خوش گمانی؛ عامل دریافت رحمت الهی/مهارت برقراری ارتباط موثر با دیگران لازمه زندگی اجتماعی

لنجان_امام جمعه باغبادران گفت: یکی از راه های تقویت محبت در زندگی در رابطه بین انسان ها خوش گمانی نسبت به افراد است چرا که سوء ظن و بدگمانی زمینه بی اعتمادی و کینه در دل را ایجاد می کند.

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان محبت در زندگی را یکی از اصول سبک زندگی دانست و اظهار کرد: یکی از راه های تقویت محبت در زندگی در رابطه بین انسان ها خوش گمانی نسبت به افراد است و باید توجه داشت هر چه انسان نسبت به دیگران در ارتباطات حسن ظن داشته باشد محبت و ارتباط او بهتر است چرا که سوء ظن و بدگمانی زمینه بی اعتمادی و کینه در دل را ایجاد می کند.

وی افزود: باید فعل مومن را به بهترین وجه حمل کرد تا سوء ظنی ایجاد نشود و خوش گمانی برای تقویت محبت زیاد شود از این رو حضرت علی (ع) می فرماید َ ضَعْ أَمْرَ أَخِیکَ إِلَی أَحْسَنِهِ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِکَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْهُ شَرّاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی الْخَیْرِ مَحْمِلا یعنی قرار ده امر برادر دینی خود را در بهترین مورد آن و هر گاه کلمه‏ای از دهان او خارج گردید گمان بد و شرّ در باره او مبر و تا جایی که ممکن است آن را حمل به خیر کن‏.

امام جمعه باغبادران تصریح کرد: هرچند نباید در رفتارها طوری عمل کرد که زمینه بد گمانی ر ا ایجاد کرد و انسان خود را در موضع تهمت قرار دهد ولی بعضی افراد بدون هیچ دلیلی حساسیت بر روی حرف و گفتار دیگران را داشته و به کمترین حرفی یا رفتاری نسبت به دیگران بد گمان می شوند.

وی ادامه داد: در قرآن زمینه گناهانی مثل غیبت را بد گمانی و سوء ظن می داند لذا باید از بد گمانی دوری کرد تا محبت و همدلی بین انسان ها زیاد شود.

فرهنگ اضافه کرد: حضرت علی (ع) فرمود من حسن ظنه بالناس حاز منهم المحبة، هر کس به مردم خوش گمان باشد، به محبت آنها دست می یابد، یعنی در رفتار با مردم ظرفیت خود را بالا برده و اگر رفتاری خلاف میل ما دیدیدم نسبت به انان حساس نشویم و سعی کنیم گمان بد  خود را با ارتباط با او از بین ببریم.

وی عنوان کرد: این مطلب در ارتباط بین زن و شوهر و رفتارهای همدیگر نسبت به یکدیگر و یا ارتباط آنان با اطرافیان بسیار اثر گذار است وقتی زن و شوهر نسبت به رفتاری بد بین شدند نسبت به همدیگر با ارتباط و پیدا کردن مهملی سعی کنند نسبت به همدیگر خوش بین باشند.

امام جمعه باغبادران بیان کرد: راه دوم برای تقویت محبت در زندگی مدیریت گفتار است به این معنا که وقتی  انسان در صحبت کردن با مردم مواظب گفتار خود باشد همین رفتار باعث می شود مردم از زبان او در امان بوده و تمایل به ارتباط با او را بیشتر حس کنند .

وی خاطرنشان کرد: همین امر باعث محبت می شود از این جهت گاهی سکوت معنا دار و هدف دار  باعث ایجاد آرامش در افراد و ایجاد محبت می شود از این رو امام رضا (ع) فرمود: الصَّمْتُ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِکْمَةِ وَ إِنَّ الصَّمْتَ یَکْسِبُ الْمَحَبَّةَ ،سکوت یکی از درهای حکمت است، سکوت محبت‏ها را جلب می‏کند لذا زن و شوهرها در زندگی مواظب گفتارهای خود باشند.

فرهنگ اذعان کرد: باید توجه داشت بسیاری از اختلافات مشاجرات بخاطر گفتار و تحمل نکردن وسکوت نکردن است گاهی نیاز است در مقابل اشتباهات و گفتارهای ناشایست سکوت کنیم همین امر باعث ایجاد محبت می شود.

وی یادآور شد: یکی دیگر از راه های تقویت محبت در زندگی با انصاف برخورد کردن با دیگران و منصفانه برخورد کردن است یعنی انسان خود را جای دیگران بگذارد وتصمیم بگیرد، یعنی در تصمیم گیری و جهت گیری و توقعات از همنوعان خود را جای دیگران بگذارد و توقع داشته باشد .

امام جمعه باغبادران در پایان گفت: به مهم به معنای آن است که مخاطب خود را با همه شرایطش درک کنیم چراکه اگر کسی در برخورد با افراد به شرایط  آنان توجه شود در این صورت مردم نسبت به این نوع ارتباط رغبت پیدا کرده و محبت ها بیشتر می شود لذا امام جواد (ع) می فرماید الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، از چیزهایی که باعث محبت می شود در معاشرتها انصاف به خرج دهیم. 

کد خبر 321788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.