واردات، تدبیری که موجب ارزانی گوشت قرمز نشد

علیرغم سیاست مسئولان ستاد تنظیم بازار کشور مبنی بر واردات گوشت قرمز برای کاهش قیمت آن، متاسفانه از سال گذشته که سیر صعودی قیمت این محصول آغاز شده اما همچنان شاهد روند افزایشی نرخ این فراورده پروتئینی در بازار هستیم.

به گزارش ایمنا از سال گذشته با نوسانات بهای دلار، فنر قیمت گوشت قرمز در بازار رها شد. در آن زمان برخی از مسئولان و یا فعالان این عرصه اعلام کردند که صادرات گوشت و یا دام صرفه اقتصادی دارد بنابراین عرضه و تقاضا گوشت قرمز برهم خورد و قیمت آن رو به افزایش رفت. اما چندی بعد بهای دلار ثابت شد با این وجود نرخ گوشت قرمز در بازار همچنان سیر صعودی داشت. فروشندگان گوشت قرمز در این خصوص اعلام کردند که هر ساله به طور طبیعی در فصل سرد و زمستان قیمت گوشت قرمز اندکی افزایش خواهد داشت و با آغاز فصل بهار شاهد تعادل قیمت این فراورده پروتئینی خواهیم بود.  

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان دوم خرداد ماه درباره علت گرانی گوشت قرمز، گفت: هر ساله در اوایل فصل بهار و اردیبهشت عشایر دام های خود را برای کشتار روانه بازار می کردند اما امسال به دلیل بارش باران این کار با تاخیر انجام می گیرد.

به گفته علی اکبرنجفی، عشایر باید ۳۰ درصد دام خود را تاکنون به بازار عرضه می کردند که تاخیر این کار موجب گرانی گوشت شده است با این حال به دلیل خشکسالی و خالی شدن مراتع و ... ما چاره ای جز واردات گوشت قرمز از کشور برزیل و یا استان ها و یا کشورهای همجوار نداریم.

وی تاکید کرد: ما به دنبال واردات گوشت از کشورهای آسیای مرکزی همچون ارمنستان و تاجیکستان به اصفهان هستیم اما متاسفانه به دلیل نبود پرواز مستقیم از این کشورها به اصفهان این مساله با مشکل مواجه است.

واردات سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور

چهارم مرداد امسال مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان با اشاره به اینکه در راستای سیاست های تنظیم بازار کشور شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان تعزیرات حکومتی پیگیر واردات و توزیع گوشت به میزان کافی برای مصرف عموم به کشور هستند، اظهار داشت: در این راستا واردات گوشت گوسفندی از کشورهای استرالیا، آسیای میانه، ارمنستان و گرجستان ادامه داشته و تا رسیدن بازار به تعادل منطقی، این واردات ادامه دارد.

علی اکبر نجفی افزود: تقریباً روزانه ۴۰ الی ۵۰ تن گوشت قرمز در استان تهران و مقداری نیز برای تنظیم بازار در سایر استان ها عرضه می شود که همواره دستگاه های مربوطه باید بر قیمت گوشت های وارداتی نظارت داشته باشند چراکه این امر برعهده جهادکشاورزی نیست.

وی افزود: با تاکید بر اینکه سالانه بین ۹۰۰ تا ۹۲۰ هزار تن گوشت قرمز در داخل مورداستفاده قرار می گیرد، بیان داشت: ۸۰۰ هزار تن از این میزان از منابع داخلی و بقیه باید ازطریق واردات تامین شود.

خواستار پیگیری مجوز واردات مستقیم گوشت قرمز به اصفهانیم

از سوی دیگر نهم مرداد امسال استاندار اصفهان با بیان اینکه در عرضه گوشت قرمز مشکلی وجود ندارد ولی افزایش قیمت با تدابیر اندیشیده شده سازگار نیست که باید بررسی لازم از سوی کارشناسان صورت گیرد، گفت: خواستار پیگیری مجوز واردات مستقیم گوشت قرمز از کشورهای مبدأ به اصفهان شد همچنین باید فرهنگسازی در خصوص مصرف گوشت قرمز منجمد نیز صورت گیرد.

رسول زرگرپور افزود: گوشت قرمز به میزان مورد نیاز در بازار وجود دارد و باید برخورد دستگاه های نظارتی با متخلفان تشدید شود.

استاندار اصفهان به لزوم واردات گوشت قرمز برای تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: باید همکاری بیشتری با فروشگاه های بزرگ برای توزیع گوشت های وارداتی صورت گیرد و با طراحی شبکه ی توزیع و قرار گیری این فروشگاه ها در این شبکه قیمت ها کنترل شود.

