زنان؛ ابزار دست جنگجویان داعشی

داعش پس از درخواست جهاد نکاح، حال از زنان دعوت کرده است تا به هواداری از این گروه به جبهه‌های جنگ ملحق شوند و برای حفظ دینشان خودشان را در راه خدا فدا کنند.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- اعظم ملایی. در روزهای اخیر گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) از زنان دعوت کرده است تا به هواداری از این گروه به جبهه‌های جنگ ملحق شوند. در تازه‌ترین اطلاعیه این گروه در هفته‌نامه «داعش آنلاین» نوشته شده است که وظیفه واجب و ضروری زنان حمایت از این گروه «درتمام سطوح عملیات جنگی» استدرخواست تازه داعش از زنان، کاملا مغایر با نقشی است که این گروه در گذشته برای زنان تعیین کرده بود. پیش از این، داعش در بسیاری از موارد با شرکت زنان در جنگ مخالفت کرده و از آنها خواسته بود به ساماندهی پشت جبهه ها بپردازند و البته برای تقویت روحیه مجاهدان داعشی به «جهاد نکاح» روی اورند!

دختران اتریشی که در قالب جهاد نکاح به ازدواج تروریست‌هایی از چچن درآمدند

در خواستی که هر چند توسط علمای وهابی و گروه‌های تروریستی تکفیری ترویج می‌شد؛ اما بی پاسخ هم نماند و زنان بسیاری از تونس، چچن، مصر، عراق، آلمان، فرانسه، اتریش و دیگر کشورها برای انجام آن به سوریه سفر کردندحال اما ظاهرا داعش از روزهای اوج خود که در سوریه و عراق جولان می داد، شهرها را یکی پس از دیگری فتح می کرد و می توانست به عیش و نوش تروریستهای گمراهش فکر کند، فاصله زیادی گرفته است. بواسطه تلاشهای عراق و نیروهای مردمی این کشور، کار داعش در عراق رو به پایان است و تنها در برخی مناطق بیابانی حوالی مرز سوریه و عراق باقی‌ مانده است. در سوریه نیز ارتش این کشور با کمک همپیمانان در حال آزاد سازی شهرهای مختلف از دست داعش هستند و از جمله  پیش روی های چشمگیری به سمت دیر الزور داشته اند.

در نتیجه شکستهای پی در پی سبب شده است تا این گروهک تروریستی از زنان حامی خود بخواهد «برای حفظ دینشان خودشان را در راه خدا فدا کنند». در همین راستا «شارلی وینتر» کارشناس و محقق  در زمینه افراط گرایی و خشونت سیاسی معتقد است: « داعش به این ترتیب عملا اعتراف کرده که ادعای او برای «جهاد» حالا به دفاع تبدیل شده است و این مسأله می تواند پیامدهایی در بحران موجود در سوریه و عراق و اوضاع امنیتی دنیا داشته باشد».

دکتر شهره جلال پور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد هم در این زمینه به خبرنگار ایمنا گفت: خلافت خود خوانده داعش اصرار زیادی در الگو برداری از روش حکومتی پیامبر و صدر اسلام دارد. از نام گذاری حکومت خود به نام خلافت گرفته تا اجرای اغراق آمیز و غلط قوانین اسلامی، همه و همه سعی آنان در نشان دادن جلوه واقعی حکومت در صدر اسلام است. در این بین سیاست آنها در مورد طبقه زنان نیز جالب توجه است و چند نکته در این باب قابل ذکر است.

- داعش از یکسو تأکید بر نقشهای سنتی زنان همچون ماندن در خانه، خدمت به خانواده ، ازدواج و فرزند آوری دارد.

- رویکرد دیگر داعش به زنان استفاده ابزاری از آنها جهت سوء استفاده جنسی است. ترغیب زنان به جهاد نکاح با طرح وعده های دروغین بهشتی شدن آنان از جمله این موارد است.

