پلیس آگاهی استان اصفهان پیشتاز راه اندازی آزمایشگاه ادله الکترونیکی

پلیس آگاهی استان اصفهان، پلیسی دانش بنیان، چابک محور، حرفه ای گرا، قانون مدار و آشنا به فناوری های نوین است که چشم انداز آن در افق ۱۳۹۷ رسیدن به قدرت اول کشف جرم در آسیا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پلیس آگاهی یکی از قدیمی ترین پلیس های تخصصی  در کشور است که سنگ بنای آن در سال ۱۲۵۳ هجری شمسی به عنوان دفتر مسروقات در وزارت داخله گذاشته شد.

این پلیس در طول دوران پر فراز و نشیب خود تحولات عمیقی را تجربه کرد و در سال ۱۳۷۰ با اجرای طرح ادغام نیروهای انتظامی، اداره کل آگاهی تحت تابعیت معاونت تحقیقات و کشف جرایم ناجا تشکیل و مسئولیت رهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و یاری رسانی در موارد مورد نیاز به نواحی را عهده دار شد.

در سال ۱۳۸۰ به موجب تغییراتی که در ساختار معاونت به وجودآمد، معاونت تحقیقات و کشف جرایم به معاونت آگاهی تغییر نام یافته و اداره کل آگاهی نیز به سه اداره کل مبارزه با جرایم جنایی، مبارزه باجرایم خاص و رایانه‌ای تبدیل شد و اداره کل مبارزه با قاچاق کالا هم با تغییر نام تحت عنوان اداره کل مبارزه با جرایم اقتصادی به این معاونت ملحق شد و پس از گذشت چندی  و انجام تغییر و تحولات صورت گرفته در سال ۱۳۸۵، معاونت آگاهی به پلیس آگاهی تغییر نام داده و رده‌های متعددی به عنوان زیر مجموعه های آن تشکیل شد که بخشی به امور اداری، برخی به پشتیبانی عملیات و برخی دیگر در راستای انجام امور مأموریتی و عملیاتی گام برمی دارند.

پلیس آگاهی ناجا طبق قانون، به عنوان ضابط قوه قضاییه، وظایفی را بر عهده دارد. از جمله این وظایف، مبارزه با قاچاق، کشف جرایم، بازرسی و تحقیق، حفظ آثار و دلایل جرم، دستگیری متهمین و مجرمین و ممانعت از فرار و اختفاء آنها، انجام امور مربوط به تشخیص هویت و کشف علمی جرایم با انجام اقداماتی نظیر تهیه و اجرای طرح‌ها و دستورالعمل های مربوط به کشف علمی جرایم، شناسایی و تعقیب مجرمین از طریق جمع‌آوری آثار و مدارک جرم و انجام آزمایش ها بر روی آثار و مدارک به دست آمده، مطالعه و تحقیق درباره علل ارتکاب جرم، شناخت و کشف جرایم با به کارگیری مدارک به دست آمده، نظارت بر اجرای آنها، تجزیه و تحلیل جرایم و فعالیت های واحدهای آگاه است.

در این فرصت برای اطلاع هر چه بیشتر از فعالیت های پلیس آگاهی استان، گفتگویی را با «سرهنگ ستار خسروی - رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

پلیس نوین از حدود یک صد سال پیش در ایران پایه گذاری شد و در طول این یک قرن اتفاقات زیادی افتاده و هر چه زمان می گذرد، رو به پیشرفت است و مردم احساس امنیت بیشتری می کنند. در این بخش، چه خبرهای خوبی برای مردم دارید؟

پلیس آگاهی ۱۴۳ سال پیش راه اندازی شده و این پلیس در طول تاریخ همواره متحول شده است؛ به هر حال پلیسی که مطابق با تحولات اجتماعی بتواند خود را متحول کند، این پلیس هوشمند و به روز است.

پلیس آگاهی اصفهان، پلیسی دانش بنیان است و باید تولید علم در پلیس آگاهی وجود داشته باشد چون کشف علم مستلزم برخی اقدامات در بخش های مختلف آزمایشگاهی و اطلاعاتی است که باید به آنها دست پیدا کند و به تمام علم روز مجهز باشد.

پلیس آگاهی استان اصفهان، پلیسی دانش بنیان، چابک محور، حرفه ای گرا، قانون مدار و آشنا به فناوری های نوین است. ما متشکل از کارآگاهانی هستیم که در منطقه حرف اول را می زنند، هیچ پلیسی در منطقه توانمندی کشف جرم های جنایی به صورتی که پلیس کشور و استان  دارد، را ندارد.

در افق ۱۳۹۷ چشم انداز ما این است که به قدرت اول کشف جرم در آسیا برسیم.

