توصیه هایی برای مقابله با درد کمر/ استفاده از "لیزر" سرد راهی برای درمان کمردرد

یکی از راههای درمان کمردرد لیزر درمانی است که کمر درد را در مدت زمان بسیار کم تسکین می‌دهد. بدین وسیله می‌توان بافت‌هایی که دچار التهاب شده‌اند را شناسایی کرد و این عضلات را به بهترین شکل و به سرعت درمان کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، امروزه اکثر افراد میانسال جامعه با مشکل کمردرد مواجه هستند. فرقی هم ندارد کارمند باشند کارگر، ورزشکار یا خانه‌دار. همه به نوعی با این مشکل روبه‌رو هستند. پس تعجبی ندارد روزی هم در تقویم به عنوان روز جهانی کمردرد نامگذاری شود. ۲۵ مهردر مناسبت‌های بهداشتی و درمانی روز جهانی کمردرد نامگذاری شده است.

کمردرد علاوه بر ایجاد ناراحتی های فردی سبب کاهش ظرفیت کاری،‌ اتلاف وقت، غیبت از کار، افزایش هزینه های بهداشتی - درمانی و زیان های اقتصادی ناشی از پرداخت دستمزه به افراد مصدوم می شود. اگر چه علت بروز کمردردهای گوناگون به طور کامل شناخته نشده است اما اکثر متخصصان پزشکی بر این باور هستند که ماهیت ۷۰ درصد کمردرد مکانیکی ناشی از عدم تحرک است و از شرایط نامناسب کار، وضعیت نادرست بدن و عوامل محیطی ناشی می شود. از جمله این فشارها می توان به راه رفتن و نشستن نامناسب، حرکات و فعالیت های غیرعادی یا بی تحرکی اشاره کرد که می توانند موجب بروز درد در بدن و ناتوانی جسمی شوند.

در خصوص استفاده از "لیزر" سرد برای درمان کمردرد گفتگویی داشتیم با "دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی" که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

معالجه با لیزر سرد یکی از شیوه هایی است که برای کمر درد  مورد استفاده قرار می گیرد. این روش درمانی برای از بین بردن درد کمر خاصیت فوق العاده ای دارد  که به تازگی مورد تایید قرار گرفته است. اما آیا این لیزر تنها برای درمان کمر درد به کار می رود یا خاصیت های دیگری نیز دارد؟

درمان با لیزرسرد به معنای استفاده ازپرتو لیزر با شدت کم، برای کاهش دردها و تکنیکی منحصر به فرد برای درمان آسیب ها و صدمات وارد آمده به بدن است که به علت کم بودن شدت آن، لیزر سطح پایین نیز نامیده می شود.

این تکنیک که مدت زمان زیادی از تایید آن نمی گذرد، از سوی بسیاری از پزشکان، درمانگران فیزیکی و متخصصان در درمان با روش دستکاری در ستون مهره ای یا "کایروپراتیک ها" برای درمان مشکلات متعدد پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.

لیزر سرد چگونه به کمک کمردرد می آید؟

علل متعددی مثل استرس، زخم ها، فشار زیاد و آسیب های عضلانی موجب بروز کمر درد می شوند و این لیزر، احتمالا یکی از آخرین راه حل های موثر برای کاهش این درد محسوب می شود.

در این روش، پرتو لیزر بسته به گستردگی محل و شدت درد، بین ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه به منطقه مورد نظر فرستاده شده و به عمق بافت نفوذ می کند. سپس اشعه لیزر، سلول های بدن را تحریک و وادار به واکنش و عکس العمل کرده و منجر به افزایش سطوح انرژی در این سلول ها می شود. این در حالی است که افزایش سطوح انرژی به نوبه خود، موجب سرعت بخشیدن به روند بهبود آنها خواهد شد.

استفاده از این روش برای چه بیمارانی توصیه می شود؟

به بیماران توصیه می شود که قبل از تصمیم گیری برای انجام این لیزر شرح و تشخیص صحیح و دقیقی از شرایط خود را از پزشک متخصص دریافت کنند. جدای از دلایل متعدد ایجاد کننده کمر درد، ممکن است بافت های گسترش یافته سرطانی یا تومور هم وجود داشته باشند.

در تشخیص بیماری، پزشک می تواند به دلیل دقیق کمر درد اشاره کند که همین امر او را قادر به تصمیم گیری در خصوص انجام یا عدم انجام لیزر می کند.

اگر مورد شدید باشد ممکن است فرد نیازبه عمل جراحی لیزر داشته باشد. در غیر این صورت، احتمالا لیزر سرد برای منطقه آسیب دیده مورد نظر می تواند استفاده شود.

روند درمان کمردرد با لیزر سرد چه مدت طول می کشد و تاثیر آن چگونه است؟

نتیجه این درمان ممکن است کمی زمان بر باشد که بسته به علت درد، نحوه پاسخ گویی بدن فرد به این درمان و شدت درد متفاوت خواهد بود. گزارش های زیادی مبنی بر تاثیر زودهنگام این درمان برای تسکین دردها، حاکی از نتیجه بخش بودن و اثرپذیری این تکنیک است.

به عقیده برخی کارشناسان، این تسکین درد موقتی بوده و نمی تواند برای افرادی که از دردهای مزمن رنج می برند کارایی زیادی داشته باشد. اما برخی دیگراز کارشناسان معتقد هستند که این درمان در صورتی که طی زمانی معین انجام گیرد، می تواند بر دردهای کمر غلبه نماید.

استفاده از لیزر درمانی در طب سوزنی به چه صورتی انجام می شود؟

طب سوزنی و طب فشاری، دو روش دیگر برای درمان دردها محسوب می شوند. امروزه در طب سنتی به جای سوزن  از تکنیک لیزر سرد هم استفاده می کنند. در این اقدام به جای سوزن، پرتوهای لیزربه منطقه مورد نظر فرستاده می شود که تاثیری مشابه یکدیگر دارند. بنابراین افرادی که دردهای خفیف کمر را تجربه می کنند و به خاطر سوزن از انجام طب سوزنی هراس دارند، می توانند از این روش بهره ببرند.

نکته مهم این است که ورزش یا لیزر هیچ کدام به تنهایی برای تسکین کمردردها کافی نبوده و ترکیب این دو با هم، تاثیر قابل توجهی در بهبود این دردها خواهد داشت.

توصیه نهایی شما در مورد درمان کمردرد با لیزر سرد چیست؟

در واقع روش درمانی لیزر سرد، هنوز مورد اختلاف است. بعضی افراد به نتیجه بخش بودن آن کاملا اعتقاد دارند و بعضی دیگر، این روش را دارویی بی اثر و حتی بعضی آن را پرخطر می دانند.  این در حالی است که بر اساس باور دسته آخر، نفوذ و تاثیر اشعه لیزر به بافت ها حتی با شدت کم، پی آمدی منفی برای آنها در بر خواهد داشت.

کد خبر 321790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.