به دنبال بازآفرینی بافت حاشیه ای اصفهان هستیم/ باید فکری برای چرخش آب در زاینده رود کرد

وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال این هستیم که سالانه ۱۰ درصد از بافت حاشیه ای اصفهان بهبود پیدا کند و بازآفرینی شود اما شهر یک مجموعه به هم پیوسته است و تنها با دستور اداری این اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس احمد آخوندی صبح امروز در نشست ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان اظهار کرد: برای من همیشه آمدن به اصفهان همراه با خاطرات و آموزه های بسیار خوب است. خوشبختانه اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و همگرایی که در سطح استان اصفهان به وجود آمده می تواند موجب تأثیرات مثبتی در آینده باشد.

وی ادامه داد: در کشور به نحوه ورود مدرنیته چه در قالب فرهنگی و اجتماعی و چه در قالب صنعتی آن خیلی بی برنامه اقدام کرده ایم و در بسیاری از نقاط با تخریب های گسترده تحت عنوان نوسازی صنعتی روبرو بوده ایم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیگیری اهداف متضاد به صورت همزمان نتیجه ای جز ضرر و زیان به بار نخواهد آورد، عنوان کرد: به دنبال این هستیم که سالانه ۱۰ درصد از بافت حاشیه ای اصفهان بهبود پیدا کند و بازآفرینی شود اما شهر یک مجموعه به هم پیوسته است و تنها با دستور اداری این اتفاق نخواهد افتاد.

وی اضافه کرد: آیا زمانیکه صنایع آب بر را به اصفهان دعوت میکردیم که به دنبال آن حجم توسعه صنعتی در آن بالا رفت و فشار های زیادی را بر شورای عالی شهرسازی مبنی بر الحاق مساحت های جدید به محدوده شهری اصفهان می آوردیم، متوجه بودیم که چگونه زمینه فروپاشی کل اصفهان را فراهم می آوریم؟

تحولات تاریخی ظرفیت های زیستی را از بین برده اند

آخوندی تاکید کرد: وقتی که ذوب آهن، فولادمبارکه، پتروشیمی و صنایع آب بر وارد اصفهان شد جشن های بزرگی گرفتند اما امروز شاهد خشکی زاینده رود هستیم که نتیجه پیگیری اهداف متضاد است؛ البته این مسأله تنها مختص اصفهان نیست و امروزه هیچ اثری از دشت خراسان باقی نمانده است و آنچه اطراف حرم امام رضا(ع) ایجاد شده نه هویت مدرن و نه هویت تاریخی دارد ویک بازار مکاره تمام عیار است.

وی با تاکید بر اینکه این مسائل به دلیل تحولات تاریخی است که ظرفیت های زیستی را از بین برده و با مشکل امکان سکونت پذیری و حرکت در شهرها روبرو هستیم، افزود: شهرها به صورت بادکنکی بزرگ شده اند که نشان می دهند چگونه ظرفیت های زیستی فدای پیگیری اهداف متضاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید در نحوه توسعه صنعتی در استان اصفهان بازنگری شود، گفت: باید ببینیم نحوه توسعه صنعتی در ایران چه بلایی سر زندگی ما آورده است. در کنار آن باید تحولات جمعیتی را هم در نظر گرفت تا به تحلیل درستی برسیم.

وی تحولات جمعیتی را مسأله مهمی در برنامه ریزی های کلان شهر دانست و ادامه داد: نرخ رشد جمعیت در بسیاری از استان های پرجمعیت و مادر در سال های اخیر زیر یک درصد بوده است، آمار۲۶ درصد جمعیت روستایی و ۷۴ درصد جمعیت شهری در کل کشور نشان دهنده این است که مهاجرت های روستایی به شهر نیز به حد کافی صورت گرفته است و دیگر با تحولات جمعیتی زیادی روبرو نخواهیم بود و به ثبات جمعیتی رسیده ایم.

آخوندی رشد جمعیت در شهر اصفهان ظرف ۵ سال را زیر صد هزار نفر خواند و گفت: این مسأله نشان دهنده این است که دیگر با تقاضای جدید جمعیتی روبرو نیستیم. در حال حاضر با دو پدیده شهرهای آماس کرده و پرجمعیت که درون آنها دچار فرسودگی شده و توقف رشد جمعیتی روبرو هستیم. به طور مثال اصفهان در سال ۱۳۶۵، یک میلیون و ۴۰ هزار نفر و در سال ۱۳۸۵، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داشته است.

وی با بیان اینکه این مسائل هم فرصت و هم محدودیت است، اضافه کرد: باید ببینیم در این شرایط چگونه می توان ارتقا کیفیت زندگی را محقق کرد این مسأله از نظر سیاست گذاری بسیار مهم است چرا نظام مدیریت شهری را دچار تحول می کند در حال حاضر برای تراکم فروشی بازاری وجود ندارد بنابراین مجبور به تجدید نظر هستیم.

 توسعه همزمان پیرامون و داخلی شهر امکان پذیر نیست

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در اواخر دهه۶۰ برای اداره شهر اصفهان حول دو محور چهارباغ و زاینده رود مطرح شد که آینده اصفهان به این دو گره خورده است. قرار بود محدوده شهر را کنترل کنیم تا بتوانیم هرچه تقاضای مسکن هست را در بافت های تاریخی یا شهرهای جدید مثل بهارستان و فولاد شهر پاسخگو باشیم در آن موقع فشارهای زیادی آوردند که سپاهان شهر به محدوده شهر اضافه شود در حالی که نمی توان توسعه پیرامون شهر را با داخل شهر باهم پیش برد.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم روستاهای همجوار با شهر را توسعه دهیم و همچنان انتظار داشته باشیم که سالانه ۱۰ درصد بافت درون شهر را احیا کنیم این اتفاق غیرممکن خواهد بود.

