نام اصفهان به عنوان مرجع هنرهای سنتی ثبت شود/انتشار کتاب در دستور کار حوزه هنری

رئیس حوزه هنری اصفهان گفت: امیدوارم شرایطی را فراهم کنیم تا عمارت سعدی و حوزه هنری اصفهان پاتوق اصلی برای هنرمندان باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایمنا، ویژه برنامه «عصری با اساتید و پیشکسوتان هنر نصف جهان» همزمان با پنجمین نمایشگاه تخصصی نگارگری جلوه های نقش در حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد.

در این دیدار، رئیس حوزه هنری اصفهان ضمن تسلیت بمناسبت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و ابراز امیدواری جهت بهره گیری از معنویات خاص این ایام در راستای تعالی روحی، اظهار داشت: خوشحالم در جمع اساتید رشته های مختلف هنرهای تجسمی هستم و واقعیت این است که درطول یک سالی که من در حوزه هنری فعالیت دارم برنامه های مختلفی را برای دیدارهای گروهی و انفرادی و حتی گردهمایی های عمومی با حضور هنرمندان و اساتید داشته ایم و به لطف خدا تاحدی توفیق داشتیم که آن ها را به انجام برسانیم.

وی افزود: امیدوارم براساس برنامه ریزی ها حتی الامکان در مهرماه یک نشست بزرگ عمومی با حضور همه اساتید و فرهیختگان هنری در همه رشته ها اعم از رشته های هنرهای تجسمی، موسیقی و شاعران و نویسندگان و سایر رشته ها داشته باشیم.

مهدی احمدی فر افزود: معتقدم عمارت سعدی و حوزه هنری چیزی نیست بجز محل گردهمایی و نشست و گفتگو برای هنرمندان و امیدوارم در اولین زمان، شرایط خوبی در این ساختمان فراهم کنیم که این عمارت بعنوان پاتوق اصلی برای هنرمندان باشد و مراکز خاصی را تعبیه کنیم که محل گفتمان هنرمندان باشد. همین که مقدمات حضورشان در این ساختمان فراهم شود برای ما مایه مباهات است و یقین دارم که در این نشست ها اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و می توانیم از حضور هنرمندان درجهت رونق هنر اصفهان و اینکه حوزه هنری بتواند در مسیر رسالت خودش گام بردارد، استفاده کنیم.

رئیس حوزه هنری اصفهان گفت: سلسله نمایشگاه جلوه های نقش جزو نمایشگاه های بسیار خوب ما بشمار می رود و بنظرم می رسد که در حوزه نگارگری خیلی کم ممکن است چنین گالری های در این سطح برگزار شده باشد. امیدوارم چه در حوزه نگارگری و چه در سایر رشته های هنری این آغاز یک حرکت باشد و امیدوارم در سایر رشته های هنری نیز بتوانیم بزودی چنین نمایشگاه ها و نشست هایی داشته باشیم.

احمدی فر ادامه داد: سطح این نمایشگاه خیلی خوب بود و اطلاع رسانی آن نیز بخوبی انجام شد و می دانم که خیلی از مسئولین شهر نیز از این اتفاق بسیار خشنود هستند.

وی با اشاره به اینکه به احتمال قریب به یقین استاندار اصفهان نیز فردا در نمایشگاه حضور دارد گفت: ایشان خودشان نیز برای بازدید از نمایشگاه تمایل داشتند چراکه دکتر زرگرپور انصافاً از چهرهای علمی و فرهنگ دوست و علاقمند به هنر هستند و با بازدید ایشان از پنجمین نمایشگاه جلوه های نقش، قطعاً اتفاقات خوبی خواهد افتاد که خیرش هم به مجموعه عمارت سعدی و هم به مجموعه هنرمندان خواهد رسید.

