۹۰ درصد مادران باردار حالت تهوع را تجربه می کنند

تهوع و استفراغ یکی از شایع‌ترین اختلال‌های گوارشی است که در ۳ ماهه اول بارداری با مادر همراه است و ممکن است در ماه‌های بعد نیز او را همراهی کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، از آنجا که مادر و جنین رابطه‌ای ناگسستنی و جدایی‌ناپذیر با یکدیگر دارند، تداوم و پیوستگی این اختلال علاوه بر آن‌که سلامت مادر را به خطر می‌اندازد، ممکن است سلامت جنین را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین دلیل است که درمان و کنترل تهوع و استفراغ ناشی از بارداری در مادران باردار لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

از آنجا که درمان تهوع و استفراغ در دوران بارداری، به دلیل رشد جنین باید بدون تجویز دارو و مواد شیمیایی صورت گیرد، در این فرصت پیرامون مشکلات دوران بارداری، گفتگویی را با «دکتر مریم یاوری- متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

شکایات رایج دوران بارداری، باعث ترس مادران از بارداری شده است، دلایل ایجاد آن چیست؟

به خاطر ترس از تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن یک مادر باردار اتفاق می افتد، برخی علایم و شکایاتی در ابتدای بارداری از جمله حالت تهوع، یبوست، سوزش سردل رایج است و با وجود درمان های شناخته شده ای که دارند، به خاطر شرایط خاص دوران بارداری خیلی اوقات مادران تقاضا دارند از روش های طبیعی برای درمان این مشکلات استفاده کنند.

این شکایات شامل چه مواردی می شود؟

معمولاً شامل حالات تهوع، استفراق، سوزش سردل، تورم و تپش قلب است که مطرح می باشد، اما شایع ترین این حالات، حالت تهوع در دوران بارداری است.

دلیل ایجاد حالت تهوع در دوران بارداری چیست؟ برای رفع آن چه باید کرد؟

به دلیل تغییرات هورمونی که در بارداری اتفاق می افتد، حالت تهوع شایع است.

حدود ۹۰ درصد خانم های باردار در این دوران حالت تهوع را تجربه می کنند. البته در اوایل دوران بارداری شدت زیادی دارد که با رعایت برخی موارد می توان بر این حالت غلبه کرد.

در برخی موارد ممکن است این حالت به قدری شدید باشد که حتی باعث بستری شدن مادر باردار شود.

ملاحظات غذایی برای رفع حالت تهوع چیست؟

از نظر رژیم غذایی توصیه می شود که حجم غذای مصرفی در هر وعده کم اما تعداد وعده های غذایی افزایش پیدا کند به طوری که هر دو ساعت خوراکی سبک استفاده شود.

بعضی از مادران باردار به دلیل وجود حالت تهوع، برای مدت طولانی از غذاخوردن امتناع می کنند، این مسأله خود باعث تشدید حالت تهوع می شود.

خوردنِ در اصطلاح طب سنتی «خوراکی های لطیف» برای این دوران توصیه می شود؛ خوراکی هایی همچون گوشت بره کباب شده، گوشت پرنده ها، تخم مرغ عسلی و در بین میوه ها انار، سیب و انگور توصیه می شود.

غذاهای چرب و سرخ شده و دارای ادویه زیاد نباید استفاده شود.

اولین توصیه به خانم باردار این است که قبل از خواب یک تکه نان خشک استفاده کند، در میان شب نان خشک استفاده کند و صبح پس از بیدار شدن باز هم از خواب نان خشک استفاده کند زیرا حالت تهوع را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

خوردن میوه بِه بسیار خوب است، بِهی که به صورت مربا یا رُب درآمده باشد خیلی برای کاهش حالت تهوع کمک کننده است.

اگر فردی که دچار حالت تهوع است، دانه انار را بِمَکد، بلافاصله حال تهوع از او رخت می بندد.

خوراکی ها وسبزیجات معطر مفید هستند؟

بله؛ اما هر سبزی و خوراکی در دوران بارداری قابل استفاده نیست، آنهایی که در دوران بارداری مجاز هستند، باید مصرف شوند.

بِه به دلیل اثر قابض بودنی که دارد، ضد تهوع است

آب جوشیده داغ هم اگر در طول روز ۲ بار استفاده شود حالت تهوع را کاهش می دهد.

افردی که از مشکل حالت تهوع رنج می برند، باید در محیط هایی که بوی تند وجود دارد مثل بوی بنزین، عطرهای تند، غذاها پُر بو پرهیز کنند.

اکر بخواهیم شاخص ترین ترکیب گیاهی که برای حالت تهوع معروف است را نام ببریم، گیاه «زنجبیل» است که طبق مطالعات انجام شده اثر بخشی آن برای درمان تهوع از داروهای شیمیایی هم بالاتر است.

زنجبیل حتی در تهوع های بعد از شیمی درمانی هم بسیار مؤثر است و عوارض بسیار ناچیزی دارد.

مصرف چه خوراکی ها یا گیاهان دارویی در دوران بارداری ممنوع است؟

از نگاه پزشکی ایرانی، در مجموع مادر باردار نباید خوراکی هایی که از نظر مزاجی خیلی گرم یا خیلی سرد هستند را زیاد استفاده کند.

به عنوان مثال سرکه نباید به خاطر اینکه سرد است در این دوران مصرف شود، حتی دمای آبی که نوشیده می شود در این دوران نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد، باید در مصرف موادی که مزاج گرم دارند مثل فلفل، دقت کرد.

خوراکی های تلخی مثل زیتون باید کمتر استفاده شود. باید در مصرف خوراکی هایی مثل لوبیا، نخود و کنجد که ایجاد نفخ می کنند، دقت کرد.

از دیدگاه طب ایرانی خوردن کرفس و زیاده روی در مصرف هویج در دوران بارداری ممنوع است.

در بخش گیاهان دارویی، استفاده از گیاهانی مثل یونجه، آلوئه ورا و کرفس ممنوع است؛ دارچین، زعفران و زرشک نیز نباید استفاده شود،

از خوردن ریحان در سبزی خوردن باید امتناع کرد و صد البته مادران باردار توجه داشته باشند که توصیه های اطرافیان را نسخه نکنند.

کد خبر 321970

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.