وی تاکید کرد: طراحی توزیع شبکه ای باید با کمک تعزیرات حکومتی، جهادکشاورزی و اصناف صورت گیرد و فروشگاه های بزرگ عهده دار توزیع شبکه ای و تنظیم بازار برخی از اقلام باشند.

واردات گوشت قرمز برای جلوگیری از افزایش آن

اواخر مرداد امسال نیز استاندار اصفهان بر آنالیز قیمت گوشت قرمز از تولید تا توزیع تاکید کرد و افزود: برای جلوگیری از افزایش گوشت قرمز، واردات گوشت در دستور کار قرار گرفته است.

زرگرپور بر ادامه واردات گوشت قرمز به میزان بیشتر تاکید کرد و گفت: سیکل توزیع جهت تعدیل قیمت این کالا باید تکمیل شود و توزیع به صورت منظم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه میزان واردات باید به صورتی باشد که بتواند بر روی قیمت تاثیرگذار باشد، تاکید کرد: واردات به هر میزان به هر حال تاثیر روانی خود را روی بازار خواهد گذاشت.

وی بر نظارت بیشتر بر توزیع گوشت های وارداتی برای جلوگیری از سوء استفاده برخی از فروشندگان تاکید کرد و افزود: باید بند بند قوانین به خوبی اجرایی شود تا مشکلات به حداقل ممکن برسد.

اواخر مرداد امسال مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان با اشاره به اینکه قیمت نهاده های دامی از ثبات نسبی خوبی در ۵ ماهه نخست امسال برخوردار بوده است، گفت: در حال حاضر میزان تولید گوشت در کشور حدود ۸۰۰ هزار تن است که با سرانه مصرف ۱۱ کیلوگرم، نیاز به واردات بیش از ۱۰۰ هزار تن در سال داریم.

قیمت گوشت قرمز هنوز قصد کوتاه آمدن ندارد

اما با وجود وعده مسئولان از ستاد تنظیم بازار کشور و استان، گویی نرخ گوشت قرمز هنوز قصد کوتاه آمدن ندارد و به گفته رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان متاسفانه این روزها قیمت گوشت قرمز به صورت ساعتی تعیین می شود و پیش بینی نرخ آن برای فردا وجود ندارد.

رضا انصاری افزود: متاسفانه طی چند ماه گذشته به دلیل قدرت خرید پایین مردم بازار گوشت قرمز به طور کامل در رکود به سر می برد.

وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز و اقداماتی که در راستای تنظیم بازار آن انجام شده است، افزود: در راستای تنظیم بازار گوشت هر ۱۰ روز یکبار و یا هفتگی مقداری گوشت از ارمنستان وارد استان شده و سپس در تعاونی ها و فروشگاه های کوثر توزیع می شود.

وی گفت: طی دو ماه گذشته تاکنون مسئولان ستاد تنظیم بازار مقداری گوشت برزیلی منجمد و همچنین هفته ای یک بار دو کانتینر گوشت از ارمنستان و گرجستان برای تنظیم بازار این محصول به اصفهان وارد می کنند.

واردات هفتگی ۱۵۰۰ لاشه گوشت وارداتی به اصفهان

وی در خصوص اینکه چرا گوشت وارداتی از ارمنستان و گرجستان در سطح مغازه های شهر توزیع نمی شود، تاکید کرد: اتحادیه گوشت قرمز اصفهان برای توزیع گوشت های وارداتی در سطح قصابی ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و شرکت پشتیبانی امور دام اعلام آمادگی کرده که متاسفانه تاکنون این درخواست پذیرفته نشده است.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان اضافه کرد: هفته ای یکبار بین ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ لاشه گوشت از ارمنستان و گرجستان وارد اصفهان می شود که متاسفانه این میزان کفاف توزیع در سطح مغازه ها را نمی دهد اما بیشترین میزان این گوشت وارداتی در تهران توزیع می شود و سهم اصفهان بسیار کم است.

وی یادآور شد: در حال حاضر هر کیلو گوشت وارداتی از ارمنستان با نرخ ۳۲ هزار تومان در فروشگاه ها و تعاونی ها توزیع می شود در حالی که قیمت واقعی این گوشت بسیار پایین تر است.

