همیاران پلیس؛ ایمنی و ارتقای فرهنگ ترافیکی بین دانش آموزان

دانش آموزان همیاران پلیس می‌توانند کمک بسیار زیادی در رفع مشکلات ترافیکی و آگاه سازی دیگر دانش آموزان نسبت به مسایل ترافیکی داشته باشند و استفاده از توان همیاران پلیس در کاهش ترافیک و تخلفات رانندگی بسیار موثر است .

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا؛ ترافیک شهری با بازگشایی مدارس در کلان شهرها افزایش می یابد که در این زمینه عوامل پلیس راهور با برنامه ریزی ترافیک را کنترل می کنند. طرح همیارن پلیس با هدف ترویج فرهنگ ترافیک بین دانش آموزان در شهرها اجرا می شود، این برنامه برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در جامعه و انتقال این فرهنگ به خانواده ها با حضور دانش آموزان همیار پلیس در برقراری نظم و امنیت و کاهش ترافیک در شهر اصفهان موثر است.

به منظور نهادینه کردن اخلاق و فرهنگ ترافیکی در جامعه و انتقال آن به نسل جوان، ضروری است که الگوهای رفتاری در جامعه در کنار علم و تهذیب ساخته شود و رعایت فرهنگ ترافیکی نیز یک فرهنگ اخلاقی است که باید این فرهنگ در جامعه ترویج و گسترش پیدا کند،  طرح همیاران پلیس با هدف ترویج فرهنگ ترافیک بین دانش آموزان درشهرها  اجرا می شود.

در بررسی بیشتر این موضوع و آموزشهای ارایه شده به همیاران پلیس در شهر  اصفهان گفت و گویی با سرهنگ ابوالقاسم چلمقانی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان داشتیم که در زیر می خوانید.

طرح همیاران پلیس  از چه زمانی کلید خورد و در مورد این طرح در شهر اصفهان توضیح دهید؟

طرح همیاران پلیس و فرهنگیان ترافیک در جهت  ایمنی کودکان و ترویج ارتقای فرهنگ ترافیک توسط آموزش و پرورش و با مشارکت پلیس راهنمایی و رانندگی  اجرا می شود.

طرح پلیس یاران جوان و فرهنگ یاران پلیس از سال ۱۳۸۴ در کشور با این هدف  کلید خورد  که سازمانها و ارگانها به کمک پلیس  در کاهش تصادف ها و تلفات ناشی از  تخلفات راهنمایی و رانندگی فعالیت کنند. خوشبختانه این طرح دارای نتیجه های خوبی بوده و دانش آموزان ابتدایی در کنار  والدین و وابستگان در خودرو می نشینند و  بنام همیاران پلیس با زبان نرم  قوانین و مقررات را به پدر و مادر و بستگان در داخل خودرو، بدون هیچ گونه قوه قهریه  تذکر می دهند، علاوه بر این  موضوع اصطحکاک، قانون و مقررات ابلاغ میشد که  خوشبختانه تبعیت از جانب والدین در این زمینه رضایت بخش بوده است.

 در مراحل متفاوت چه آموزشهایی به همیاران پلیس ارایه می شود؟

در یک مرحله این همیاران، باعنوان پلیس یاران جوان با حضور در در تقاطع ها به رانندگان تذکر های لازم را می دادند، مرحله بعدی فرهنگ یاران  ترافیک، اشخاصی هستند که با برخورداری از مدارک ویژه، خودرو یی را  تخلفی نداشته و  رانندگان به خوبی مقررات را تبعیت می کردند، این اشخاص یا افراد فرهنگی، گروهی دیگر را از ادارات و سازمانها بنام فرهنگ یار انتخاب می کردند که دارای اختیاراتی بودند که در حوزه تذکر تخلفات اقدام می کردند.

 نقش همیاران پلیس در کاهش میزان تخلفات و سوانح ترافیکی در شهر را چطور ارزیابی می کنید؟

همیار پلیس فرصتی برای ارایه آموزش قوانین و مقررات به دانش آموزان است و علاوه بر این می تواند ارتباط منطقی بین دانش آموز و والدین ایجاد کند و دانش آموزان در کنار والدین نقش پلیس را ایفا کنند.