آخوندی تاکید کرد: اگرچه توسعه بافت پیرامون شهر آسان تر است اما هر گوشه ای از بافت داخل شهر را که احیا کنید ارزش افزوده آن صد برابر بافت پیرامون شهر است که نرخ بهره وری در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و تمدنی را نیز بالاتر خواهد برد.

ارتقای راه های ارتباطی اصفهان یک استراتژی ملی است

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی اصفهان را در یک جمله توصیف می کنید آن را پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی می نامید که تنها ادعا است چراکه تا به حال این تمدن تخریب شده و به دنبال توسعه صنعتی بوده اید، گفت: در حالی که برای توجه به حوزه تمدنی شهر باید به ظرفیت های فرهنگی و گردشگری توجه کرد. الان زمان  آن رسیده که بزرگان شهر اصفهان به توسعه شهر نگاه دوباره ای داشته باشند چراکه در شرق اصفهان تمدنی در حال مرگ است.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در شهرستان اردستان با ۴۲ هزار نفر جمعیت، ۴۰۰ هکتار بافت تاریخی موجود است که در هیچ کجای ایران چنین ارزش تاریخی وجود ندارد، گفت: همزمان به دنبال آباد کردن محور شرق استان اصفهان هستیم اما هیچ تجدید نظری راجع به کل ساختار صنعت و کشاورزی در این استان انجام نمی دهیم.

وی با بیان اینکه به شعار انتخاب شده برای اصفهان ایمان دارم، افزود: بیش از ظرفیت زیستی نمی توان به یک منطقه بار مضاعف گذاشت. متأسفانه تکنولوژی مدرن اغواگرانه است به طور مثال می گوید آب را از هر جایی منتقل کرد و در هر عمقی چاه زد ولی در عمل جز فریبی بیش نبوده است.

آخوندی ادامه داد: ممکن است با تکنولوژی بتوان چاه های عمیق زد اما به مرور زمان باعث تخریب سفره های آب زیر زمینی می شویم که جبران ناپذیر خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در بخش تحولات جمعیتی اصفهان باید بازنگری انجام شود، اظهار کرد: مفهوم بازآفرینی های شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر مثل نائین با وجود آثار تاریخی فراوان چیست؟ در همین راستا باید رشد پیرامونی متوقف شده و توجهات به مرکز بیشتر شود که نیاز به یک اجماع و اراده بین مسئولان سیاسی است.

وزیر راه و شهر سازی تاکید کرد: برای تحقق شعار «اصفهان فرهنگ و تمدن ایران»، باید سریعترین راه های ارتباطی در اصفهان موجود باشد بنابراین هم باید قطار سریع السیر اصفهان اجرایی شود که خوشبختانه قرارداد آن بسته شده و هم فرودگاه اصفهان تجهیز شود و هم  حمل و نقل پیرامون اصفهان که در حال حاضر به صورت جاده است به صورت ریلی انجام شود که یک استراتژی ملی که آن را به طور جدی دنبال می کنیم.

وی اضافه کرد: محدوده اصفهان باید به شدت کنترل شده و فروش شهر کنار گذاشته شود چراکه بازآفرینی تنها سکونت نیست بلکه یک قدرت گردشگری شهری ایجاد خواهد شد که همه مردم ایران با آمدن گردشگران بین المللی منتفع خواهند شد.

از جاری شدن زاینده رود حمایت می کنم

آخوندی با بیان اینکه در گذشته برای جاری شدن آب در زاینده رود در اصفهان صحبت کرده ام، اظهارکرد: مسئولان وزارت نیرو جاری شدن آن در طول سال را امکان پذیر نمی دانند و من هم به اظهارات آنها اعتماد کردم اما فکر می کنم هویت شهر اصفهان با زاینده رود گره خورده است و باید فکری برای چرخش آب در زاینده رود داشت. قاعدتاً اینکه سهمیه افزایش پیدا کند ممکن است سخت باشد اما گردش آب باید در آن انجام شود که من هم حمایت کامل خود را از آن اعلام می کنم.

صندوق پس انداز مسکن مورد توجه قرار گیرد

وی خاطرنشان کرد: منابع بودجه به شدت محدود است لذا پروژه هایی که بر دوش دولت قرار بگیرد استوار نخواهد بود ولی صندوق پس انداز مسکن بر روی سیستم خودش در حال گردش است و هرکس که در آن پس انداز کند به ازای هر ۶ ماه انتظار یک برابر تسهیلات می دهند با گذشت ۳۶ ماه، فرد می تواند ۷ برابر تسهیلات دریافت کند که نرخ آن هم ۸ درصد است و هیچ کس هم سوبسیت نمی دهد که اگر متقاضیان زوج باشد ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت می کند این ارقام بسیار بزرگ است که می تواند در بهسازی شهری بسیار موثر باشد. در ایران بیش از ۲۸۰ هزار نفر این پس انداز را انجام داده اند که همه این ها در سال آینده وارد چرخه مسکن خواهند شد بنابراین امیدواریم با اطلاع رسانی مناسب از این صندوق در اصفهان هم استقبال بیشتری شود.

کد خبر 322969

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.