مرجعیت اصفهان در هنرهای سنتی باید رسمیت پیدا کند و تثبیت شود

در ادامه مراسم، مجید صادق زاده از اساتید بنام نگارگری به معرفی اساتید هنرمند حاضر در نشست پرداخت و گفت: هنرهای سنتی صرفاً به معنی تولید انبوه نیست؛ هنر سنتی، پشتوانۀ اندیشه و سابقه چندین هزار ساله دارد. این هنر به همت اساتید و هنرمندان و نسل هایی که در جریان کار هستند موجودیت پیدا می کند و این مسئله به گونه ای در اصفهان وجود دارد که اصفهان را بعنوان مرجعیت هنرهای سنتی می شناسند و در جلسه ای نیز که در همین زمینه در تهران برگزار شد، پذیرفته شد که این مرجعیت در اصفهان رسمیت پیدا کند که از نظر همگان اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: ثبت این مرجعیت در اصفهان موجب می شود تا اختیارات، امکانات و بودجه ها به سمت اصفهان بیشتر جذب شود.

این هنرمند نگارگر تصریح کرد: در حوزه هنری بیشترین هدایت و حمایت از هنرهای سنتی انجام می شود. یعنی یکی از وظایف و مسئولیت های اصلی حوزه هنری اصفهان، حفظ سنت است. درواقع هنرهای سنتی را با حفظ ارزش های تجسمی باید مورد نظر قرار داد. نگاه ما این است که در زمینه هنر سنتی و با کمک هنرمندانی که در این حیطه فعالیت می کنند و کسانی که هنرهای سنتی اصفهان را حمایت می کنند، تلاش شود تا به نوعی این مرجعیت تثبیت شود و بتوانیم در این حیطه حق اصفهان را بیشتر ادا کنیم.

مجید صادق زاده افزود: نمایشگاه جلوه های نقش یکی از عوامل شکل گیری این جلسه بود. ما احساس کردیم که یک کمبودی در عرصه هنر نگارگری و نگارگران و کسانی که در این حیطه در اصفهان فعالیت می کنند وجود دارد، به دلیل اینکه این هنر اساس و پایه ای برای ارتباط با هنرهای دیگر است. ازجمله اینکه هنر تذهیب کاملاً با خوشنویسان ارتباط دارد. حیطه نگارگری نیز با انواع تولیدات فاخری که در هنرهای سنتی شکل می گیرد ارتباط دارد و این دلیلی بود که نگارگری اصفهان به انسجام بیشتری برسد.

حُسن هنرهای سنتی، صبوری‌ هنرمندان آن است

نمایشگاه گردان پنجمین نمایشگاه جلوه های نقش تصریح کرد: اصفهان را به هنرهای سنتی اش می شناسند. حوزه هنری در حیطۀ وظایفش تعاریفی داشته است و لطف او همیشه شامل حال ما بوده است اما ما چیزی فراتر از لطف می خواهیم، لطف چیزی است که عطا می شود و می تواند نشود، اما هنرهای سنتی احتیاج به ادای حقش دارد و این ادای حق در اصفهان صورت نگرفته است.

علی غلامی افزود: بعضی وقتها اداره های ما بین انتخاب هنرهای سنتی و مدرن و پست مدرنشان سردرگم هستند، ما نمی گوییم به هنر مدرن و پست مدرن نپردازید اما گنجینه ای در اصفهان وجود دارد که اگر حمایت شود و پروبال به آن داده شود می تواند بقیۀ هنرها را با خودش بالا بکشد، می تواند به تمام آن هنرها خوراک بدهد و هنرهای سنتی این وضعیت را دارد.

وی گفت: داشتن اساتیدی که در این جلسه هستند بدون اغراق آرزوی بسیاری از شهرهاست، اما متاسفانه این اساتید در اصفهان رها شده اند. آنها به جلسات مختلفی رفته اند و هر مدیری که آمده برای معارفه و تودیعش از هنرمندان سخن گفته است. من خیلی اعتقاد ندارم به این که به امکانات زیادی نیاز است تا حوزه هنری بتواند این اساتید را جذب کند، بلکه معتقدم امکاناتی که در حوزه هنری اصفهان و بقیۀ شهرهای استان وجود دارد اگر با برنامه ریزی همراه باشد کارهای بسیاری می توان انجام داد.

