گوگرد به محصولات جانبی ذوب آهن اصفهان اضافه شد

با تلاش مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی در سال اقتصاد مقاومتی،‌ تولید و اشتغال گوگرد به محصولات جانبی ذوب آهن اصفهان اضافه شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا سرپرست واحد ۲ بازیابی مواد ذوب آهن اصفهان پیرامون این موضوع، گفت: پس از توقف باتری های شماره یک و دو و نیاز شدید کارخانه به کک، راه اندازی پروژه کک سازی توازن در اولویت اول کارخانه قرار گرفت بنابراین با تشکیل جلسات با حضور مدیرعامل، معاونین، مدیران ارشد و مدیران اجرائی و ستادی و ... روند اجرای پروژه تسریع شد.

علائی افزود: مقرر شد باتری شماره سه به همراه واحد دو زغال و بخشی از واحد های پالایشگاه دو گاز کک و انرژی و بیوشیمی راه اندازی و سپس بقیه واحدها تکمیل و در مدار تولید قرار گیرد. بنابراین این مهم انجام و در اسفند ماه ۱۳۹۱ بهره برداری از باتری شماره سه آغاز شد.

وی ادامه داد: در آن زمان فقط زیر واحدهای سردکننده های اولیه، الکتروفیلترها، مکنده ها، دکانترها و مخازن تصفیه آب آمونیاکی در پالایشگاه شماره دو گاز کک راه اندازی شده بود و ترکیبات قطران و نفتالین از گاز کک حذف می گردید و هنوز ناخالصی های ترش کننده گاز کک یعنی ترکیبات آمونیاک و سولفید هیدروژن در گاز کک موجود بود، بنابراین امکان مصرف کامل گاز کک به دلیل ترش بودن آن امکان پذیر نبود و حجم زیادی از آن در مشعل باتری سه سوزانده می شد.

سرپرست واحد ۲ بازیابی مواد خاطر نشان کرد: نظر به ارزش حرارتی و اقتصادی گاز کک و همچنین مسائل زیست محیطی ناشی از سوزاندن آن در مشعل و خورندگی گاز کک ترش، از همان ابتدای سال ۱۳۹۲ راه اندازی زیر واحد های باقیمانده طرح توازن در دستور کار قرار گرفت. عملیات تامین و نصب تجهیزات شروع و راه اندازی تجهیزات به صورت تکی و تجمعی یکی پس از دیگری صورت پذیرفت. اما به دلیل اینکه در این پالایشگاه از فرآیند جدید کلاوس (Claus) جهت تصفیه گاز کک بهره گرفته شده و فرآیند کاملا تحت کنترل نرم افزار بوده و پیمانکار چینی نیز تسلط کافی به این فرآیند نداشت، پروسه راه اندازی آن زمان برد.

وی در پاسخ به این سوال که راه اندازی واحد کلاوس و تصفیه کامل گاز کک چه مزایایی دارد، گفت: از این طریق امکان مصرف آن در کلیه بخش های کارخانه میسر شد، ‌ بنابراین به مقدار قابل توجهی از مصرف گاز طبیعی کاسته و صرفه جوئی قابل ملاحظه ای حاصل شد که نتایج آن در نمودارها درج شده است.  

کد خبر 321670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.