- استفاده از زنان در عملیات انتحاری از دیگر بهره هایی است که داعش از آنان می برد و بارها دیده شده که زنان دستاویز انجام عملیات انتحاری قرار گرفته اند.

- شرکت دادن زنان در جبهه های جنگ، جدیدترین سیاست داعش درباره زنان است و در تحلیل و علت یابی این موضوع موارد زیر قابل اعتناست:

1. خنثی کردن تبلیغات دشمنان داعش؛داعش که همواره متهم به سوء استفاده از زنان شده است، حال می کوشد با شرکت دادن زنان در امور اجتماعی و خارج از خانه خصوصاً جبهه های جنگ ، رویکردی جدید از خود به نمایش بگذارد و تبلیغات منفی بر علیه خود  را خنثی کند.

2. رفع کمبود نیروهای جهادی؛ در ماههای اخیر به دنبال پیروزی های مکرر ارتش سوریه و عراق، داعش بسیاری از شهرهای تسخیر شده خود را از دست داده و در طی این عملیات، نفرات عدیده ای از نیروهایش نیز کشته شده اند. در این راستا حضور زنان در جبهه های جنگ می تواند عاملی مهم در جهت افزایش تعداد نفرات نظامی داعش در جبهه ها باشد.

3.  احیاء سنتهای صدر اسلام؛ از دیدگاه داعش، حضور زنان در جنگ به نوعی تداعی کننده سنت پیامبر در استفاده از زنان در جنگ است. اعراب جاهلی و بت پرست در جنگهایشان پس از صفوف مردان، زنان و خانواده هایشان را قرار می داند. پیامبر با این سنت جاهلی مخالفت کردند و تنها به تعداد معدودی از زنان(ام ایمن، ام سلمه و ...) اجازه می داند در نقش معالجه بیماران، نیروهای تدارکاتی، آب رسانی، تعمیر تجهیزات نظامی، رساندن مهمات و انتقال مجروحان در جنگهایی چون احد و بدر شرکت کنند. حال داعش نیز می کوشد در لوای احیاء سنتهای صدر اسلام حضور زنان در جبهه ها را تقویت کند.

4.  تقویت روحیه و جنگاوری مردان داعشی؛حضور زنان در جبهه های جنگ می تواند عاملی در جهت تقویت روحیه جهادی نیروهای داعش باشد و مردان را تشویق کنند که بهتر بجنگند و از میدانهای نبرد فرار نکنند؛ چرا که می دانند که در صورت ضعف در جنگ یا فرار، همسرانشان کشته و یا اسیر خواهد شد.

5. الگوبرداری از حضور زنان کرد؛ به عنوان عامل آخر نیز شاید بتوان اقدام داعش را نوعی الگو برداری از حضور زنان کرد در جبهه ها دانست. از آنجا که زنان کرد در بسیاری از جبهه ها ی نبرد در عراق و سوریه حضور دارند و در بسیاری از موارد نیز شایستگی های زیادی از خود نشان داده اند، حضور زنان داعشی در جبهه های جنگ می تواند پاسخی به حضور زنان کرد تلقی شود».

بدین ترتیب تغییر مکرر رویکرد داعش به نقش زنان به خوبی نشان می دهد که این گروه تا چه اندازه نگاه ابزاری به زنان دارد و در هر برهه از زمان بسته به منافع و نیازهای خود می کوشد نقشهای زنان را به گونه ای جدید تعریف کند.  این امر می تواند پیامدهای امنیتی خطرناکی درعرصه منطقه ای و بین المللی داشته باشد و ضمن افزایش تعداد زنان انتحاری، موجی از نا امنی جدید و کودکان بی سرپرست را به همراه می آورد و بواسطه بی اعتمادی به زنان و ترس از آنهاف موارد هدف قرار گرفتن غیر نظامیان را افزایش دهد. 

کد خبر 322545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.