۵۰ درصد مرگ ها در ساعت اول سکته قلبی اتفاق می افتد

در اصطلاح پزشکی« ام.‌آی» یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب(میوکارد) است که به علت از بین‌ رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد.

بیشتر حملات قلبی توسط یک لخته که یکی از رگهای کرونر را مسدود می کند(رگ های خونی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می رسانند) ایجاد می شوند.

لخته معمولاً در یک رگ کرونر که قبلاً به علت تغییرات آترواسکلروز باریک شده، تشکیل می شود و پلاک آترواسکلروزی داخل دیواره رگ گاهی ترک بر می دارد و این امر تشکیل لخته را که «ترومبوز» نیز نامیده می شود، شروع می کند.

لخته درون رگ کرونری جریان خون و اکسیژنرسانی به عضله قلبی را مختل می کند، که سبب مرگ سلول های قلبی در آن ناحیه می شود، ماهیچه قلبی آسیب دیده توانایی خود برای انقباض را از دست می دهدو عضله قلبی باقیمانده برای جبران منطقه آسیب دیده واردعمل خواهد شد.

گاهی استرس شدید ناگهانی می تواند یک حمله قلبی را شروع کند.

امروز برای آگاهی از دلایل و راهکارهای رفع سکته قلبی، گفتگویی را با «دکتر یلدا کیانی- متخصص قلب و عروق» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

گرفتگی عروق قلب به چه دلیل اتفاق می افتد؟

تمام اندام های حیاتی بدن عروق تغذیه کننده دارند، قلب هم عروق تغذیه کننده دارد.

اگر عروق و یا رگ های تغذیه کننده هر عضوی از بدن دچار گرفتگی شود، به عنوان گرفتگی شراین و عروق از آن یاد می شود.

در مقایسه عروق سایر اعضای بدن، عروق قلب بیشتر مستعد گرفتگی هستند، دلیل آن عوامل ژنتیکی است که در جداره رگ ها وجود دارد.

اگرگرفتگی طولانی مدت اتفاق افتد، بیمار با بروز علایم مواجه می شود و به پزشک مراجعه می کند و ما مراحل تشخیصی و درمانی را برای آنها انجام می دهیم، ولی گاهی گرفتگی عروق به صورت ناگهانی اتفاق می افتد، یعنی در رگ اصلی قلب لخته ایجاد می شود و این لخته به طور ناگهانی باعث عدم خون رسانی به صورت ناگهانی به عضله قلب می شود که به این اتفاق «حمله قلبی» گفته می شود و بسیار خطرناک تر از گرفتگی عروق است.

اگر رگ با لخته خون بسته شود و هیچ خونی در رگ جریان پیدا نکند، به آن «سکته قلبی» می گوییم.

چه عواملی سکته قلبی را تشدید می کند؟

عوامل خطر گرفتگی عروق قلب مواردی همچون بیماری دیابت، فشار خون، مصرف دخانیات به خصوص قلیان، جنس مرد و جنس زن بعد از دوران یائسگی، سن بالای ۵۰ سال، بیماری چربی خون و سابقه خانوادگی می باشند که تعدادی از آنها را می توانیم تغییر دهیم اما برخی از آنها را نمی توان تغییر داد که از جمله آنها سابقه خانوادگی و سن است اما در مورد بقیه قابل پیشگیری است.

اگر بخواهید این عوامل خطر را درجه بندی کنید، کدام عوامل خطر زمینه ساز سکته قلبی بین اصفهانی ها است؟

آمار علمی در این رابطه وجود ندارد.

در اصفهان سندرم متابولیک بسیار شایع و میزان آن بالاتر از آمار جهانی است؛ سندرم متابولیک ترکیبی از افزایش وزن، قند بالا ولی نه در حد دیابت، چربی بالا و فشار بالا است.

سابقه خانوادگی در بروز سکته قلبی بسیار تأثیر گذار است و نقش مهمی دارد، اگر فردی در سنین پایین دچار مشکل قلبی شود باید مراقبت های زیادی از خود انجام دهد.

یکی از مواردی که کمک می کند میزان آسیب های سکته قلبی کم شود، کمک رسانی به بیمار است. با دیدن چه نشانه هایی می توانیم نتیجه بگیریم که فرد سکته قلبی کرده است؟

شایع ترین علامت سکته قلبی، درد شدید در پشت جناق سینه، به طوری که فرد تا آن زمان این درد را تجربه نکرده، است.  

دوم اینکه درد می تواند از ناف تا فک بیمار را در بر گیرد، درد نباید حتماً پشت جناق سینه باشد. حتی درد دندان را هم باید جدی گرفت.

