چاه های غیرمجاز دهاقان ادامه دهنده بحران کم آبی

دهاقان–حفر چاه های غیرمجاز در دهاقان مدت هاست در نقطه نقطه شهرستان کم آبی را بحرانی تر می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، پدیده شوم خشکسالی و کم آبی سالهاست که در نقطه نقطه شهرستان دهاقان کمین کرده است البته عواملی نیز دست به دست هم می دهند تا خشکسالی ماندگارتر شود.

متاسفانه این عوامل بیشتر از جانب انسان ها بوده که یا از روی ناچاری، یا بخل ورزی، بی فکری و...دست به کارهایی می زنند که دود آن علاوه بر اینکه به چشم خودشان می رود، دیگران را نیز درگیر می کند.

از دیگر عوامل حفر چاه های غیر مجاز کشاورزی است که یکی پس از دیگری حفر می شوند و با وجود اینکه براساس دستورات قضایی هر از گاهی چند مورد شناسایی و پلمپ می شود اما باز هم چاه جدیدی در مکان دیگر خود را نشان می دهد.

این بازی سالهاست که در دهاقان توسط برخی از کشاورزان و گلخانه داران صورت می گیرد و مسئولان هم با هر ترفندی بخواهند جلوگیری کنند موفق نمی شوند.

در یک سال گذشته تودیع دو رییس اداره آب  منطقه ای شهرستان های دهاقان و شهرضا نیز بیشتر به خاطر همین چاه ها بوده است اما کاش بجای اینکه برخی مسئولان به بهانه های غیر معقول می پرداختند، دغدغه این مدیران را می فهمیدند و برای بحران چاه های غیر مجاز، برداشت های بی رویه، و کم آبی هایی که دیگر به منازل روستایی و شهری مردم هم کشیده می شود، اهمیت می دادند.

استخرهای آب در باغ های کشاورزی باید مسدود شود

علی اصغر قاسمیان فرماندار شهرستان دهاقان، در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی از افراد پس از مسدود شدن چاه غیرمجازی که خود راه‌اندازی کرده‌اند دوباره اقدام به استفاده از آن می‌کنند باید مجدد نسبت به مسدود کردن آن اقدام شود و جریمه صورت گیرد.

وی اذعان کرد: در برخی از باغات، استخر آب برای تفریح استفاده می‌شود که باید فوری مسدود شوند و افرادی‌که اقدام به سرمایه‌گذاری در گلخانه‌ها کرده‌اند هم باید از چاه مجاز برداشت کنند و در غیر این‌ صورت چاه غیرمجاز گلخانه‌ها هم مسدود و در صورت نیاز به آب باید سطح زیر کشت خود را کاهش دهند زیرا آب شرب در اولویت قرار دارد.

فرماندار شهرستان دهاقان با بیان اینکه تامین آب آشامیدنی در اولویت قرار دارد، افزود: آب آشامیدنی به سبب اهمیت آن در اولویت قرار دارد زیرا مردم نباید از نوشیدن آب شرب محروم باشند و بعد از آن آب کشاورزی و سایر مصارف لحاظ می‌شود.

قاسمیان، وظیفه اداره آب منطقه‌ای را تعادل بخشی به منابع و مصارف آب عنوان کرد و گفت: شناسایی سریع و پلمپ کردن چاه های غیر مجاز باید هرچه زودتر صورت گیرد.

وی وضعیت آب شرب در  شهر گلشن دهاقان را بحرانی دانست و اذعان کرد: گلشن با وضعیت خاصی در آب شرب مواجه شده و مردم آن به واسطه بهره‌مندی از درک و بینش با این شرایط سازگار هستند و باید این مشکل برطرف شود.

شناسایی۶۷ مورد چاه غیر مجاز در دهاقان

مجید رفیعی مدیر اداره آب منطقه‌ای شهرستان های دهاقان و شهرضا نیز اظهار داشت: در سال جاری ۶۷ حلقه چاه آب غیرمجاز شناسایی شده و مورد شکایت به دستگاه قضایی قرار گرفته است.

وی با توجه به اینکه افزایش نیروی کار در اداره برای مسدود شدن چاه‌ها مهم تلقی می‌شود؛ اذعان داشت: ما مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز را وظیفه خود می‌دانیم و اقدام می‌کنیم.

مدیر آب منطقه ای شهرستان های دهاقان و شهرضا شناسایی چاه‌های غیرمجاز را مشکل دانست و افزود: پیدا کردن چاه غیرمجاز سخت بوده و چند چاه غیرمجاز در گلشن دهاقان شناسایی شده که ۶ مورد آن اجازه ورود به ما نداده‌اند و نیاز به حکم قضایی دارد./

کد خبر 323208

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.