خانم ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به هموروئید هستند

بیماری هموروئید یکی از بیمارهای شایع دستگاه گوارش تحتانی است که افراد با عادت های نامناسب تغذیه، عدم تحرک و استفاده از مواد غذا های حاوی مواد نگهدارنده به این بیماری مبتلا می شود و بهتر است هرچه سریعتر مشکل خود را با پزشک در میان بگذارند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، یکی از بیمارهای شایع دستگاه گوارش تحتانی هموروئید است هموروئید از بسترهای عروقی طبیعی در کانال دستگاه گوارش  تحتانی است که به کمک دفع می کند.  

یبوست و اسهال مزمن، رژیم غذایی کم فیبر و، چاقی و  نداشتن تحرک  روزانه باعث می شود تا افراد به بیماری همورئید مبتلا شوند و اولین  و شایع ترین نشانه  بیماری هموروئید خونریزی بدون درد است از همین رو به طور حتم بیمار هرچه زودتر باید پزشک مراجعه کند .

بسیاری از افراد به دلیل کم رویی از مشورت با پزشک خود داری می کنند در حالی که آنان با در میان گذاشتن مشکل خود می توانند از روند بیماری خود جلوگیری کنند.

 هر خونریزی دستگاه تحتانی مربوط به همورئید نیست از همین رو افراد در صورت مشاهد خونریزی باید به پزشک مراجعه کند تا پزشک با بررسی های لازم از بیماری فرد آگاه شود.

امروز گفتگویی درباره بیماری شایع  دستگاه گوارش تحتانی با "دکتر مهران نصر اصفهانی؛ متخصص جراح  عمومی " انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

هموروئید چیست؟

یکی از بیمارهای شایع دستگاه گوارش تحتانی هموروئید است. هموروئید یک بستر عروقی در دستگاه گوارش تحتانی است که در همه انسانها وجود دارد.

چند نوع هموروئید وجود دارد؟

هموروئید دارای ۲ نوع  داخلی و خارجی است که  هرکدام دارای علائم متفاوتی هستند.

هموروئید داخلی بسترها و شبکه های عروقی که در داخل دستگاه گوارش تحتانی قرار دارد و فرد نمی بیند، اما در هموروئید خارجی بسترهای عروقی شبکه عروقی زیر پوست ناحیه دستگاه گوارش تحتانی ایجاد می شود.

چه زمانی فرد به هموروئید مبتلا می شود؟

زمانی که دستگاه گوارش تحتانی بیمار دچار التهاب شود فرد به هموروئید مبتلا می شود.  

علت اصلی به وجود آمدن هموروئیدچیست؟

این بیماری علت های شایعی دارد که می توان به برخی از علت های آن همچون وضعیت غذایی و تغذیه نامناسب افراد اشاره کرد.

شایع ترین نشانه این بیماری چیست؟

شایع ترین نشانه این بیماری خونریزی است اما شهروندان باید بدانند در صورت مشاهده خونریزی به طور حتم به پزشک مراجعه کنند چرا که خونریزی ممکن است نشانه بیماری هموروئید نیست.

این بیماری در چه سنی شیوع می شود؟

بیماری همورئید بیشتر در سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی بیشتر در افراد پدید می آید همچنین در ایران خانم ها بیشتر از آقایان به این بیماری مبتلا می شوند.

آیا روش عمل باز برای در مان این بیماری مناسب است؟

جهان به سمت روش های نوینی برای آرامش شهروندان حرکت می کنند از همین رو سعی می شود  تا بهترین روش مناسب با حال بیمار انجام شود.

اما برای عمل همورئید ۲ نوع روش باز " لیزر" و "سنتی" وجود دارد که با یکدیگر تفاوتی ندارند در برخی از بیمارن نمی توان از عمل باز یا سنتی استفاده کرد و یا برخی از هر ۲ روش می توان انجام داد که بیمار با آگاهی می تواند هر کدام را خواست انتخاب کند .

تجربه نشان داده افرادی که با لیزر عمل کرده اند دردهای کمی داشته اند و اثرات منفی کمتری دارد.

چه عواملی باعث می شود افراد به هموروئید مبتلا شوند؟

زمانی که افراد مواد غذایی حاوی فیبر کم، آب کم و مواد غذایی آماده که دارای مواد نگهدارنده هستند را مصرف می کنند به هموروئید مبتلا می شود.

همچین نشستن طولانی مدت نیز از دیگر عواملی است که افراد به هموروئید مبتلا می شوند.

راهکارهای مقابله با این بیماری چگونه است؟

افراد برای اینکه به این بیماری مبتلا نشوند باید روزانه بین هشت الی ۱۰ لیوان آب بنوشوند و از مواد غذایی که دارای فیبر است بیشتر استفاده کنند. همچنین استفاده از فیبرهای مکمل به همراه یک ورزش روزانه منظم برای افراد توصیه می شود.

همچنین افراد باید از مصرف نوشابه ، کاکائو و مواد غذایی حاوی نگهدارنده جلوگیری کنند و مادران نیز باید به کودکان خود آموزش بدهند هنگام عجابت مزاج  به دستشویی برود.

شایان ذکر است بیماری هموروئید در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان است و هرگونه خونریزی را نباید به همورئید نسبت داده شود چرا که برخی از خون ریزی ها ممکن است اجابت مزاج یا برخی دیگر از بیماری ها باشد.

کد خبر 321944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.