هم‌صحبتی با رنگ‌ها...

نمایشگاهی از آثار نقاشی «منوچهر سلطانی» با عنوان «رنگ در طبیعت و طبیعت بی جان» در نگارخانه صفوی برگزار شده است.

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایمنا گفت: آن چیزی که در دوران تحصیلات در رشته نقاشی و در بحث مبانی اتفاق می افتد این است که موضوعات رنگ شناسی و طرح و ترکیب بندی، آنطور که باید مورد تأکید قرار نمی گیرد و به نوعی کم اهمیت تلقی می شوند و به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که تحصیلاتشان در زمینه نقاشی به پایان می رسد بازهم در این زمینه اطلاعات چندانی ندارند، به همین دلیل من بعد از تحصیلات دانشگاهی به مدت ۲ سال سعی کردم در زمینه رنگ شناسی بصورت تخصصی فعالیت کنم.

منوچهر سلطانی افزود: در این نمایشگاه عنصری که مورد تاکید قرار گرفته رنگ است و طبیعت و طبیعت بی جان در این نقاشی ها بهانه ای هستند تا ما بتوانیم از آن ها استفاده کنیم و رنگی را که بصورت جداگانه به عنوان شخصیت می شناسیم بهتر نشان دهیم.

وی گفت: آنچه در این پروژه به عنوان بازیگر، نقش اصلی را در ترکیب ایفا می کند، رنگ است. رنگ ها در فضای تجسمی قابلیت و شخصیتی دارند که الزاما در حیطه شکل های تصویری و قراردادی درک نمی شوند. بلکه رنگ ها با کم ترین وابستگی به شکل های تصویری، تجربه و احساس می شوند و معنای مجردی را متجلی می کنند.

سلطانی ادامه داد: من دریافت کردم که رنگ به عنوان یک عنصر بنیادی در فضای تجسمی قابلیت های ویژه ای دارد که مخصوص به رنگین بودن رنگ، میزان درجه تیرگی و روشنی و وسعت رنگی است که در ترکیب جلوه های متنوع و جمله بندی های تجسمی بسیار متفاوتی شکل می دهد، بدون آنکه تجربه کننده را درگیر و محدود به شکل های تصویری کند. در این میان طبیعت بهترین موضوع مطالعه قرار گرفت زیرا به عنوان یک مرجع متنوع ترین جمله بندی ها را در اختیار قرار داد.

گفتنی است، منوچهر سلطانی متولد سال ۱۳۶۱ و دانش آموخته کاشناسی نقاشی از دانشگاه شهید باهنر کرمان است. وی در انجمن نقاشان اصفهان عضویت دارد و تا کنون در ۴نمایشگاه انفرادی و بیش از ۱۰ نمایشگاه گروهی در زمینه های عکاسی، نقاشی، فتوکلاژ، چاپ و دیگر زمینه ها شرکت داشته است. سلطانی در اولین جشنواره هنر محیطی کرمان، هنر نوگرای موزه هنری معاصر کرمان، ورکشاپ اصفهان و دوچرخه، جشنواره نقاشی سالم اندیشان در کرمان عناوین برگزیده را دریافت کرده است؛ ضمن اینکه در زمینه هنر نمایش و پروژه های نقاشی دیواری شهری نیز فعال است.

علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا چهارشنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۱۷ تا ۲۳ به نگارخانه صفوی، واقع در خیابان خاقانی، حدفاصل خواجه پطروس و وحید، جنب کوچه شماره ۳۱، خانه صفوی، مراجعه کنند.

کد خبر 322730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.