مراحل مقدماتی هوشمندسازی شهرسازی الکترونیک بزودی راه اندازی می شود

به گفته مدیر شهرسازی الکترونیک شهرداری اصفهان بزودی مراحل مقدماتی فاز دوم پروژه خدمات شهرسازی الکترونیک با عنوان«هوشمندسازی شهرسازی الکترونیک» راه اندازی و طبق برنامه زمانبندی یکساله، اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگارایمنا، هر کشور متناسب با موقعیت های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود اهداف خاصی را در رابطه با ایجاد شهرهای الکترونیکی مدنظر قرار می دهد.

بر این اساس همه شهرهای الکترونیکی اهداف یکسانی ندارند و ممکن است در برخی زمینه ها با یکدیگر متفاوت باشند. ولی در مجموع می توان موارد مشترک فراوانی را در بین آنها یافت.

توسعه اقتصاد پایدار، ارتقاء مدیریت شهری، بهبود بخشیدن به کیفیت خدمات و بالا بردن استانداردهای زندگی شهروندان، آماده کردن شهروندان برای زندگی در جامعه اطلاعاتی و موارد دیگر از اهداف شهرهای الکترونیک محسوب می شود.

تعریفی کلی که بتواند مفهوم شهر الکترونیکی را به صورت جامع ارائه دهد به این صورت است که «شهر الکترونیک» شهری است که اجرای اکثر فعالیت های آن از طریق امکانات مبتنی بر اینترنت و سیستم های الکترونیک امکانپذیر باشد.

در چنین شهری ضرورتی ندارد مردم برای انجام کارهای روزمره خود وقت زیادی را صرف کنند. بلکه تمام این کارها را می توانند از طریق نرم افزارهای فناوری از جمله رایانههای شخصی و اتصال به شبکه جهانی انجام دهند.

البته ایجاد یک شهر الکترونیکی بدون وجود یک زیر ساختار مناسب ممکن نیست، چنین زیر ساختاری می تواند بخشهای مهمی نظیر وجود نیروی انسانی ماهر و متخصص، محیط حقوقی به معنی وجود قوانین و مقررات مورد نیاز (قانون تجارت الکترونیکی، پرداخت الکترونیکی قانون جرایم سایبری و غیره)، شرایط فرهنگی مناسب برای استفاده از خدمات شهر الکترونیکی و زیر ساخت مخابراتی فناوری اطلاعات داشته باشد.

یکی از زیرمجموعه های معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان «مدیریت شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان» است که استمرار استفاده از نرم افزار شهرداری الکترونیک را پیگیری می کند.

حدود ۴ ماهی است که سیستم شهرسازی شهرداری اصفهان با روش های سنتی خداحافظی کرده و به فضای الکترونیکی رسیده است.

در همین راستا امروز گفتگویی را با «وحید مهدویان- مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

چه اقداماتی برای الکترونیکی شدن شهرداری اصفهان انجام شده است؟

از ۲ سال گذشته که پروژه شهرسازی الکترونیک را در شهر اصفهان شروع کردیم، در این راستا بنا به نیاز مدیران شهری و رفع دغدغه های شهروندان، به مرور از فروردین ماه سال ۹۵ الکترونیکی کردن کلیه فرایندها و فعالیت های شهرسازی را در دستور کار قرار دادیم.

پس از گذشت ۸ ماه که نرم افزار آماده شد، به عنوان پایلوت از منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان آغاز و به مرور در کلیه مناطق به فاصله یک تا ۲ ماه راه اندازی شد و در نهایت اول خرداد ۹۶ آخرین منطقه شهرداری اصفهان یعنی منطقه ۱۵ مجهز به سیستم شهرسازی الکترونیک شد.

از آن تاریخ تاکنون دیگر فرایند پاسخگویی دستی به مراجعان نداریم و ارایه برخی خدمات به صورت الکترونیکی در مناطق انجام  می شود.

البته این اقدام به عنوان فاز اول خدمات شهرسازی الکترونیک به شمار می رود، در واقع در فاز یک از روش های سنتی به سمت الکترونیکی شدن گام برداشتیم.

به زودی مراحل مقدماتی فاز دوم پروژه خدمات شهرسازی الکترونیک که با استمرار حمایت های مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در دست اجرا است، با عنوان «هوشمندسازی شهرسازی الکترونیک» راه اندازی و طبق برنامه زمانبندی یکساله، اجرایی خواهد شد.

در واقع ربات هوشمندی پاسخگوی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته به شهروندان خواهد بود که وابستگی مردم به شهرداری را کاهش می دهد؛ ما اسم آن را «جمع سپاری» گذاشته ایم.

آیا هوشمندسازی متفاوت از الکترونیکی شدن است؟

بله، ادامه الکترونیکی شدن خدمات، هوشمندسازی و خودکارسازی است؛ در این زمینه هوشمند سازی در راستای پاسخگویی خودکار و بی واسطه به انواع درخواست های شهرسازی مردم صورت می گیرد.

همه شهروندان برای بسیاری از ثبت نام ها به سایت های کامپیوتری مراجعه می کنند و بسیاری از کارهای بانکی را انجام می دهند، در واقع نرم افزار و ربات هوشمند خواسته افراد را برطرف می کند.

