نوآوری کلید آینده پست/تحقق شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال در پست لنجان

لنجان_رئیس اداره پست شهرستان لنجان گفت: ما معتقدیم نوآوری کلید آینده پست است از این رو اداره پست شهرستان لنجان علاوه بر انجام ماموریت های ذاتی و وظایف ملی خود، فعالیت هایش را سمت به تامین نیازهای مردم با ایجاد سرویس های جدید پستی سوق داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، ایرانیان جزء نخستین ملتی بودند که از حدود سه هزار سال پیش و در زمان سلسله هخامنشی اقدام به تاسیس تشکیلات منظم پست با عنوان «چاپار» کردند و در واقع در ایران باستان، چاپارخانه ها مشهورترین و حساس ترین تشکیلات اداری هخامنشیان بود که گروه چابک سواران آن با اسب های تند رو و طی مسافت های طولانی، ارتباط دایمی بین مرکز و ایالات را برقرار می کردند و در کوتاهترین زمان اخبار و گزارش های واصله از گوشه و کنار ممالک را به مرکز و از مرکز به دور ترین نقاط کشور می بردند و چاپارخانه های ایران تا مدت ها یکی از وسیع ترین شبکه ارتباطی دنیای کهن محسوب می شد. تا اینکه در دوره قاجار پست دستخوش تحولات بسیاری شد.پست در ایران تا پیش از سال ۱۲۵۸ به صورت «اداره» بود و تمامی امور پستی در آن زمان توسط همین اداره صورت می‌گرفت. در پی موفقیت های پست در انجام امور کشور، "ناصرالدین شاه قاجار" دستور تاسیس وزارت پست را صادر کرد و با تاسیس اتحادیه پستی جهانی، ایران به عنوان یکی از نخستین کشورهای دنیا به عضویت این اتحادیه درآمد.

هم زمان با صدارت «میرزا تقی خان امیرکبیر» تحولات تازه‌ای در پست کشور رخ داد و پست نوین بنیان شد. در سال ۱۲۸۸ وزارت پست تشکیلاتی نو به خود گرفت و اداره‌ی تلگراف در این زمان به پست اضافه شد و وزارت پست و تلگراف تشکیل شد. بالاخره با پیروزی انقلاب اسلامی، شیوه های نوین پستی روز به روز گسترش و کمیت و کیفیت خدمات ارتقا پیدا کرد و در دوران انقلاب و سازندگی فعالیت های بی شماری در شبکه پستی کشور صورت گرفت. تغییر ساختار پست و فعالیت آن به عنوان یک شرکت مستقل دولتی در سال ۱۳۶۷ را می توان به عنوان مهمترین رویداد این دوره برشمرد. حذف ساختار سنتی پست و اجرای مکانیزاسیون و اتوماسیون شبکه پستی ایجاد سرویس های نوین و متنوع را موجب شد  و رفته رفته پست با یافتن جایگاه واقعی خود به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی توانست همکاری سایر نهادهای دولتی را جلب کرده و ارایه خدمات دولتی را از طریق پیشخوان خود سامان ببخشد.

با توجه به فرا رسید ۹ اکتبر؛ روز جهانی پست محمدرضا فتوحی رئیس اداره پست شهرستان لنجان مهمان برنامه «نیمکت» در این شهرستان بود و به سوالات ایمنا داد که در ادامه این گفت و گو را خواهید خواند.

یکی از افتخارات شرکت پست این است که در خانه همه مردم جایگاه دارد، نگاه شما به این مسئله چگونه است؟

پست به عنوان یکی از ارکان حیات سیاسی، اداری، اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی وهمچنین عامل همبستگی ملی و جهانی شناخته شده و در برقراری ارتباطات و فعالیت های جوامع نقش زیربنایی دارد. ایران یکی از پیشگامان صنعت پست در جهان به شمار می رود  و سابقه‌ای ممتاز در پیشینه پستی خود دارد.مردم نیز همیشه ماموران پست را ماموران خوش خبری می دانستند و باید گفت تنها افرادی که نظام قبول کرده است که به در خانه های مردم مراجعه کنند و مردم نیز به آنها اعتماد دارند پستچی است و از طرفی مردم با آنها رابطه ای محترمانه و دوستانه دارند.

و همانطور که مطرح شد یکی از افتخارات اداره پست شهرستان لنجان این است که در خانه همه مردم جایگاه دارد و همه مردم از خدمات آن بهره مند می شوند و کارکنان آن نیز در عمل نشان داده اند که کار مردم را با سرعت و دقت انجام می دهند.

