طرح سنجش نوآموزان پیش دبستانی /  مداخله بهنگام و افزایش رشد هوشی کودکان

طرح سنجش سلامت جسمانی به تشخیص و مداخله بهنگام در جهت رفع مشکلات نوآموزان کمک می کند، برنامه مداخله زود هنگام در طول ۵ سال اول زندگی موجب توسعه تحولات رشد جسم و هوش کودکان می شود.

با شروع سال تحصیلی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در کشور اجرا می‌شود، نشناختن به موقع مشکلات نوآموزان موجب می شود که آنها سالهای بیشتری را در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند و به واسطه وجود نارسایی‌های مختلف جسمانی و یا کم توانی ذهنی قادر به ادامه تحصیل نباشند.

 براساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا ناتوانی‌های رشدی هستند و تشخیص به‌موقع بیماری این کودکان نه تنها می‌تواند از بروز معلولیت‌ها جلوگیری کند، بلکه در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز مؤثر است.

امسال نیز طرح سنجش طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان مراکز پیش دبستانی اصفهانی از دهم مهر ماه در نواحی شش گانه اصفهان و مناطق استانها شروع شده و پایگاه‌های سنجش سلامت  با برخورداری از تیم های تخصصی خدمات لازم را  به جامعه هدف ارائه می‌کنند.

در واکاوی بیشتر این مساله گفت و گویی با مژگان رسولیان، کارشناس مسئول تشخیص و پیشگیری و توانبخشی آموزش و پرورش استان اصفهان داشته ایم که در زیر می خوانید.

 طرح سنجش سلامت نوآموزان به چه منظوری انجام می شود؟

سنجش سلامت نوآموزان استان اصفهان در پایگاه های  اصلی در مناطق و نواحی و پایگاه های تخصصی در استان از دهم مهرماه شروع شده است، با توجه به ضرورت و اهمیت آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی سنجش و شناسایی به هنگام نوآموزان، گامی مؤثر در ارائه خدمات بهینه در زمینه آموزشی و تربیتی است.

طرح سنجش نوآموزان پیش دبستانی، راهی برای شناسایی نوآموزان دیرآموز با نیاز ویژه ذهنی برای ارائه آموزش و مداخلات به هنگام در استان است. در واقع این طرح به منظور سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان بر پایه برنامه‌ریزی‌ها در پایگاه‌های مناطق مختلف استان اجرا می‌شود، در این طرح دانش‌آموزان در زمینه‌های بینایی، شنوایی، قد و وزن، دهان و دندان، آمادگی تحصیلی، اختلال رفتاری، گفتاری و اوتیسم مورد سنجش قرار می‌گیرند.

 انجام این طرح  سنجش سلامت چه مزیتی برای نوآموز ان دارد؟

طرح سنجش سلامت جسمانی به تشخیص و مداخله بهنگام در جهت رفع مشکلات نوآموزان کمک می کند، هنگامی که خانواده ها برای ثبت نام در پایه اول فرزندشان به دبستان مراجعه می کنند از طریقه مدرسه مراجعه به پایگاه های سنجش نوبت دهی انجام می گیردو در صورت  تایید سلامت، نوآموزان برگه سلامت دریافت می کنند و به مدرسه برای ثبت نام مراجعه خواهند کرد.

 در مورد مداخله بهنگام بیشتر توضیح دهید؟ چه کمکی به کودکان می کند؟

مفهوم مداخله بهنگام(Early Intervention) یازودرس از جمله مفاهیمی است که در سال های اخیر وارد حوزه روان شناسی وآموزش کودکان با نیاز های ویژه شده است.

در واقع مداخله های اولیه بیانگر یک نظام حمایتی آموزشی است که می کوشد از ابتدای تولد  پس از شناسایی کودک با نیاز ویژه، کودک وخانواده اش رامورد حمایت وتوانبخشی وآموزش قرار دهد، کودکانی که در زمینه های رشد جسمی، حسی، شناختی یا مهارت های لازم برای خودیاری تاخیر دارند با اختصاص هزینه های دولتی نیازمند دریافت خدمات مذکور است.