درد می تواند دست چپ، بازوی چپ، انگشتان دست چپ انتشار پیدا کند اما به اندام راست بدن هم ممکن است سرایت کند.

درد بیمار با حرکت کردن، راه رفتن و هیجانات روحی تشدید می شود و درد سکته قلبی به طور خاص با حرکات جزیی بیمار در رختخواب هم تشدید می شود.

درد معمولاً بیش از ۲۰ دقیقه طول می کشد و حتی به قرص زیرزبانی هم واکنشی نشان نمی دهد و اگر هم جواب دهد، درد پس از چند دقیقه بار دیگر با شدت ادامه پیدا می کند.

البته همه این علایم شامل حال یک نفر نمی شود.

آیا ممکن است فرد دچار سکته خاموش شود؟

بله، علایمی که عنوان شد در همه بیماران مشاهده نمی شود، سکته خاموش در افراد مسن و دیابتی ها و بیماران دیالیزی و تصادفی ها اتفاق می افتد.

گاهی اوقات حتی خود بیمار متوجه سکته قلبی هم نشده است و پزشکان در نوار قلب و انجام اکو به تشخیص سکته قلبی می رسند.

اگر فردی در تنهایی دچار سکته قلبی شد، باید چه اقدامی انجام دهد؟

۵۰ درصد موارد سکته قلبی در ساعت اولیه بروز علایم اتفاق می افتد و زمانی است که ما به بیمار دسترسی نداریم پس چنانچه فردی احساس کرد که مشکل دارد و سریع به بیمارستان مراجعه، می توانیم به او کمک کنیم.

اگر مکانی که بیمار در آن دچار درد در ناحیه جناق سینه شد، نزدیک مرکز درمانی است باید بلافاصله به آن مرکز مراجعه کند، در غیر این صورت باید بلافاصله با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرد.

اقدام دیگر اینکه اگر فردی در نزدیکی بیمار قرار دارد بلافاصله قرص آسپرین ۳۲۵ به بیمار بدهد تا او بجود و با آرامش مطلق بخوابد.

اگر بیمار نفس تنگی دارد، باید بنشیند.

اگر فردی در مسیری وسط راه، دچار ایست قلبی شد، چه کند؟

اگر فردی کنار بیمار است باید به او ماساژ قلبی دهد، به این صورت که در قسمت یک سوم پایینی سمت چپ جناق سینه، کف دست راست را قرار داده و کف دست چپ را روی دست راست قرار داده و با تعداد ضربان ۱۰۰ بار در دقیقه محکم فشار دهد.

تاثیر ماساژ از تنفس دهان به دهان بیشتر است و اگر حتی با انجام این کار، دنده های بیمار دچار شکستگی شود، اشکالی ندارد چون برای ما زنده ماندن بیمار مهمتر است.

فرد تنفس مصنوعی نیاز ندارد فقط باید سر او را به صورت کج روی زمین قرار داد تا چنانچه دچار تهوع شد، ترشحات وارد مجاری تنفسی او نشود.

یکی از توصیه هایی که زیاد شنیده می شود این است که بیمار را مجبور به سرفه های ارادی می کنند، شما تأیید می کنید؟

بله، این کار علمی است، اگر بیمار هوشیاری خود را از دست نداده باشد، سرفه کردن او باعث برقراری گردش خون و برگشت ریتم نامنظم قلب می شود.

درمان بیمارانی که دچار سکته قلبی می شوند چگونه انجام می شود؟

زمان طلایی درمان سکته قلبی یک ساعت اول است که ۵۰ درصد مرگ ها در آن زمان اتفاق می افتد.

ما دو روش داریم؛ اگر بیمار به بیمارستانی مراجعه کند که امکان آنژیوگرافی داشته باشد، همان موقع در کمتر از ۹۰ دقیقه بیمار به بخش آنژیوگرافی منتقل می شود و بر اساس اینکه کدام رگ دچار گرفتگی شده است، فنر زنی انجام می، رگ باز می شود و مشکل کاملاً برطرف می شود.

اما اگر به بیمارستانی مراجعه شود که در ابتدای امر امکانات آنژیوگرافی نباشد، داروهایی برای بیمار تجویز می شود که لخته را از بین می برد.

ولی این روش تا ۳۰ درصد موفقیت آمیز است و بیمار باید حتماً به بخش آنژیو گرافی مراجعه کند.

عضله قلبی که از خون رسانی بازمانده، اگر تا ۶ ساعت به آن رگ خون نرسد، عضله از بین می رود و پس از آن نمی توان هیچ اقدامی انجام داد.

کد خبر 322729

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.