به نظر شما جایگاه و اهمیت پست در جامعه همچنان به قوت خود باقی است؟

باید توجه داشت ارتباطات شاهراه حیاتی توسعه و رمز بقای جامعه بوده و جامعه‌ای که با محیط خارج از خود ارتباط نداشته باشد، زیست آن زیر سوال می‌رود و دچار مشکلات فراوانی می‌شود از این رو باید گفت یکی از نقش های اساسی که پست بر عهده دارد آن است که می‌تواند به پویایی و سرزنده بودن جامعه کمک کند و موجب برقراری ارتباط با جهان پیرامون شود. در جهان مدرن کنونی با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از خدمات و آیتم‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و جای خود را به سیستم‌های جدید و به روز می‌دهند که در این خصوص هر چند شرکت ملی پست از این توسعه و پیشرفت‌ها بی بهره نبوده و خود را به روز کرده اما پست از آن مدل خدماتی است که نقش و خدمات اولیه آن نیز دارای اهمیت خاص است و چیزی ایجاد نشده که جایگاه این خدمات را بگیرد. به علت این‌که اصل و مبنا بودن مهم است، هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین نسخه اصلی شود و به این دلیل است که جایگاه و اهمیت پست به قوت خود باقی مانده و دارای اهمیت خاصی است.

به نظر می رسد برطرف کردن نقاط ضعف و ارائه خدمات جدید تنها راه حفظ جایگاه پست در بین رقبا باشد آیا این مسئله در اداره پست شهرستان لنجان مورد توجه قرار دارد؟

ما معتقدیم نوآوری کلید آینده پست است از این رواداره پست شهرستان لنجان علاوه بر انجام ماموریت های ذاتی و وظایف ملی خود، فعالیت هایش را سمت به تامین نیازهای مردم با ایجاد سرویس های جدید پستی سوق داد.چراکه امروزه پست الکترونیک باعث شده تا زندگی راحت تر و آسانتر شود و مشکلات جهان مدرن کاهش پیدا کند. همچنین کاهش ترافیک را به وجود آورده که این مسائل بیانگر نقش و اهمیت پست در جامعه کنونی است. باید توجه داشت اکنون خدمات پست نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و مسائلی مانند ثبت اسناد، کارت ملی هوشمند و ... توسط این اداره انجام می گیرد. همچنین توسعه پست موجب جلوگیری از فساد اداری، سرعت در خدمات و کاهش بارهای خدماتی دیگر شده است و کمک می‌کند تا امور زندگی، سهل تر و روان تر بچرخد. باید توجه داشت با توسعه خدمات پست، دیگر نیازی نیست تا هر فردی برای یک کار مجبور باشد مسیری طولانی را طی کند و از این بابت، پست در توسعه کشور و جلوگیری در هزینه‌کرد جمعی جامعه نقشی موثر ایفا می‌کند.

از این رو اداره پست شهرستان لنجان اقدام به تعامل و انعقاد قراردادهای مختلف با ادارت مختلف همچون اداره ثبت احوال شهرستان لنجان در خصوص ثبت نام و پیش ثبت نام و پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند از صفر تا صد کرد و امروز بالغ بر ۳ ایستگاه ثبت نام کارت ملی هوشمند در زرین شهر و فولادشهر مشغول به فعالیت هستند و هر یک از ایستگاه ها با ظرفیت ۲۰۰ نفر به شهروندان خدمت رسانی می کنند.

از سوی دیگر ۲ ایستگاه تحویل کارت ملی در زرین شهر و فولادشهرمستقر هستند تا خدمات رسانی مطلوی به شهروندان ارائه شود و تاکنون بیش از ۴۲ هزار کارت ملی تحویل متقاضیان شده است و بالغ بر ۳ هزار ۲۰۰ کارت ملی معطل مانده و در اختیار این اداره قرار دارد.

