روایتی داستانی از ایثار/بازخوردها مثبت بود

نویسنده فیلمنامه نفس شیرین در مورد این سریال گفت: محور قصه نفس شیرین درباره اهدای عضو است و سعی بر این بوده که شخصیتها باورپذیر باشند و بیننده با آنها ارتباط برقرار کند.

محمود اصلانی نویسنده فیلمنامه نفس شیرین که این شبها از شبکه ۳ سیما در حال پخش است به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ایمنا گفت: این قصه از اختلافات امید با همسرش شروع می‌شود به نحوی که امید مخالف شاغل بودن میناست و معتقد است باید بیشتر به خانواده و تربیت فرزند بپردازد اما مینا که یک معلم نمونه است و در حال طی کردن مدارج علمی است نمی‌تواند بپذیرد که شغلش را رها کند و این سرآغاز چالش‌ها و اختلافات بسیار است که منجر به یک تصادف می‌شود و در این تصادف مینا و دخترش نفس به کما می‌روند، اما مینا آسیبی نمی‌بیند.
در ادامه موقعیت‌ها و شخصیت‌هایی به قصه اضافه می‌شوند و داستان در مسیرهای مختلفی به حرکتش ادامه می‌دهد ولی نهایتا با موضوع اهدای عضو، گذشت و ایثار فیلمنامه به پایان می‌رسد. اما قصه‌های فرعی در دل این سریال مطرح می‌شود تا به خط اصلی داستان برسیم.
اصلانی در مورد استقبال مردم از این سریال هم گفت: بازخوردهایی که در این مدت از مخاطبان و همکاران گرفته‌ام خیلی خوب بوده و غالبا همگی اذعان دارند که قصه جذابیت و کشش لازم را برای دنبال کردن دارد و همگی مشتاقند که قسمت‌های بعدی سریال را دنبال کنند که به نظر من این به ساختار اصلی فیلمنامه برمی‌گردد، در واقع در این سریال از هر نسلی شخصیت داریم، از حاج علی و همسرش که نسل اول انقلاب هستند، دختر حاج علی و همسرش امید که از نسل دوم هستند و مبینا که از نسل سوم است گرفته تا شخصیت‌های خردسالان.
اصلانی در ادامه عنوان کرد: سعی بر این بوده که شخصیت‌ها باورپذیر باشند و بیننده با آنها ارتباط برقرار کند و این طبیعی است که ما از هر طیفی مخاطب داشته باشیم. نهایتا اینکه چون تم کار یک تم عاطفی، احساسی و اخلاقی است بیننده را به لحاظ احساسی درگیر می‌کند.
این فیلمنامه‌نویس جوان درباره نگاه عوامل کار به فیلمنامه هم گفت: در صحبت‌هایی که من با عوامل سریال داشتم بخصوص کارگردان عزیز عباس خواجه‌وند و بازیگران نقش‌های محوری سریال متوجه شدم که بازیگران هم توانسته‌اند با کار ارتباط برقرار کنند، به عنوان مثال آقای جلالی تبار در مورد شخصیت امید و برداشت کلی ایشان از این شخصیت گفتند این شخصیت را می‌فهمند، درک می‌کنند و سیر تحولات روحی و روانی این شخصیت کاملا قابل باور، تجربه و قابل درک است و قصه بصورت سیال و روان پیش می‌رود.
نویسنده فیلمنامه نفس شیرین همچنین تاکید کرد: بیشتر از هر موضوعی تلاش من در بخش نگارش و طراحی شخصیت‌های این فیلمنامه این بود که قصه و شخصیت‌ها ملموس و باورپذیر باشند که فکر می‌کنم در این زمینه توفیقاتی داشته‌ام.
اصلانی در مورد کیفیت تولید این کار تصریح کرد: باید بگویم که با توجه به فرصت کم تولید و تمام محدودیت‌هایی که در تولید چنین سریال‌هایی وجود دارد و البته از اغلب این محدودیت‌ها بینندگان عزیز ما خبر ندارند و ما که دست‌اندرکار تولید هستیم از آنها آگاهیم، با وجود همه این موارد از خروجی کار رضایت نسبی دارم و با وجود ضعف‌هایی که در فیلمنامه، بازی بازیگران و غیره هست من تمام تلاشم را برای ارائه کار انجام دادم و امیدوارم مخاطبان هم با دیده اغماض این سریال را ببینند و بدانند با محدودیت‌های بسیاری مواجه بودیم و تمام تلاش خود را برای بهتر شدن سریال بکار گرفتیم.
محمود اصلانی از سابقه کار خود و چگونگی وارد شدن به عرصه فیلمنامه‌نویسی هم به ایمنا گفت: حدود سال ۸۰ بود که بصورت آماتور شروع به نوشتن داستان کوتاه و شعر کردم که همگی در مجلات دانشگاه در حال تحصیل و البته چند دانشگاه دیگر چاپ می‌شدند اما فعالیت حرفه‌ای من از سال ۸۹ با نوشتن فیلمنامه «مرگ سپید» به کارگردانی دوست عزیزم مرتضی آتش زمزم در سینما شروع شد، اگرچه ۳ ترم کارگردانی خوانده‌ام اما دوره‌های رسمی خاصی در مورد نوشتن نگذرانده‌ام و صرفا یک استاد خوب به نام علی خودسیانی نویسنده معروف سریال‌های به یاد ماندنی تلویزیون داشته‌ام که از تجربیات ایشان بسیار استفاده کرده‌ام و می‌توانم بگویم که آموخته‌های فراوانی از ایشان کسب کردم که به جرات می‌توان گفت به اندازه یک مقطع دانشگاهی از ایشان آموخته‌ام و باقی داشته‌هایم به تلاش‌های تجربی و پیگیری‌های شخصی خودم برمی‌گردد اما تحصیلات دانشگاهی من در زمینه روانشناسی است.

