افزایش کودکان کار ؛ نتیجه مهاجرت بی رویه به کلانشهرها

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهمترین عوامل افزایش کودکان کار ،مهاجرت بی رویه به کلانشهر ها و حاشیه های آن است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از پانا،  زهرا ساعی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: در خصوص جمع آوری کودکان کار، بخشی از کار برعهده بهزیستی است و بخشی  دیگر برعهده شهرداری است. بخاطر خلاء حضور برخی سازمان ها ما دچار مشکلاتی شده ایم و در حال حاضر شهرداری و بهزیستی بیشترین نقش را در جمع آوری و سازمان دهی این کودکان دارند.

وی افزود: بهزیستی باید از بین این کودکان، بی سرپرست و بدسرپرست را شناسایی کند و تحت پوشش قرار دهد اما در حال حاضر این کودکان رها شده هستند.

این عضو مجلس شورای اسلامی در ادامه با توجه به  اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از افزایش مهاجرت به کلانشهرها ادامه داد: به علت مهاجرت به کلانشهرها روز به روز آمار اینگونه کودکان در حال افزایش است، اقداماتی برای جلوگیری از ورود این کودکان صورت گرفته است که البته دائمی نیست و ما بعد از مدتی باز شاهد گروه های جدیدی از این کودکان در حاشیه شهرها و در خیابان ها هستیم.

ساعی با اشاره به اهمیت سمن ها گفت: در حال حاضر در کلانشهرهای کشور سمن های بسیاری داریم که می توانند به این مشکلات کمک کنند. این سمن ها مشکلاتی دارند و نیازمند کمک های دولت هستند. باید دستشان را باز بگذاریم تا بتوانند در راستای فعالیتی خود به راحتی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: تبریز شهری است که لقب شهر بدون گدا گرفته است، دلیلش هم چیزی جزحضور و فعالیت سمن ها نیست.

ساعی با اشاره به مشکلات پیش روی سمن ها گفت: اگر بتوانیم راه را برای سازمان های مردم نهاد هموار کنیم، می توانند کمک بسیاری در حوزه زنان و کودکان انجام دهند. این سازمان ها نیاز بسیاری به کمک و همیاری مردم داردند. ما نباید تک بُعدی به کمک های دولت چشم داشته باشیم، در این راه بعد از کمک های مردمی نیازمند یاری موسسات و شرکت های خصوصی هستیم.

 این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، افزود: در دهه هفتاد فعالیت سمن ها رشد بسیار خوبی داشته است، اما در دهه اخیر با مشکلات بسیاری روبرو شدند. دلیلش هم همراه نبودن مردم با این سازمان ها است. ما باید نگاه مردم را به سمتی ببریم که خودشان به صورت داوطلبانه به کمک این سمن ها بپردازند، سمن ها در دولت جدید راه هموارتری را پیش رو خواهند داشت.

کد خبر 322125

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.