ای کاش مردم با ادبیات غنی ایرانی آشتی کنند

پارسای ۱۰ ساله بسیار کم و سن و سال بود که مدهوش آوازی در اصفهان یا چهارگاه شد.

به گزارش ایمنا، شاید در زیر رواق های ضربی همین میدان نقش جهان خودمان بود که صدای آواز یک پیرمرد بازاری از خاطرش برد که هنور کم و سن و سال است و به جای بازی های کودکانه روی به مکتب استاد دلشده اش آورد.

و حالا بعد از سال ها پارسا حسندخت که با کسب هنر در محضر اساتیدی چون محمدرضا شجریان و علی اصغر شاهزیدی، فنون این هنر کهن ایرانی را آموخته، خود به هنرجویانش فنون آوازخوانی را می آموزد. به بهانه فعالیت بیست ساله این جوان هنرمند در عرصه آواز اصفهان با او به گفتگو نشستیم.

چند سال است که آواز تدریس می کنید؟

حدود ۱۲ سال.

تا به حال در جشنواره ای هم شرکت کرده اید؟

بله دو بار در جشنواره جوانان شرکت کردم و هر دوبار نفر اول شدم.  

بیشتر در کدام سبک آواز می خوانید؟ صرفا به آواز کلاسیک می پردازید یا سبک های دیگری مثل موسیقی تلفیقی را هم دنبال می کنید؟

من شاگرد استاد شجریان و استاد شاهزیدی بودم و بیشتر تحت تاثیر استادان بزرگوارم هستم و دوست دارم در این مکتب آواز بخوانم.

در مورد کار تلفیقی هم امکان دارد در آینده برنامه هایی داشته باشم اما نه به صورت تلفیق موسیقی سنتی و پاپ بلکه به صورت تلفیق موسیقی ایرانی با موسیقی سایر ملل و اگر پیشنهادی در رابطه با موسیقی دیگر کشورها داشته باشم حتما قبول می کنم.

درباره موسیقی تلفیقی چه نظری دارید؟

خب اگر کاری با پشتوانه فکری درست انجام بشود خوب است اما اگر به خاطر رونق بازار موسیقی و صرفا برای اضافه کردن یک رنگ جدید به فضا ساخته شود نمی پسندم. در زمینه موسیقی تلفیقی هم کارهای خوبی انجام شده و هم کارهای بسیار بدی که در این فرصت کوتاه مجال توضیحش نیست.  

به نظر شما وضعیت موسیقی سنتی ایران در حال حاضر چگونه است؟

ما در موسیقی سنتی با مخاطب خاص مواجه هستیم، زیرا جدای از مقایسه و دسته بندی افراد مخاطب موسیقی ایرانی باید با ادبیات غنی ایران آشنا باشد. باید شعر حافظ و مولوی و سعدی را بفهمد و با آن عجین باشد. در موسیقی پاپ شعر و مفهوم روان و ساده است پس مخاطب بیشتری دارد.

برای احیای موسیقی ایرانی چه باید کرد؟

مردم ما از ادبیات فاصله دارند و سواد ادبی مردم کم شده است. قدم اول آشنایی دوباره مردم با ادبیات ایران است تا بتوانند با شعرها و مفاهیم استفاده شده در موسیقی سنتی ارتباط برقرار کنند. متاسفانه آموزش و پروش نتوانسته این پیوند بین ادبیات غنی ایرانی و دانش آموزان را برقرار کند. متولدین دهه های ۷۰ و ۸۰ از لحاظ سواد ادبی بسیار ضعیف هستند.   

از برنامه هایتان برای آینده بگویید.

اینروزها در حال تهیه آلبوم «هجران» با همکاری خانم فریدی زاده هستم و چندین کار هم برای ضبط آماده دارم که انشاالله یکی از آنها تا آخر ماه آینده وارد بازار می شود و بقیه به صورت مجموعه ای و در قالب چندین آلبوم ارائه می شود.

برای اجرای موسیقی در اصفهان چه برنامه هایی دارید؟

در آذر ماه امسال در رم کنسرت داریم و دیگر اینکه همراه با استاد مسعود شعاری آماده برگزاری یک کنسرت در اصفهان هستیم که انشاالله بعد از ایام محرم و صفر اجرا خواهد شد.

به غیر از برنامه کنسرت، کلاس و یا کارگاهی در اصفهان برگزار می کنید؟

بله من اغلب در اصفهان تدریس می کنم و تنها یک روز در هفته تهران کلاس دارم. اغلب بچه ها در کلاس ها مشکلات و سوالاتشون را مطرح می کنند و تا به حال نیازی به برگزاری ورک شاپ در اصفهان احساس نشده، اما در تهران چندین کارگاه برگزار کردیم. برای مثال موضوع یکی از کارگاه ها بررسی تقلید از آواز خواندن دیگر استادان بود و سعی کردیم که به هنرجوها بیاموزیم که چگونه شبیه خودشان آواز بخوانند. برای همین منظور به بررسی سبک های آوازی پرداخته شد./

کد خبر 322939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.