ازجمله عوامل تأثیرگذار در افزایش همه‌گیر شدن بیماری‌های غیر واگیر بیان کرد. 

وی هدف از روز ۱۶ اکتبر که با نام روز جهانی غذا شناخته شده است را بیدار کردن وجدان به خواب رفته و مبارزه گرسنگان اعلام کرد و افزود: خوشبختانه دربیشتر کشورها گرسنگی دیگر به عنوان مشکل جدی مطرح نیست بلکه درحال حاضر با اصلاح سبک زندگی نادرست مردم دست به گریبانیم.
۴۵درصد بار بیماری های مزمن مربوط به تغدیه غلط است 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: ۴۵ الی ۴۶ درصد بار بیماری‌های مزمن به‌صورت مستقیم با تغذیه در ارتباط است، و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ این تعداد به ۵۷ درصد برسد.

جعفریان تصریح کرد: یک میلیارد نفر از مردم جهان دچار اضافه وزن هستند و عامل این افزایش رژیم غذایی غلط و افزایش مصرف قند و نمک و چربی است.

وی با بیان اینکه طبق استنداردهای جهانی سرانه مصرف نمک هر فرد در دنیا دو تا سه گرم در روز معین‌شده است، گفت: در ایران به‌صورت روزانه مصرف نمک بین هفت‌تا ۱۵ گرم مصرف می شود.

وی یادآور شد: مطالعات انستیتو تحقیقات ایران نشان می دهد که عمده نمک روزانه از طریق نان، پنیر و دوغ دریافت می شود.

۳۰ درصد ایرانی‌ها قبل از چشیدن غذا، به آن نمک اضافه می‌کنند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: طبق پژوهش‌های انجام‌شده مشخص‌شده است که ۳۰ درصد ایرانی‌ها قبل از چشیدن غذا، به آن اضافهنمک می‌کنند.

جعفریان ادامه داد: در مطالعاتی گزارش شده که دریافت نمک در مردان ایران ۳۰درصد بیشتر است.
وی در خصوص سرانه مصرف شکر گفت: استاندارد مصرف شکر در سال ۵کیلو تعیین شده که در ایران هر فرد ۳۰ کیلوگرم شکر در سال مصرف می کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استاندارد روغن مورد نیاز برای هر فرد در روز را ۶۶ گرم عنوان کرد.

وی به تلاش و استراتژی جهانی برای کاهش مصرف جهانی چربی اشاره و اظهار کرد: حذف اسیدهای چرب ترانس و کاهش چربی‌های اشباع جز اولویت‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است و همچنین کاهش مصرف قند و نمک از دیگر محورها است.

وی عنوان کرد در این راستا باید بتوانیم کاهش قند کمتر از ۱۰ درصد روزانه و نمک کمتر از ۵گرم در روز برسیم. ضمن اینکه افزایش تحرک و اصلاح رژیم غذایی باید در اولویت قرار گیرد.

 نزدیک به ۱۰۰ درصد محصولات تولیدی غذایی اصفهان، دارای نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای هستند
جعفریان یکی از محورهای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در جهت اصلاح الگوی را درج نشانگرهای تغذیه معرفی کرد و گفت:  در استان نزدیک به ۱۰۰درصد محصولات تولیدی نشانگر رنگی تذیه ای دارند.
وی با اعلام اینکه این نشانگرها حاوی اطلاعات تغدیه شامل ارم سازمان غذا و دارو و دیگر اطلاعات است، افزود:  نمایش میزان کالری و انرژی، چربی، نمک، اسیدهای چرب ترانس جزو مشخصه‌های نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای است که با سه رنگ سبز زرد و قرمز مشخص شده است.

وی همچنین اعلام کرد: بحث دیگر درج نشانگر ایمنی و سلامت است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه یک سری از فرآورده‌ها دارای نشان ایمنی و سلامت هستند، گفت: کالاهای پرشماری  دارای این نشان نیستند چراکه قوانین سخت‌تری برای درج آن قرار داده‌شده است.

وی افزود: نشان سیب سلامت را کارخانجاتی میتوانند بگیرند که امتیاز ارزشیابی بالا داشته باشند یا از مواد نگه دارنده صنعتی استفاده نکنند.

آگاهی بخشی در خصوص برچسب اصالت اطلاع رسانی شود

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰ مورد و در سال جاری تا به امروز شش مورد محصولات استان اصفهان نشان سیب سلامت را دریافت کرده‌اند.

جعفریان تاکید کرد: آگاهی بخشی در خصوص برچسب اصالت محصولات داخلی و محصولات وارداتی از اولویت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه محصولات وارداتی اگر از مبادی مجاز واردشده باشند باید دارای برچسب اصالت و سلامت را داشته باشند، گفت: در صورت نداشتن این برچسب سلامت محصول غذایی وارداتی یا قاچاق شده را نمی‌توان تائید کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: رویکرد برخورد با محصولات غذایی قاچاق به‌صورت امحای آن در سال‌های اخیر در دستور کار قرارگرفته است.

روی محصولات تراریخته برچسب تراریخته باید درج شود
وی در پاسخ به سوالی در خصوص محصولات تراریخته گفت: این محصولات در دنیا مطرح است و نگاه تولید کننده و مصرف کننده به این موارد نوظهور مقداری متفاوت است.

جعفریان افزود: در خصوص عوارض این محصولات نظرات قطعی اعلام نشده است ولی باتوجه به اینکه هر نوع دارویی پس از مصرف عارضه ایجاد میکند در خصوص محصولات غذایی و تراریخته تحیقیقات نشان از این دارد که احتمالا مشکلی ایجاد می کند؛محصول تراریخته ممکن است به علت دستکاری بر سلامت تاثیر گذارد و در حال حاضر در سطح دنیا توصیه می شود میزان مصرف این محصولات از ۱۰درصد تجاوز نکند. 
وی تاکید کرد: ضمن اینکه سیاست سازمان غذا و دارو کشور بر این هست که جدای از نظارت جدی برای ورود این مواد، بر روی آن نوشته شود که محصول ترا ریخته است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص رشد قارچ گونه فست فودها در شهر گفت: برخی موارد اجتناب ناپدیر است و به زیرساخت های فرهنگی برمی گردد گرچه قوانین لازم است اما کافی نیست و بعد اصلی بر عهده فرهنگ سازی است.

وی افزود: اعتقاد ما این است که مجوزهای بی رویه صادر نشود توصیه ما هم این است که این محصولات کم مصرف شود اما منع قانونی برای تولید اعمال نشده است. تلاش کردیم در راستای سالم سازی این محصولات گام برداریم که  ضرر کمتری برای سلامت داشته باشد.

کد خبر 323293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.