مهم ترین وظیفه همیاران پلیس ارتقای فرهنگ ترافیکی است، نتیجه کار این شده که در یک پروسه ده ساله شاهد کاهش حدود ۱۱ هزار نفر در بخش کاربران ترافیک باشیم، خوشبختانه این  برنامه، طرح بسیار موفقی بوده و در این هفته همایش همیاران پلیس در اصفهان با همکاری سازمانهای شهرداری، آموزش و پرورش،   نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی اجرا شد که نتایج آن در آینده به شهروندان اعلام می شود.

دانش آموزان مدارس خاصی در اصفهان همیاران پلیس شده اند؟

تمام مدارس در این طرح می توانند عضو باشند و بچه ها را می توانند عضو کنند که با همکاری فرهنگ ترافیک،  راهوار استان و آموزش و پرورش این برنامه صورت می گیرد. البته یک ارگان به تنهایی مسئول برقراری نظم و امنیت در جامعه نخواهد بود و همه باید همراهی کنند، با تلاش همه مردم و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی شاهد کاهش ترافیک و تخلفات در شهر خواهیم بود.

در  آموزشهایی که به  فرهنگ یاران  پلیس ارایه می شود؟ چه نوعی تخلفاتی را به رانندگان تذکرمی دهند؟

با آغاز سال تحصیلی علاوه بر آموزش و پرورش برخی از سازمان ها نیز به نوعی درگیر بازگشایی مدارس می شوند از جمله این سازمان ها نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی است که در این زمینه همواره آموزشهایی را به همیاران پلیس برای کاهش ترافیک در شهرها و در هنگام تردد دانش آموزان می دهند. آموزشهایی که به فرهنگ یاران داده می شود، در کارتی که با آنها تحویل شان داده شده  است،  پشت این کارت  تذکر  تخلفات  به رانندگان نوشته شده که  فرهنگ یاران تخلفات را  به رانندگان تذکر می دهند، بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی، استفاده نکردن تلفن همراه، امتناع از  خوردن و آشامیدن در هنگام رانندگی که موجب حواس پرتی راننده می شود، دقت کامل به جلو در زمان رانندگی کردن، ایستادن پشت خط ایست،   رعایت حقوق عابران پیاده و مرتکب نشدن سایر تخلفات را به فرهنگ یاران می آموزند و به رانندگان تذکر می دهند.

مهم ترین وظیفه همیاران پلیس ارتقای فرهنگ ترافیکی است در این زمینه هم بیشتر توضیح بفرمایید؟

در حقیقت استفاده از توان همیاران پلیس در کاهش ترافیک و تخلفات رانندگی بسیار موثر است که در این  زمینه افسران آموزش پلیس، دغدغه های پلیس راهنمایی و رانندگی را به این همیاران آموزش می دهند 

خط کشی مقابل مدارس، نصب تابلوها یا حتی نصب پل های هوایی عابر پیاده با همکاری پلیس و سایر نهادهای ذی ربط قبل از بازگشایی مدارس در خیابان های منتهی به مدارس به منظور سهولت تردد دانش آموزان انجام می شود.

پلیس راهنمایی و رانندگی با تمام تجهیزات نیروها را در گذرگاه های شهری مستقر کرده تا با همکاری و تعامل خانواده ها و مربیان، کم ترافیک ترین و کم حادثه ترین مهرماه را  داشته باشیم.

دانش آموزان به عنوان همیاران پلیس می‌توانند کمک بسیار زیادی در رفع مشکلات ترافیکی و آگاه سازی دیگر دانش آموزان نسبت به مسائل ترافیکی داشته باشند.

با به کار گیری همیاران پلیس ضمن اینکه فرهنگ ترافیک رشد پیدا کرده است، شاهد کاهش تخلفات با حجم وسیع تولید خودرو و شماره گذاری خودروهای جدید هستیم، همچنین شاهد کاهش تولیدی تخلفات و حوادث در شهر اصفهان بودیم.

کد خبر 322956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.