حضور دامپزشکان در کشتارگاه، تضمین کننده سلامت افراد/ساماندهی آموزشی؛ دغدغه‌ جامعه دامپزشکی

دامپزشکی دانشی تجربی است که به شناخت، درمان و پیشگیری بیماری های حیوانات و همچنین بیماری های مشترک انسان و دام می پردازد.

خبرگزاری ایمناگروه علم و فناوری- لیلا شهبازی: دامپزشکی صرفا به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشکی، بدون شک بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد.

 این در حالی است که در سال ۱۳۶۹ خورشیدی به دنبال تلاش برای اختصاص دادن روزی به نام روز دامپزشکی، دکتر حسن تاج بخش، روز ۱۴ مهر را به یاد (گوش روز) که در ایران باستان روز مبارکی بوده است پیشنهاد کردند که مورد موافقت همگان قرار گرفته و تائید شد.

از جمله مهم ترین وظایف این سازمان بررسی بیماری های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری ها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیش‌گیری و مبارزه با بیماری های همه‌گیر و قرنطینه‌ای دام و همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام است.

آمارهای جهانی نشان می دهد که حدود ۴۹ درصد از بیماری ها میان انسان و دام مشترک است که با برنامه مدون برای واکسیناسیون دام ها، معدوم کردن دام های بیمار و نیز کنترل مرزهای جغرافیایی می‌توان تا حد زیادی از شیوع این نوع بیماری‌ها جلوگیری کرد.

نگهداری حیوانات خانگی؛ زمینه ساز  بیماری های مشترک میان انسان و دام

به گفته کارشناسان مهم ترین و متداول ترین بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان در کشور ایران هاری ، کیست هیداتیک ، تب مالت ، سیاه زخم و … است که می توان به آنها اشاره کرد. البته بیماری هایی همچون جنون گاوی ، تب کریمه کنگو و آنفلوآنزای پرندگان را نیز نباید نادیده بگیریم ، چرا که خطر ورود و شیوع آنها همواره ما را تهدید می کند.

با توجه به اهمیت این بیماری ها، اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی جامعه در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع زندگی انسان و حیوان در کنار یکدیگر با توجه به مسائل بهداشتی نمی تواند ایده ای مناسب باشد. بسیاری از بیماری ها بین انسان و حیوان مشترک هستند و به راحتی از حیوان به انسان سرایت می کند.

اغلب کارشناسان و متخصصان دامپزشکی با بیان این مطلب که هر روز بر تعداد افرادی که به نگهداری حیوانات خانگی رو می آورند، اضافه می شود، تأکید می کنند. این در حالی است که در تمام جوامع مهم ترین مشکلی که در این زمینه مطرح می شود، مسئله بیماری های مشترک میان حیوان و انسان است .به عنوان مثال بسیاری از افراد بر این باور هستند که انسان تنها از طریق گاز گرفتن سگ هار به بیماری هاری مبتلا می شود، در حالی که گاز گرفتن حیواناتی مانند گربه ، خفاش ، موش و گرگ نیز می تواند منجر به هاری شود.

در مورد هاری، بهترین راه پیشگیری، واکسیناسیون حیوانات خانگی است . البته در سال های اخیر برای واکسینه کردن حیوانات وحشی مانند سگ های ولگرد که به صورت دسته جمعی در اطراف شهرها دیده می شوند، نیز اقداماتی صورت گرفته است.

به هر حال اگر انسانی توسط حیوانی مشکوک گاز گرفته شد، باید بلافاصله از سرم ضد هاری استفاده کرده و به یاد داشته باشد که تزریق به موقع این سرم می تواند از مرگ فرد جلوگیری کند.

نقش مسئولان فنی دامپزشکی در مبارزه با بیماری های مشترک میان انسان و دام

دکتر علی حیدری مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی استان اصفهان  در خصوص اهمیت حرفه دامپزشکی در جامعه به خبرنگار ایمنا می گوید: درباره اهمیت دانش دامپزشکی ساعت‌ها می‌توان سخن گفت، اما در اینجا تنها به یک نکته مهم اشاره می‌کنم و آن این که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از میان ۱۷۰۹ عامل بیماری‌زا، ۸۳۲ عامل (۴۹ درصد) از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند و از میان ۱۵۶ بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، تعداد ۱۱۴ مورد آن از بیماری‌های مشترک انسان و حیوانات هستند. وی در ادامه بیان داشت: مبارزه با این بیماری‌ها که بخش عمده بار آن بر دوش دامپزشکان است می‌تواند ضمن تامین سلامت مردم، از خسارات چند صد میلیاردی که شیوع این بیماری ها به کشور وارد می‌کند، بکاهد. این در حالی است که در راه رسیدن به این آرمان، مسئولان فنی و ناظران بهداشتی دامپزشکی نقش به‌سزایی دارند.

حضور دامپزشکان در کشتارگاه ها، سلامت افراد را تضمین می کند

مسئول فنی دامپزشکی استان اصفهان در خصوص نقش موثر دامپزشکی در سلامت افراد جامعه بیان می دارد: حضور دامپزشکان در کشتارگاه‌های دام و پرندگان و همجنین مراکز تولید و بسته بندی فراورده های خام دامی  اعم از گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، شیر، عسل و ... و کنترل بهداشت و سلامت این فراورده های دامی، اهمیت کم‌نظیری در تامین سلامت و امنیت غذایی مردم دارد.

وی ادامه می دهد: خوشبختانه همکاران ما که به عنوان مسئول فنی و ناظر بهداشتی به صورت شبانه‌روزی در این واحدها فعالیت می کنند، در انجام این مسئولیت سنگین خوش درخشیده اند و مردم امروز با اطمینان می‌توانند از این فراوده‌ها استفاده کنند.

ساماندهی آموزشی؛ دغدغه‌ جامعه دامپزشکی کشور

حیدری در خصوص مهم‌ترین مشکلاتی که جامعه دامپزشکی کشور در حال حاضر با آن روبرو است، ادامه می دهد: اصناف مختلف جامعه دامپزشکی با مشکلات متنوعی روبرو هستند که نمایندگان هر صنف و تشکل مرتبط با آن پیگیر رفع این مشکلات هستند، اما آنچه دغدغه مشترک کل جامعه دامپزشکی است، انتقال جایگاه دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت است.

وی در ادامه می گوید: ساماندهی آموزش دامپزشکی نیز یکی دیگر از دغدغه‌های جامعه دامپزشکی کشور است. متاسفانه در سال‌های گذشته رشد کمی آموزش دامپزشکی شتابان بوده است، اما از نظر کیفی رشد آن روندی کند داشته است.

مسئول فنی - بهداشتی دامپزشکی استان اصفهان تاکید می کند:افزایش تعداد دانشکده‌های دامپزشکی و بالابردن پذیرش دانشجو در این رشته تحصیلی بدون فراهم آوردن زیرساخت‌های استاندارد برای آموزش، و عدم پیش‌بینی بستر مناسب برای اشتغال دانش‌آموختگان باعث شده است که شمار زیادی از دانش آموختگان دامپزشکی در کشور به صف نیروهای متقاضی کار بپیوندند.

کد خبر 322092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.