یکی از صفات و خصوصیات اصلی پست باید امانتداری، ایجاد شرایط امن و ایجاد احساس اعتماد در مردم نسبت به پست باشد از این رو با تعامل با دادگستری زرین شهر و باغبهادران در خصوص ایجاد و راه اندازی دفتر پست مستقر در دادگستری یکی دیگر از اقدامات این اداره برای سهولت انجام امور شهروندان بوده که با استقبال رئیس دادگستری شهرستان لنجان مواجه شد و امروز شاهد فعالیت این باجه در دادگستری زرین شهر و باغبهادران هستیم.از سوی دیگر با توجه به اینکه ارائه خدمات الکترونیک قضایی، از طرح‌های بزرگ و مهم دستگاه قضایی است که مورد توجه و تاکید مدیران عالی دستگاه قضایی قرار دارد با تعامل با دادگستری زرین شهر و باغبهادران در خصوص راه اندازی باجه ثبت نام ثنا نیز به این اداره واگذار شد و باجه ای در دادگستری های مذکور فعالیت خود را آغاز کرد چراکه امروزه آمادگی لازم برای انجام امور به صورت الکترونیک در بین مردم افزایش یافته و ارتقای سطح دسترسی آنان به امکانات و تسهیلات فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به گذشته بیشتر شده از این رو امکان کاهش مراجعات مردم به مراجع قضایی را تسهیل کرده است و آن‌ها می‌توانند جهت طرح دعوا بدون مراجعه به محاکم یا دادسراها به صورت الکترونیکی اقدام کنند.

یکی از اهداف اجرای این طرح، خدمات رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی است، همچنین احترام به حریم خصوصی افراد از مزایای مهم این طرح است؛ در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می‌کرد اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری، افراد می‌توانند بر روی گوشی تلفن همراه اوراق خود را دریافت کنند. از سوی دیگر کاهش هزینه یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است و در این خصوص هم در هزینه دستگاه قضایی و هم طرف دعوی صرفه جویی خواهد شد. و تا به امروز بالغ بر ۷ هزار و ۲۵۰ نفر در شهرستان لنجان  ثبت نام کرده اند.

انعقاد قرارداد در خصوص توزیع بروشورهای تبلیغاتی انتخابات یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در این اداره محسوب می شود که با اقبال خوبی نیز مواجه شد.

از سوی دیگر انعقاد تفاهم نامه با شهرداری زرین شهر و فولادشهر در خصوص توزیع قبوض عوارض شهرداری و عوارض کسب و پیشه و همچنین انعقاد و امضاء تفاهم نامه با شهرداری زرین شهر در خصوص توزیع ابلاغیه های شهرداری در قالب مرسولات سفارشی برای اولین با در شهرستان لنجان انجام گرفت و بالغ بر ۳ هزار و ۷۶۰ فقره ابلاغیه توزیع شد.

همچنین تعامل با اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان لنجان در خصوص استقرار باجه خدمات پستی در این اداره در خصوص تبدیل کلیه اسناد دفترچه ای به تک برگ که این مهم نیز در این اداره محقق شد و باید گفت اجرای مقررات مندرج ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر برون‌سپاری خدمات قابل واگذاری و متداول شدن شیوه مکاتبه به جای مراجعه حضوری شهروندان به ادارات از جمله اهداف انعقاد این قراردادها بوده است.

راه اندازی باجه آنی یاب(پست یافته)،در اداره مرکزی پست زرین شهر و دفتر پست فولادشهر ، راه اندازی و ایجاد باجه ثبت نام های اینترنتی در دفتر پست فولادشهر و ارائه کلیه خدمات اینترنتی به همشهریان، راه اندازی و ایجاد باجه ثبت نام اینترنتی در دفتر پست سده لنجان، راه اندازی و ایجاد باجه ثبت نام اینترنتی در اداره پست مرکزی زرین شهر، انعقاد قرارداد و مستقر کردن بیمه ملت در قالب اجاره بها در پست مرکزی زرین شهر و فولادشهر بیمه مستمری بیمه زنان خانه دار و...، ایجاد باجه و ایستگاه ثبت نام کارت ملی ورنامخواست و تهیه کلیه تجهیزات و دوربین عکاسی توسط بخش خصوصی جهت رفاه حال شهروندان و کاهش تردد آنها از دیگر اقدامات انجام گرفته در این اداره به شمار می آید.و باید به این نکته توجه داشت که این اقدامات در راستای تحقق شعار سال، توسعه خدمات پست در شهرستان لنجان و اشتغالزایی برای جوانان با استفاده از ارائه خدمات جدید و راه اندازی باجه های جدید در ادارت مختلف بوده است.

