جریان اکسیر حیات در روستاهای شهرضا

شهرضا – این روزها بی آبی به چالشی بزرگ در بخش های مختلف منطقه‌ای که کشور ما در آن قرار دارد تبدیل شده است، در چنین شرایطی آبرسانی به مناطق مختلف به ویژه روستاها که از مراکز شهری فاصله دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، قطار آب به ایستگاه‌های آخرش رسیده، آب نیست و هشدارهای زیست محیطی در خصوص استمرار پدیده خشکسالی بارها از سوی مسئولان اعلام شده است.

چالشی مهم به نام فقر منابع آب پیش روی همه افراد است، مسئول و غیر مسئول هم نمی‌شناسد، همه درگیر آن هستند؛ حالا ممکن است کسی به تناسب جایگاهی که دارد اندکی مسئولیتش بیشتر باشد اما وقتی به آخر این قصه نگاه کنیم که اگر آب نباشد همه تشنه می‌مانند می بینیم که همه مسئولیم.

شیوا زمانی – کارشناس آب و فاضلاب در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا عنوان کرد: تنها ٣درصد از کل آب‌های کره زمین که برای مصارف انسانی مانند کشاورزی و صنعت و شرب مناسب است شیرین است، از این مقدار نیز سه چهارم در یخ‌های قطبی و خارج از دسترس انسان بوده، بنابراین درصد بسیار کمی از آب دنیا برای ما قابل استفاده است.

وی ادامه داد: پیش بینی برخی از محققان، حاکی است که ذخائر آب شیرین جهان هر سال کاهش می یابد و تا ٢۵سال دیگر نیمی از جمعیت جهان با مشکل کمبود آب شیرین مواجه خواهند بود.

کارشناس آب و فاضلاب اذعان کرد: میزان متوسط بارندگی سالانه در اروپا حدودا ٧۵٠میلی متر، در آسیا ۵٠٠میلی متر و متأسفانه این میزان در ایران ٢۵٠میلی متراست؛ بنابراین در مقایسه با کشورهای پر باران، ایران از حداقل ریزش های جوی برخوردار است.

زمانی اضافه کرد: باتوجه به تقسیم بندی های اقلیمی، استان ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود و تامین آب در چنین اقلیمی واقعا دشوار و پرهزینه است.

استان اصفهان در فلات مرکزی ایران قرار دارد و این روزها یکی از بدترین شرایط را از نظر فقر منابع آب تجربه می‌کند، هیچ کس نمی‌داند تا  ۵ سال آینده واقعا این منطقه از نظر بحران آب در چه شرایطی قرار دارد اما آنچه هست، زیاد امیدوارکننده نیست.

شهرضا هم از جمله شهرستان های جنوبی استان اصفهان است که از نظر کمبود منابع آب در شرایط بدی قرار دارد، هر روز هشدارهای مختلفی از سوی مسئولان این شهرستان درخصوص فقر منابع آب و لزوم رعایت الگوی مصرف بیان می‎‌شود.

در این میان روستاهای شهرضا از موقعیت ویژه‌تری برخوردار هستند، زیرا در این مناطق آب علاوه بر مصارف شرب، نقش اساسی در زراعت و باغداری مردم دارد.

اصغر قاسمی – رییس شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرضا در خصوص شرایط منابع آب روستایی این شهرستان اظهار کرد: متأسفانه پدیده خشکسالی و آثار نامطلوب ناشی از آن از چند سال قبل تاکنون بخش های وسیعی از استان اصفهان و از آن جمله شهرستان شهرضا را فراگرفته است.

وی ادامه داد: باوجود افزایش سرانه مصرف آب در ایام تابستان در مناطق روستایی شهرستان، تا جایی که امکان داشت از قطع آب جلوگیری شد و تلاش کردیم تا منابع آبی موجود را مدیریت صحیح صرف نیازهای مردم شود.

رییس شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان شهرضا عنوان کرد: شهرستان شهرضا دارای یک بخش، چهار دهستان و ۲۳ روستا است که به استتنای دو روستای هوک و محمدیه مابقی دارای شبکه تامین آب آشامیدنی هستند که بیش از ۹۸ درصد از روستاهای شهرستان را شامل می‌شود.

قاسمی ادامه داد: منابع تامین آب روستاها درحال حاظر از طریق ۱۸ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، یک دهانه چشمه و یک اشتراک ۳ اینچ خط آب شهری، برای ۷۵۴۴ مشترک روستایی با ۱۴۱۰۵ نفر جمعیت است.

وی بیان کرد: در شهرستان از نظر تاسیسات دارای ۲۰ باب ایستگاه پمپاژ، بیش از ۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع، ۶۰ کیلتومتر خطوط انتقال، ۱۳ باب مخزن آب هوایی و زمینی با حجم ۳۸۰۰ مترمربع، وجود دارد.

رییس شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان شهرضا گفت: آب شرب روستاها نیز با نصب ۱۶ دستگاه کلریناتور گندزدایی می‌شود، میانگین قدمت شبکه‌ها ۲۵ سال با ۳۵ درصد فرسودگی، میانگین پرت آب ۳۰ تا ۳۵ درصد و میانگین آب استحصالی سالانه ۱.۵ میلیون متر مکعب است.

قاسمی اظهار کرد: جمعیت ثابت در شهرستان ۱۴۱۰۵ نفر، جمعیت تحت پوشش تأسیسات آب ۱۳۹۴۷ نفر و شاخص بهره مندی جمعیت روستایی ۹۸.۸۷ درصد و تعداد روستاهای تحت پوشش شبکه آبفار ۲۱ آبادی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در سال های ۹۵ و ۹۶ پروژه‌های مختلفی در زمینه آبرسانی روستایی در سه بخش تجهیز، اصلاح و تعویض و آبرسانی در شهرستان اجرا شد که نتیجه نهایی آن استمرار آبرسانی به روستاهای شهرضا بوده است.

رییس شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان شهرضا ادامه داد: حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه برای تأمین آب روستای مهیار و مجتمع سولار با اختصاص اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال و اصلاح و تعویض حدود ۱۰ کیلومتر از شبکه‌های آبرسانی و حدود ۴۰۰ فقره از انشعابات مشترکان با اختصاص اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیون ریال انجام شده است.

قاسمی با اشاره به نصب یک دستگاه آب شیرین کن به روش اسمز معکوس (RO) در روستای مهیار شهرضا، بیان کرد: با اجرای این پروژه که با اختصاص اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال و آبدهی ۳۰ مترمکعب در سابانه روز انجام شد، ۹۵ تا ۹۹ درصد از سختی و شوری آب گرفته می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر آبرسانی سیار به ۵ روستای امین آباد، مهیار، هوک، محمدیه و ماران انجام می‌شود.

رییس شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان شهرضا از آغاز پروژه کف شکنی چاه شماره ۲ هزار میلیون ریال روستای امین آباد خبر داد و افزود: این پروژه نیز با اختصاص اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال انجام می‌شود./

کد خبر 323273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.