به گزارش ایمنا به نقل از شهر فردا، یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر توسعه شهر حمل و نقل است. حمل و نقل که با جابجایی بار و مسافر زمینه ای برای افزایش رفاه و تسهیلات ملی است می تواند نقشی مهم در فرآیند رشد اقتصادی نیز داشته باشد.
حمل و نقل عمومی که موتور محرکی برای توسعه اقتصاد شهری عنوان می شود می تواند حتی توسعه اقتصاد ملی را به دنبال داشته باشد. افزایش حمل و نقل عمومی می تواند بر کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی آب و هوا، اشتغالزایی، کاهش هدررفت زمان، رفع ترافیک شهری و بهبود الگوهای کاربری زمین کمک کند.
اینکه بگوییم حمل و نقل با توسعه پایدار شهری ارتباط مستقیمی دارد خلاف امر نیست و موضوع توسعه سیستم های حمل و نقل عمومی همچون توسعه اقتصادی و اجتماعی از مهمترین ضروریات هر جامعه به حساب می آید.
شبکه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از زیرساخت های شهری در توسعه اقتصاد و افزایش کیفیت حیات شهری نقش دارد.
این مهم در جامعه شهری قم شاید آنچنان که می بایست تقویت نشده است و سالیان سال است که بحث توسعه حمل و نقل عمومی همچون مترو و مونوریل مطرح شده و این مهم همچنان در پیچ و خم بررسی ها و برنامه ریزی هاست.
اخیرا استاندار قم وضعیت خطوط متروی این شهر را اینگونه مطرح کرده است.
سید مهدی صادقی با اشاره به وضعیت خطوط متروی شهر قم اظهار کرد: در گذشته در مقابل اجرای پروژه منوریل در این شهر، خط دوم متروی شهر قم حذف شد، ولی با پیگیریهای صورت گرفته خط دوم متروی این شهر به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسید.
وی ادامه داد: حفاری نخستین خط متروی شهر قم از منطقه قلعه کامکار به میدان ولی عصر(عج) به پایان رسیده است، طول این خط 15 کیلومتر است و برای احداث ایستگاهها و تامین واگنهای مورد نیاز نخستین خط متروی شهر قم برنامه ریزی شده است.
استاندار قم افزود: حفاری خط دوم متروی شهر قم تا سه ماه آینده از منطقه پردیسان آغاز میشود و برای آغاز اجرای این طرح یک زمین به شهرداری قم واگذار شده است، طول خط دوم متروی شهر قم 18 کیلومتر است.
صادقی با اشاره به خط سوم متروی شهر قم اظهار کرد: مطالعات این خط آغاز شده است و خط سوم متروی شهر قم را پس از پایان مطالعات به تصویب شورای عالی ترافیک کشور خواهیم رساند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: کار احداث قطار سریع السیر تهران قم اصفهان آغاز شده است و مذاکراتی را برای عبور این قطار از داخل شهر قم داشته ایم.
اتوبوسرانی قم نیز به عنوان یک سازمان مهم نقشی اثرگذار در توسعه حمل و نقل عمومی و به تبع توسعه اقتصادی شهر دارد. در این خصوص آنچه مهم است اینکه اکنون وضعیت ناوگان اتوبوسرانی قم چگونه است و تا چه میزان نسبت به نوسازی و بازسازی اتوبوس های فرسوده که نقشی مهم در انتخاب مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی است اهمیت داده می شود؟
حسین مومنی موحد با بیان اینکه شهرداری قم برای بازسازی اتوبوسهای درون شهری، امسال برنامه ویژهای را در دستور کار قرار داده، تصریح کرد: تا کنون جلسات مختلفی با حضور قائم مقام شهردار و مدیران شرکتهای بخش خصوصی برگزار شده است تا بتوانیم مناقصه لازم را برگزار کنیم.
در این خصوص مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم گفت: با توجه به اینکه عمر ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم از متوسط استاندارد گذشته بازسازی 250 دستگاه اتوبوس شهری در دستور کار قرار گرفته و 100 دستگاه اتوبوس ملکی نیز در شهرداری موجود است که بازسازی آنها نیز دنبال میشود تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.
مومنی موحد با تاکید بر اینکه روند آزادسازی اسناد برخی از اتوبوسهای سازمان پیگیری میشود، عنوان کرد: با توجه به اینکه این دستگاهها در اختیار بخش خصوصی قرار میگیرد و امکان دارد در شهر استفاده نشود امیدواریم شهرداری برای بازسازی اتوبوسهای ملکی خود اعتبار ویژه اختصاص داده تا بتواند در صورت نیاز از آنها استفاده کند.
وی از اعلام فراخوان ویژه برای اتوبوسهای فرسوده یاد کرد و گفت: اکنون اتوبوسی زیر هشت سال فعالیت در شهر قم نداریم؛ برای تامین هزینه بازسازی ناوگان اتوبوسرانی اصل هزینه تسهیلات بانکی توسط بهرهبردار و مبلغ سود آن توسط شهرداری پرداخت میشود.
مومنی موحد با بیان اینکه توسعه خطوط ویژه اتوبوسها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: کمیته تخصصی خطوط بررسیهای لازم را انجام میدهد و در نتیجه با تاییدیه کمیته فنی شورای ترافیک خطوط ویژه تعیین میشود.
بر اساس این گزارش یکی از مهمترین عوامل موثر بر پایدارشدن محیط زیست شهری و زیست پذیر شدن شهرها سیستم حمل و نقل شهری است که ضرورت دارد نسبت به توسعه این مهم و مدرن کردن وسایل حمل و نقل تلاش شود و بیش از پیش فرهنگ سازی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار بگیرد.
نظر شما