واردات ۵۰ درصدگوشت گرم از استرالیا

اما سوال این است که چرا با وجود اینکه گفته می شود واردات گوشت به کشور به اندازه کافی انجام شده و ذخایر نیز کاملا مناسب است، قیمت گوشت گوسفندی همچنان در بازار گران است و کاهش پیدا نمی کند؟ مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام روز گذشته در یکی از رسانه ها در پاسخ به این سوال، گفت: : یکی از دلایل این مساله آن است قیمت تمام شده تولید داخلی بالا و بحث های اقتصادی در این زمینه مطرح است.

علیرضا ولی با بیان اینکه دولت به اندازه کافی گوشت وارد می کند، گفت: ما همه واردات را خودمان انجام نمی دهیم و بیشتر این کار توسط بخش خصوصی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه این شرکت مسئول تنظیم بازار گوشت است، ادامه داد: ما شرایط واردات را فراهم می کنیم و بخش خصوصی این کار را انجام می دهد، ضمن اینکه شرکت پشتیبانی علاوه بر فراهم کردن بستر واردات در بحث توزیع گوشت وارداتی نیز به بخش خصوصی کمک می کند.

وی اضافه کرد: گوشت گرم وارداتی عمدتا از کشورهای آسیانه میانه از جمله قرقیزستان، ارمنستان، قزاقستان و گرجستان وارد می شود؛ ضمن اینکه روسیه و استرالیا از دیگر مقاصد وارداتی ما هستند.

به گفته ولی، بیش از ۵۰ درصد گوشت گرم وارداتی، متعلق به کشور استرالیا بوده و عمده گوشت منجمد وارداتی متعلق به کشور برزیل است.

شنیده هایی مبنی صادرات دام زنده از کشور

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان در گفتگو با ایمنا پیرامون اینکه چرا واردات، قیمت گوشت قرمز را ارزان نکرد و نرخ آن روز به روز در حال افزایش است، اظهار داشت: این موضوع را باید از مسئولان ستاد تنظیم بازار کشود و استان جویا شویم.

رضا انصاری با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود گوشت قرمز در بازار داریم و عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد، گفت: شنیده شده به طور مستقیم از مبادی دولتی و یا غیرمستقیم به طور قاچاق، دام زنده از کشور صادر می شود.

وی بیان داشت: اگر نرخ یک گوسفند زنده در کشور ۷۰۰ هزار تومان باشد در صورت صادرات با ارز آزاد، دست کم ارزش آن بیش از دو برابر می شود.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل خشکسالی و کمبود آب، پرورش و نگهداری دام برای دامداران به صرفه نیست، افزود: هزینه روزانه نگهداری هر دام دست کم ۱۰ هزار تومان است.

هر کیلو گوشت شترمرغ با ۱۰ هزار تومان افزایش به ۵۴ هزار تومان رسید

وی با تاکید بر اینکه طی ۳۵ سال گذشته تنها گوشت یخی وارد کشور شده است، گفت: با این وجود دولت برای کاهش نرخ گوشت باید بر واردات و چگونگی عرضه آن نظارت داشته باشد تا گوشت به دست مصرف کننده واقعی برسد نه اینکه همانند شرایط کنونی، شاهد هرج و مرج و گرانی در بازار باشیم.

انصاری افزود: در حال حاضر نرخ هر کیلو گوشت گوسفند ۴۲ هزار تومان است اما ثبات قیمتی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم نظارت، نرخ هر کیلو گوشت شترمرغ ۱۰ هزار تومان افزایش داشته و به ۵۴ هزار تومان رسیده است همچنین قیمت هر کیلو گوشت شتر ۴۳ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۳۰ درصد قدرت خرید مردم کاهش داشته است، تصریح کرد: دولت باید با نظارت جدی بر شرکت های واردکننده گوشت، قیمت آن را متعادل تنظیم کند.

واردات گوشت قرمز به اصفهان متوقف شد

اما مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان در ادعایی تازه پیرامون اینکه چرا با وجود واردات گوشت، قیمت آن در بازار اصفهان کاهش نداشته است به ایمنا، گفت: گوشت وارداتی تنها توسط ستاد تنظیم بازار کشور وارد می شود و توزیع آن تنها برای استان تهران است.

نجفی در پاسخ به این سوال که پیش از این ادعای واردات گوشت خارجی به اصفهان از سوی ستاد تنظیم بازار اصفهان شده بود، افزود: اصفهان و یا استان های دیگر سهمی از گوشت وارداتی ندارند و تنها سرریز و اضافه گوشت های وارداتی به تهران برای مدتی وارد اصفهان می شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر گوشت قرمز وارداتی، وارد اصفهان نمی شود.

کد خبر 322945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.