در فرایند شهرسازی الکترونیک هم بخش هوشمندسازی مطرح است که بومی سازی آن انجام شده و با حمایت مدیران شهری اصفهان در ماه های بعدی گام های اولیه آن در رابطه با  استعلام های بانک و دفترخانه ها را انجام خواهیم داد.

مردم می توانند ۷۰ درصد نیازهای خود در بخش شهرداری را با مراجعه به سایت انجام دهند تا شهرداری به حوزه نظارتی تبدیل شود.

زیرساخت های لازم فراهم شده است؟

برنامه نرم افزار ما در مرحله تست است، برنامه نویسی کامپیوتری آن باقی می ماند و تفاهم نامه های مربوطه با بانک ها و شرکت های خدمات رسان که باید انجام شود تا چیزی به نام مراجعه حضوری نداشته باشیم.

دیگر فرم های کاغذی تبدیل به فایل های کامپیوتری شده است. خبرها حاکی از آن است که کلیه ضوابط شهرسازی از سال ۵۳ تاکنون هم به صورت فایل های کامپیوتری درآمده است، تأیید می کنید؟

بله، همین طور است.

ما برای عبور از روش های سنتی و حرکت به سمت الکترونیکی شدن نیاز داشتیم بسیاری از اطلاعاتی را که به صورت کاغذها و دست نوشته وجود داشتند و در اختیار عام هم نبودند، کامپیوتری کنیم.

از این رو ضوابط شهرسازی از سال ۵۳ تاکنون، کاملاً به صورت فایل های کامپیوتری دراختیار قرار داده شده است.

قیمت های طبقه بندی (دفترچه هایی که در مناطق وجود داشتند و هرسال ابلاغ می شدند) به صورت فایل های کامپیوتری درآمده است.

نقشه های شهر کاغذی بودند، به صورت فایل کامپیوتری و لایه های GIS درآمده اند و نقشه های هوایی شهراصفهان که به صورت کاغذهای یا بودند و باید از طریق آن نقشه ها قطعه مورد نظر را پیدا می کردند، به صورت یکپارچه درآمده اند و فقط کافی است با یک دکمه بر روی سیستم، نقشه فراخوان شود.

از کل معابر شهری اصفهان، تصویربرداری ۳۶۰ درجه انجام شده است، دیگر چیزی به نام اطلاعات دستی و کاغذی نداریم. حتی بخشنامه ها هم دیگر به صورت دستی و دفترچه ای نیست و همه با سیستم جا به جا می شوند؛ هر بخشنامه ای که ابلاغ می شود، بلافاصله متن بخشنامه در سیستم به صورت مکانیزه در می آید.

دیگر با چند گانگی اطلاعات مواجه نیستیم چرا که تیم شهرداری اصفهان تلاش کرد اطلاعات املاک شهر اصفهان را یکپارچه و در اختیار مردم قرار داد.

از ویژگی های شهرداری الکترونیک حذف پرونده های کاغذی، کاهش هزینه های تردد شهری، کاهش ترافیک و آلودگی های زیست محیطی است.

برای انجام فرایند بازدیدها هم الکترونیکی شدن مصداق پیدا می کند؟

بازدیدها به ۲ روش انجام می شود. در روش اول کارشناسان با در اختیار داشتن تبلت از محل بازدید می کنند، بازدیدهای مامور بازدید شهرداری از گزارش نویسی های دستی خارج شده و در حال حاضر کلیه استعلام های مناطق ۱۵ گانه و بازدیدهای آنها کاملاً الکترونیکی شده است.

در بخش اخذ پروانه، پایان کار و سفت کاری هم به آن سمت حرکت می کنیم.

روش دوم بازدیدهای مجازی است که با استفاده از سامانه «شهرنما» انجام می شود و در اختیار مدیران شهری و تمام تصمیم گیرندگان قرار می گیرد تا در کمیته های نظارتی و ماده صد به جای بازدید حضوری از محل ملک، موقعیت پلاک و مجاوران آن را به صورت تصاویر ۳۶۰ درجه تا قبل از حریم خصوصی شهروندان ببیند.

در حال حاضر ۳۲ میلیون لایه اطلاعاتی عکس از محدوده شهر اصفهان در تصاویر ۳۶۰ درجه گرفته شده است و بدون هیچ هزینه ای و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده شده است.

کلیه پرونده های کمیسیون ماده صد به صورت الکترونیکی ارجاع و کلیه آراء به صورت الکترونیکی توسط اعضای کمیسیون به صورت گزینه های انتخابی، انجام می شود.

در بخش پاسخگویی به شهروندان که بدون هیچ رمز عبوری در اختیار عموم شهروندان است، مردم می توانند به سایت esup.isfahan.ir یا «شهرسازی الکترونیک اصفهان» وارد شده، نقشه شهر اصفهان باز و لایه های فعال بر روی نقشه از جمله لایه طرح تفصیلی، بافت فرسوده، قیمت منطقه منطقه بندی، لایه تاریخی و غیره قابل را انتخاب و مشاهده کنند.

از نظر زیرساختی با حمایت سازمان فاوای شهرداری اصفهان و شبکه فیبر نوری که در اختیار ما قرار داده است، مشکلی در این بخش نداریم.

کد خبر 322848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.