قبل از  ورزش قند خون خود را اندازه گیری کنید/ بهترین زمان ورزش، یک تا سه ساعت پس از غذا

ورزش در کنار تغذیه مناسب و مصرف منظم دارو سبب کنترل قندخون می شود و در پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی موثر است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، یک فرد مبتلا به دیابت باید با فراگیری آموزش لازم و به کمک کنترل روزانه قندخون و ادرار، بین فعالیت بدنی غذا و داروی خود تعادل مناسبی ایجاد کند تا نه تنها از افزایش قندخون خود جلوگیری کند، بلکه مانع "هیپوگلیسمی" یا افت قندخون خود شود.

در خصوص تاثیرات مثبت ورزش، زمان مناسب ورزش کردن، ارتباط میان دیابت و ورزش و مسایل مربوط به آن گفتگویی داشتیم با "دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی" که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

تاثیرات ورزش در جسم افراد چیست؟

ورزش حساسیت بدن فرد را نسبت به انسولین افزایش می دهد و سبب کاهش قندخون می شود، در تنظیم فشارخون مؤثر است، با کاهش توده چربی بدن به کاهش وزن کمک می کند، سبب افزایش انرژی و کاهش استرس افراد می شود، سبب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود، موجب پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی و حوادث عروقی مغز می شود، به استحکام استخوان ها کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

زمان مناسب برای ورزش کردن چه موقع است؟

افراد باید همیشه از پزشک خود در مورد زمان ورزش سئوال کنند. به نوشته پایگاه اطلاع رسانی انجمن دیابت ایران ، پزشک بر اساس برنامه روزانه افراد، رژیم غذایی و داروهای دیابت بهترین زمان ورزش را مشخص خواهد کرد. معمولا برای افراد دیابتی ۱تا۳ ساعت پس از صرف غذا مناسب ترین وقت برای ورزش است. به این افراد توصیه می شودهمیشه قبل از شروع ورزش، قند خون خود را اندازه بگیرند. وقتی قندخون ناشتای فرد بالای ۲۵۰ است، قندخون بالای ۳۰۰ دارند یا مقدار زیادی کتون در ادرار خود دفع می کنند ، زمان مناسبی برای ورزش نیست و اگر ورزش کنند قندخون آنها بالا خواهد رفت.

آیا مبتلایان به دیابت هر نوع ورزشی را می توانند انجام دهند؟

اگر دچار عوارض دیابت هستید، برخی از فعالیت های ورزشی سبب تشدید مشکل شما خواهد شد. به یاد داشته باشید که بسیاری از عوارض دیابت ممکن است هیچ گونه نشانه ای نداشته باشد. بنابراین قبل از اقدام به هرگونه فعالیت ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. قبل از شروع فعالیت های ورزشی، پزشک شما باید آزمایش های چک آپ را برای شما انجام دهد، شما را برای معاینه ته چشمی و معاینه قلبی ارجاع دهد، عملکرد کلیه های شما را با آزمایش میکروآلبومین بررسی کند و همچنین پاهای شما را نیز معاینه کند.

ارتباط ورزش با افت قند خون چیست؟

در افراد دیابتی که انسولین یا قرص "گلی بنکلامید" استفاده می کنند، فعالیت ورزشی ممکن است سبب افت قند خون شود. افت قند خون ممکن است حین ورزش، درست بلافاصله بعد از ورزش یا حتی ۶ تا ۱۰ ساعت بعد از ورزش ( هیپوگلیسمی تأخیری ) ایجاد شود.

بنابراین توصیه می شود قبل از شروع فعالیت های ورزشی قند خون خود را اندازه گیری کنید و در مورد کم کردن دارو از پزشک خود سئوال کنید. هرگز زمانی که قند خون شما خیلی پایین است ورزش نکنید.

همچنین اگر بیشتر از یک ساعت ورزش می کنید به فواصل منظم، قندخون خود را اندازه بگیرید. فراموش نکنید همیشه علامت دیابتی بودن خود را به همراه داشته باشید. همچنین همیشه مقداری مواد قندی زودجذب و مقداری غذا به همراه داشته باشید تا در صورت افت قند خون بخورید.

چه نوع فعالیت بدنی برای مبتلایان به دیابت مفید است ؟

به طور کلی چهار نوع فعالیت بدنی برای این افراد مفید است که شامل افزایش فعالیت در کارهای روزانه، ورزش های هوازی، ورزش های قدرتی و انجام ورزش های کششی است. افزایش فعالیت در کارهای روزانه سبب مصرف بیشتر کالری در روز می شود. کارهای زیادی وجود دارد که افراد با انجام آن می توانند انرژی بیشتری مصرف کنید.

برای مثال افراد می توانند هنگام صحبت با تلفن راه بروند، با بچه ها بازی کنند، کانال تلویزیون را با دست عوض کنند، در باغچه خانه خود کار کنند، خانه را تمیز کنند، ماشین خود را یکی دو ایستگاه جلوتر نگه دارند و مقداری از راه را پیاده بروند، برای خرید روزانه پیاده بروند، به جای آسانسور از پله استفاده کنند و در محل کار تا حد امکان راه بروند.

توصیه شما برای انجام ورزش های هوازی چیست؟

ورزش های هوازی، ورزش هایی هستند که طی آن، تعداد زیادی از عضلات به کار گرفته شده و سبب افزایش ضربان قلب می شوند. در ورزش های هوازی تنفس فرد عمیق تر خواهد بود. بنابراین انجام ورزش های هوازی به مدت ۳۰ دقیقه و حداقل ۴تا۵ روز در هفته بسیار سودمند خواهد بود.

 اگر فرد برای مدت زیادی ورزش نکرده است، باید قبل از هر چیز از پزشک خود در مورد افزایش فعالیت بدنی سئوال کند. توصیه می  شود قبل از ورزش به مدت ۵ دقیقه بدن خون را گرم و پس از ورزش بدن خود را سرد کنید. می توانید ورزش را به مدت ۵تا۱۰ دقیقه در روز شروع کرده، رفته رفته مدت آن را افزایش دهید تا بتوانید ۱۵۰تا۲۰۰ دقیقه در هفته ورزش کنید.

توصیه می شود همیشه برای زمان ورزش خود برنامه ریزی کنید و بدانید که اگر منتظر رسیدن زمان خالی برای انجام ورزش هستید، این فرصت هرگز دست نخواهد داد. فراموش نکنید هنگام ورزش به مقدار کافی آب بنوشید.

 ورزش های قدرتی چه تاثیری در سلامت افراد دارد؟

انجام ورزش هایی مانند بلند کردن وزنه، استفاده از نوارهای ارتجاعی یا کار با دستگاه های بدنسازی هفته ای ۲تا۳ بار، سبب افزایش عضلات افراد می شود. وقتی توده عضلانی افراد بیشتر شود و چربی بدن کاهش می یابد، حتی در زمان های بین ورزش نیز کالری بیشتری می سوزانید. ورزش های قدرتی سبب می شود کارهای روزانه را بهتر انجام دهید. همچنین به تعادل و سلامت استخوان های شما نیز کمک می کند. این در حالی است که انجام حرکات کششی سبب نرمی مفاصل و عضلات بدن شده و از آسیب و سفتی عضلات بعد از سایر ورزش ها جلوگیری می کند.

کد خبر 322775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.