نویسنده سریال نفس شیرین در مورد آثار نوشتاری خود هم عنوان کرد: کار اول من «مرگ سپید» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم بود که از تلویزیون هم پخش شد و یک کار اکشن موفق بود و در زمان خودش بسیار مورد توجه واقع شد، بعد از آن چند تله فیلم کار کردم و چند مجموعه مینی سریال داشته‌ام. برای نمونه مینی سریال «تابان»، مینی سریال «لبه تیغ» که هر دو از شبکه ۵ سیما پخش شدند. همچنین تله فیلم لیموزین که از شبکه نمایش خانگی پخش شد و همکاری در مجموعه‌های طنز اجتماعی برای شبکه نسیم از فعالیت‌های بنده بوده است،. در زمینه کار کودک هم حدود دو سه سالی در نگارش مجموعه عموهای فیتیله‌ای ‌فعالیت داشتم و در کل نگارش در حوزه‌های متفاوتی مانند طنز و کمدی و حوزه‌های اجتماعی را در کارنامه کاری خود دارم.
نویسنده سریال نفس شیرین در مورد فعالیت بعدی خود هم گفت: در حال کار بر روی یک فیلمنامه سینمایی هستم که مذاکرات اولیه آن برای تولید کار انجام شده و چند طرح سریال در شبکه‌های مختلف بخصوص شبکه ۵ دارم، طرح یک سریال ۹۰ قسمتی هم به شبکه ۵ ارائه دادیم که منتظر تصمیم‌گیری نهایی مسئولان سیما هستیم.
اصلانی همچنین در تشریح علایق شخصی خود در نگارش فیلمنامه‌ هم گفت: علاقه شخصی و دغدغه اصلی من پرداختن به شخصیت‌ها و قصه‌هایی است که تناقض و تضاد بین ارزش‌های اخلاقی و معنوی و ضرورت‌ها و فشارهای اجتماعی را نشان می‌دهند.

او ادامه داد: امروزه اغلب ما که در چنین جامعه پرتنش و پرتناقضی زندگی می‌کنیم تجربه چنین کشمکش‌هایی را داریم و اینکه اخلاقیات و اصول را انتخاب کنیم یا برای تامین منافع و نیازهای خودمان آنها را نادیده بگیریم امری مهم است.
این نویسنده در خاتمه عنوان کرد: در پایان از دوستانی که در این کار همراه من بودند و بدون وجود آنها نگارش این فیلمنامه حقیقتا ممکن نبود تشکر می‌کنم. از دستیاران خوبم محسن ساریخانی و عرفان بخشایش و از مشاوران حقوقی این فیلمنامه محمد سعیدی خصال و احمد اصلانی عزیز و دیگر دوستان هم سپاسگزارم.
گفتنی است علیرضا جلالی‌تبار، نیما شاهرخ‌شاهی، فخرالدین صدیق‌شریف، کیمیا باباییان، سارا منجزی، زهره حمیدی، مریم معصومی، مهدی امینی‌خواه، شهین تسلیمی و کاظم افرندنیا، از دیگر بازیگران اصلی مجموعه ۱۳ قسمتی «نفس شیرین» هستند.

کد خبر 321702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.