سینمای اصفهان، سینمای فامیلی است

سعید افسر نویسنده، تهیه کننده و کارگردان فیلم کوتاه «مُردگی» در گفتگو با ایمنا دربارۀ علت حضور کمرنگ فیلمسازان اصفهانی در سی و چهارمین جشنوارۀ بین المللی فیلم کوتاه تهران سخنانی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایمنا، درست بعد از اعلام اسامی فیلم های راه یافته به سی و چهارمین جشنوارۀ بین المللی فیلم کوتاه تهران و همزمان با دیدن جای خالی اصفهان در بخش داستانی و مستند این جشنواره، تکانه ای بر بدنۀ سینمای اصفهان وارد شد. این روزها همه می پرسند چرا حضور اصفهان این همه کمرنگ است؟ آن قدر کمرنگ که تنها سه نماینده از اصفهان در این جشنواره حضور دارند؛ فیلم «مردگی» و «چتر خاکستری» در بخش تجربی و «پل» در بخش  انیمیشن و البته که از سوی مدیر و مسئول تا فیلمساز و منتقد، پاسخ های گوناگونی به این پرسش داده می شود. در این مجال، با کارگردان یکی از فیلم های راه یافته به سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به گفتگو نشستیم تا چرایی این  رخداد را از زبان او بشنویم. گفتگوی ایمنا را با سعید افسر نویسنده، تهیه کننده و کارگردان فیلم کوتاه «مُردگی» از نظر می گذرانید.

از این مردگی بگویید پیش از آن که به آن مردگی برسیم!

مُردگی یک فیلم اجتماعی-انتقادی است که به معضلات زندگی یک پاکبان و همسرش می‌پردازد. در این فیلم تلاش شده تا مظلومیت و ناگزیری این زندگی سخت، در حداقل زمان ممکن به تصویر کشیده شود.

برای ساخت فیلم از سوی نهاد یا سازمان های مرتبط حمایت شدید؟

به هیچ وجه و نه تنها برای مردگی، تاکنون چندین فیلم کوتاه و مستند ساخته‌ام که همه به صورت شخصی و بی‌هیچ حمایتی تولید شده‌اند. این فیلم را با هزینۀ شخصی و حداقل بودجه و امکانات ممکن به همت گروه تولید کننده که بدون هیچ چشم داشتی تمام تلاششان را برای ارتقای سطح کیفی اثر به کار بردند ساختم و همین‌جا از این همکاران کاربلد و با دانش یعنی سروش عادل نژاد، محمدصادق داوری، محمدامین خواجه، حجت الله ایزدی، محمدرضا سرخی، بمانی دانش خمامی، حمیدرضا کاظمی، حسن کوچکی و پویا کوثر که از مراحل ابتدایی تولید خالصانه مرا یاری کردند، تشکر می کنم. ما با تمام بی‌مهری‌هایی که صورت گرفت و با همۀ مشکلات پیش رو، سعی کردیم در مُردگی بهترین عملکرد را داشته باشیم و خدا را شکر می کنم که به جشنواره راه پیدا کردیم. ای کاش آقایان به خاطر بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌شان به بسیاری از فیلمسازان عذرخواهی می‌کردند. اینجا منظورم فقط سعید افسر نیست، بلکه بسیاری از فیلمسازان با کیفیت استان است که به شدت از این وضعیت دلخورند.

از نظر شما دلیل حضور کمرنگ آثار اصفهان در جشنوارۀ بین المللی فیلم کوتاه تهران چیست؟

متأسفانه سینمای شهرستان‌ها، بیشتر یک سینمای فامیلی و خانوادگی است و اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست. وقتی که در اصفهان حمایت‌ها و بودجه هایی که برای تولید فیلم در نظر گرفته می شود تنها به همسر، برادر، خواهر، پسر، دختر، دخترعمو و نزدیکان یک مدیر، یا یک قشر خاص تعلق بگیرد، نتیجه هم این می‌شود که تعداد زیادی فیلم بی‌کیفیت تولید می‌شود. فیلم هایی که بیش‌تر به درد سوخت زمستانی می‌خورند تا انتخاب شدن در جشنواره!

حمایت اصولی از فیلمسازان شایسته را اولین و آخرین راه حل برای این معضل می دانید؟

من بارها اعلام کرده‌ام که اگر بودجۀ لازم به اندازۀ ساخت یک فیلم کوتاه در اختیار من یا بسیاری از استعدادهای جوان استان که به واسطه‌ی بی‌مهری گوشه‌نشین شده‌اند قرار داده شود، آثاری خلق خواهد شد که در سطح بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت اما متأسفانه حمایت‌ها به گونۀ دیگری است و نتیجه هم همین که مشاهده می کنید. می دانم که ادعا کردن راحت است اما به همان اندازه هم معتقدم که سینما به خلاقیت، دانش، مدیریت و دوندگی نیاز دارد.

سطح کار فیلمسازان اصفهانی را چطور ارزیابی می کنید؟

اصفهان فیلمسازان جوان، مستعد و با دانشی دارد که اگر به جای حمایت عده‌ای خاص، از آن‌ها حمایت شود، سینمای استان در چند سال آینده حرف‌های زیادی برای گفتن در سطح ملی و بین‌المللی خواهد داشت و با شناختی که از فیلمسازان اصفهانی دارم اگر نگرش‌ها تغییر کند، قطعاً به زودی دوران طلایی استان آغاز می‌شود.

عده ای معتقدند که جشنواره ملاک خوبی برای قضاوت در مورد کیفیت فیلم و فیلمسازی نیست با این دیدگاه موافقید؟

بنده هم می پذیرم که جشنواره ملاکی برای تعیین کیفیت فیلم نیست و در داوری ها سلیقه افراد دخیل است اما مگر برای نمایش آثار سینمای کوتاه به غیر از این جشنواره ها جای دیگری هم وجود دارد؟ حرف من این است که با مدیریت های صورت گرفته در عرصۀ سینمای استان، رسیدن چنین روزی قابل پیش بینی بود. قصۀ ما قصۀ زمینی است که ابتدای فصل در آن هیچ نکاشته ایم و در انتهای فصل، دلیل محصول نداشتن را از دیگران می پرسیم! جشنوارۀ سی و چهارم تهران ثابت کرد که ما در مسیری اشتباه گام برمی‌داریم. /

کد خبر 322221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.