یعنی مداخله بهنگام موجب رشد هوشی کودکان می شود؟

دقیقا همین طور است، برنامه مداخله زود هنگام در طول ۵ سال اول زندگی موجب افزایش و رشد هوش می شود، انجام این برنامه و مداخله زود هنگام در طول ۵ سال اول زندگی موجب توسعه تحولات رشد جسم و هوش کودکان  می شود و عوامل خطر ساز نظیر شرایط نامساعد اقتصادی واجتماعی را به صورت بالقوه ای کاهش می دهند و کاهش نیاز به خدمات آموزش استثنایی را برای دانش آموزان ویژه به همراه دارد.

اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان چه اهدافی را دنبال می کند؟

اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان با هدف ارزیابی و شناسایی اختلالات جسمانی و سطح آمادگی تحصیلی نوآموزان اجرا  می شود و نوآموزان بدو ورود به دبستان از نظر بینایی، شنوایی، ضریب هوشی و نمودار رشد در پایگاه های سنجش سلامت مورد سنجش قرار می‌گیرند.

در واقع شناسایی کودکان با نیازهای ویژه و آموزش بهنگام به خانواده‌ها با بهبود وضعیت بهداشتی و پزشکی نوآموزان و ارتقای سلامت جامعه از اهداف اساسی این طرح است. با استفاده از طرح سنجش میتواناطلاعات جامع آموزشی و بهداشتی و خانوادگی نوآموزان را به دست آورد و در برنامه ریزی‌های آموزشی و بهداشتی از آن استفاده کرد.

پایگاه‌ها با تیم تخصصی خدمات لازم به جامعه هدف ارائه می‌کنند، در طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان استان تحت پوشش طرح سنجش سلامت قرار می‌گیرند.

 تشخیص کدام گروه ازکودکان اولویت آموزش وپرورش است و چه برنامه هایی برای کمک به آنان پیش بینی شده است؟

تشخیص کودکان در معرض خطر دارای مشکلات یادگیری از اولویت های آموزش و پرورش است، امروزه شناسایی و تشخیص کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری در سنین پیش دبستان وتدارک کمک های مداخله ای برای آنان به ویژه کودکان دارای وضعیت اقتصادی واجتماعی ضعیف از اولویت های مهم آموزش وپرورش عادی و ویژه در جهان است.

 کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری چه ویژگی هایی دارند؟

نتایج پژوهش ها نشان داده است که این کودکان دبستان را درحالی شروع می کنند که در مقایسه با همسالان طبقه متوسط خویش از لحاظ دانش کلمات، مهارت های ریاضی ودسته بندی وشناخت حروف مشکلات زیادی دارند.

بر این اساس و با توجه به ضرورت مساله  طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان مراکز پیش دبستانی از دهم مهر ماه در نواحی شش گانه اصفهان و مناطق فریدون شهر، سمیرم، مهردشت، چادگان، پیربکران، فلاورجان، دهاقان، تیران و کرون، جلگه، جرقویه علیا، زرین شهر، خمینی شهر، شاهین شهر، برخوار، نجف آباد برگزار می  شود.

درباره مراحل چرخه سنجش نوآموزان هم توضیح دهید؟

مراحل چرخه سنجش نوآموزان به این صورت است که ثبت نام توسط مدیر پیش دبستانی در سامانه سنجش و معرفی به پایگاههای سنجش تاییدیه سنجش توسط مسئول پایگاه در برگه نوبت گیری، معرفی نوآموز به واحدهای بهداشتی  معرفی شده از طرف مرکز بهداشت استان انجام می شود و این گروه نوآموزان نباید در طرح سنجش تابستان ۹۷ به پایگاه های سنجش معرفی شوند.

همچنین مدارک لازم برای حضور در پایگاه سنجش شامل: فرم نوبت گیری، اصل شناسنامه نوآموز و والدین آنها، مبلغ ۲۰۰۰۰ تومان پول به صورت نقدی، کارت واکسن نوآموز است، علاوه بر این موارد اطمینان از وضعیت سلامتی نوآموز و صرف تغذیه چنانچه نوآموز از سمعک، دارو و عینک و موارد دیگر استفاده می کند،  باید این ابزار را حتما به همراه داشته باشد و مسئول پایگاه را از این امر مطلع کنند.

همچنین در جهت جلوگیری از خستگی و عملکرد مطلوب نوآموزان در پایگاههای طرح سنجش پیش دبستانی، در روز سنجش حضور نوآموز در مرکز پیش دبستانی الزامی نیست.  

کد خبر 322130

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.