به نظر شما مزایا و قابلیت های کدپستی در تعاملات برون سازمانی (مشتریان) چه جایگاهی را به خود اختصاص داده است؟

باید توجه داشت استفاده مستمر از فرصت ها و برنامه ریزی مناسب موجب کاربرد روز افزون کدپستی خواهد شد . با افزایش سطح تعاملات کدپستی با محیط ارگانیک بیرونی و استفاده اعضای این محیط از کدهای پستی، بستر مناسبی برای شبکه پستی فراهم خواهد شدو در این حالت می توان کد پستی را به زبانی مشترک برای تمامی سازمان ها تشبیه کرد که می توانند از آن در ارتباطشان با یکدیگر استفاده کرده و مفاهیم مورد انتظار را با سرعت و دقت زیادی به یکدیگر منتقل کنند.

باید گفت کدپستی کشور ایران با دقت نظر خاصی طراحی شده است که علاوه بر رفع نیازهای درونی و کاربرد موثر در عملیات پستی ، تعاملات وسیع و گسترده ای با دیگر سازمان ها را موجب شده و سطح این تعاملات از روند رشد مناسبی برخوردار است.اقدامات مناسبی نیز درخصوص مشارکت کدپستی به عنوان یکی از لایه های اصلی اطلاعات در سیستم های GIS صورت پذیرفته و این توانایی در کدپستی ایران به خوبی مشهود است و شاید مهمترین دستاورد سیستم کدپستی ایران و اصلی ترین نتیجه کسب شده از این سیستم ، تشکیل بانک اطلاعات مکان ها و ساختمان های کشور با محوریت کدهای پستی باشد که در تمامی نتایج کسب شده، عاملی تاثیرگذار در موفقیت و دستیابی به اهداف مورد انتظار محسوب میگردد .برخی اهداف بلندمدت این سیستم نیز نگهداری، پشتیبانی و توسعه بانک اطلاعات کدپستی، حفظ و افزایش دستاوردهای سیستم، حضور موثر و فعال در فضای الکترونیکی کشور ایران، استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های این سیستم، افزایش سطح تعاملات با دیگر سازمان ها و ... و نهایت تمامی اهدافی که بتوانند در آینده شبکه پستی کشور ایران تاثیرگذار باشند ، در زمره هدف های این سیستم قرار میگیرند.از این رو اداره پست شهرستان لنجان با توجه به اهمیت موضوع اقداماتی همچون معرفی پیمانکار کد گذاری به شهرداری سده لنجان و انعقاد قرار داد ساخت و نصب پلاک کد پستی ۱۰ رقمی در این شهر، نصب پلاک کدپستی شهرباغبادران و بهنگام سازی منطقه صنعتی باغبهادران، انعقاد قرارداد با شرکت هوپاد سازان در خصوص مستقر شدن اداره پست مرکزی در خصوص ساخت و نصب پلاک کد پستی و تحویل به مشتری برای نخستین بار در استان به صورت پایلوت و پیگیری انعقاد قرار داد،معرفی پیمانکار به شهرداری فولادشهر در خصوص نصب پلاک کدپستی ۱۰ رقمی مسکن مهر بزرگترین پروژه کد گذاری و نصب پلاک در استان و انعقاد قرار داد با دهیاری ها و بخشداری ها شهرستان لنجان در خصوص بهنگام سازی و ساخت و نصب پلاک کد پستی روستایی بوده است.

سخن پایانی.

نامه رسانی ازجمله مشاغل سخت و زیان آور است که به نظر می رسد احتساب سختی کار برای نامه رسان ها مطالبه ای خارج از منطق نیست از این رو از نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خواهشمندیم پیگیری و حمایت لازم را در این خصوص داشته باشند.همچنین با توجه به اهمیت خدمت رسانی مطلوب به ساکنین مسکن مهر فولادشهر از نماینده مردم شهرستان لنجان خواهشمندیم ما را در راستای افتتاح دفتر پست مسکن مهر فولادشهر یاری کنند چراکه شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح های کلان ملی از جمله توزیع کارت سوخت، توزیع کالابرگ های شهری، روستایی و عشایری، ثبت نام و توزیع کارت ملی، تعویض پلاک های خودرویی، توزیع فرم های اطلاعات اقتصادی، سرشماری عمومی نفوس و مسکن، ثبت نام تلفن همراه و غیره مشارکتی گسترده دارد و مردم ساکن در مسکن مهر نیز استحقاق استفاده آسان از خدمات را دارند لذا امیدواریم این مهم با سرعت هرچه بیشتر محقق شده تا شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان عزیز باشیم.

کد خبر 322571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.