در شرایطی که در تحریم قرار داشتیم و پودرهای بررسی صحنه جرم هم شامل تحریم شده بود، توانستیم با همکاری و هماهنگی نخبگان این استان در دانشگاه صنعتی شریف، پودرهای بررسی صحنه جرمی را تولید کنیم که کیفیت این پودرها از نوع خارجی خود بهتر بود. در حال حاضر این پودرهای بررسی صحنه جرم، به تولید انبوه رسیده و مورد استفاده قرار گرفته اند.

با خبر شدیم که آزمایشگاه ادله الکترونیک هم در اصفهان راه اندازی شده، این آزمایشگاه توانایی انجام چه کاری را دارد؟

در بخش آزمایشگاه ها، آزمایشگاه جدید ادله الکترونیک  مطابق کیفیت در سراسر دنیا، در سطح منطقه به صورت استثنا ایجاد شد و در سطح کشور نیز استان اصفهان پیشتاز راه اندازی آزمایشگاه ادله الکترونیکی جنایی  بود.

امروزه اکثر مجرمان از فناوری های روز دنیا برای پیشبرد عمل مجرمانه خود بهره می گیرند اما کارشناسان خبره پلیس آگاهی در این آزمایشگاه هرگونه اطلاعات ذخیره شده بر روی حافظه گوشی، دوربین، رم، فلاش و غیره که می تواند به روند پرونده کمک کند را، بازیابی می کنند.

این آزمایشگاه توانمندی بازیابی تمام تصاویر دوربین های مداربسته را دارد، می تواند دوربین ها را تحلیل و تصاویر مجرمان را تطبیق دهد.

البته پلیس آگاهی استان اصفهان بانک اطلاعات «دی. ان. ای» را نیز ایجاد کرد.

ما امروزه از تمام مجرمان حرفه ای و سابقه دار به خصوص مجرمان جرایم جنایی خون می گیریم و در بانک اطلاعات دی. ان. ای ضبط می کنیم؛ از این رو وقتی مجرمی دستگیر می شود اطلاعات او در بانک اطلاعاتی دی. ان. ای هم جستجو می شود تا بدانیم قبلاً هم سابقه ای در حوزه دی. ان. ای داشته است یا خیر!

بانک اطلاعات مجرمان پلیس آگاهی اصفهان هوشمند شده و در واقع پیشتاز عمل کرده ایم و قطعاً رکوردهایی که در این سامانه ضبط شده تاریخی خواهد بود؛ یعنی اگر در ۱۰۰ سال آینده بخواهند از این سامانه استفاده کنند، می توانند بفهمند به عنوان مثال در تاریخ ۲۰ مهرماه ۹۷ چند مجرم و با چه ویژگی هایی در استان اصفهان دستگیر شده اند و این بسیار خوب است.

برای اینکه پلیس با مردم فاصله کمتری داشته باشد، چه اقداماتی انجام داده اید؟

یکی از اقدامات محوری و راهبردی پلیس این است که مردم را در تولید امنیت سهیم کند.

جلب مشارکت مردم به عنوان سرمایه اجتماعی برای ما اهمیت زیادی دارد، اگر بتوانیم سطح آگاهی مردم را بالا ببریم می توانیم از بسیاری از  جرایم جلوگیری کنیم و خوشبختانه همکاری خوب مردم با پلیس باعث شده بتوانیم بسیاری از جرایم را کنترل کنیم و این روند باید همیشه ادامه پیدا کند.

کاهش فاصله با مردم به این معناست که بیشتر با مردم ارتباط برقرار کنیم، از این رو امسال در هفته ناجا در بسیاری از مجامع علمی، آموزشی، مذهبی، حضور یافته و برای مردم گزارش عملکرد ارایه کردیم.

مردم باید بدانند چه اتفاقاتی در حوزه امنیت می افتد و برای تأمین امنیت، پلیس چه اقداماتی انجام داده است زیرا وقتی مردم اقدامات را می بینند، احساس امنیت در آنها بیشتر می شود و همکاری مردم با پلیس افزایش خواهد یافت.

چالش های پیش روی پلیس آگاهی چیست؟

مهمترین چالش به عنوان عامل ارتکاب جرم در سطح جامعه، ضعف نقش های تربیتی والدین است.

لازم است به والدین هشدار دهم که روابط چهره به چهره والدین با فرزندان کاهش یافته است.

والدین به هیچ عنوان نباید اجازه دهند که فضاهای مجازی، شبکه های اجتماعی، تلفن های همراه و بازی های رایانه ای آنها را از فرزندانشان جدا کنند، زیرا وقتی روابط عاطفی کاهش پیدا کرده و فرزند نقش تربیتی والدین را ضعیف ببیند، تربیت او را فضای مجازی به عهده می گیرد و این فرد پس از بزرگ شدن تبدیل به مجرم می شود.

باز هم تاکید می کنم که والدین نقش های تربیتی خود را فراموش نکنند.

کد خبر 323283

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.