غلامی ادامه داد: حوزه هنری کتابهای بسیاری را چاپ کرده است اما اعتقاد دارم اگر تلاش کند هر سال یک کتاب فاخر چاپ کند اقدام بسیار موثری انجام داده است. هرچند که هنرهای سنتی قدمت چندهزار ساله دارد ولی حُسن هنرهای سنتی و هنرمندانش صبوری آنهاست. برعکس هنرهای مدرن که هنرمندان آن خیلی عجول هستند.

وی افزود: چرا باید آثار بسیاری از هنرمندان اصفهان وارد بازار نشود و در قالب کتاب به چاپ نرسد. می توان برای این عزیزان در سایر شهرها جلساتی برگزار کرد، چه اشکالی دارد این اساتید مهمان سایر شهرهای ایران باشند و ورک شاپ برگزار کنند و تجربیاتشان را منتقل کنند؟ ما به دنبال هزینه های گزاف نیستیم فقط کافی است روی این هزینه ها برنامه ریزی شود.

نمایشگاه گردان پنجمین نمایشگاه جلوه های نقش گفت: من به این نمایشگاه افتخار می کنم چراکه ما در طی ۴ سال توانستیم اطمینان همه را جلب کنیم، برای من خیلی شیرین است که حتی از کردستان نیز در این نمایشگاهی که غیررقابتی است شرکت کننده وجود دارد و حتی این هنرمند با هزینه خودش نیز در نمایشگاه حضور یافته است و درمجموع از ۱۰ استان در این نمایشگاه شرکت کننده وجود داشت و این بزرگترین گردهمایی غیررقابتی است.

وی ضمن تشکر از عباس بهروان بعنوان یکی از حامیان خاموش هنرهای سنتی، گفت: من ۲ پیشنهاد دارم، یکی چاپ کتاب اساتید که بدون هیچ چشمداشتی در راه اعتلای هنرهای سنتی تلاش می کنند و دوم برگزاری جلساتی که اساتیدمان بتوانند در سایر شهرها حضور یابند و نمایشگاه و ورک شاپ و جلسات سخنرانی داشته باشند و این می تواند حتی بین المللی باشد.

نمایشگاه گردان پنجمین نمایشگاه جلوه های نقش گفت: این دیدار صرف آشنایی بیشتر دوستان و مسئولین حوزه هنری و به مناسبت برپایی نمایشگاه جلوه های نقش صورت گرفت که هرسال به همت حوزه هنری اصفهان و در زمینه تذهیب و نگارگری برگزار می شود.

به قول‌هایم عمل می کنم/ در زمینه چاپ کتاب هنرمندان قدم‌های مهمی برداشته ایم

در انتها رئیس حوزه هنری اصفهان توضیح داد: من همیشه سعی کرده ام اگر قولی می دهم در حد توانایی انجام آن قول باشد. به اینکه عمارت سعدی و حوزه هنری مرجع همه هنرمندان بشود اعتقاد دارم و برای آن تلاش می کنم. در زمینه چاپ کتاب درباره هنرمندان و آثارشان نیز قدم های محکمی برداشته ایم.

مهدی احمدی فر افزود: اولین دیداری که داشتم خدمت استاد جزی زاده رسیدم و با وجودی که قرار بود کتاب زندگینامه و آثار استاد را جای دیگر کار بکنند اما همان جلسه من از ایشان خواهش کردم و بعداز صحبت با دوستان موزه هنرهای معاصر، کار را به سمت حوزه هنری آوردم. این پروژه در حال انجام است. بخش عکاسی و تهیه آثار رو به اتمام است و مقدمه کتاب توسط استاد وفامهر نوشته شده و اگر در این چندماه به چاپ نرسد حتماً در ابتدای سال آینده منتشر خواهد شد.

وی گفت: همچنین با استاد بدرالسماء صحبت کردم و خواش کردم که نگارش کتاب زندگینامه ایشان را شروع کنیم. واحد پژوهشی ما درحال آماده سازی تیم خودشان هستند و بزودی آماده می شود. همچنین کتاب زندگی استاد ظریفی باوجود کهولت سن و بیماری شان با قوت درحال انجام است.

احمدی فر تصریح کرد: امیدوارم سال آینده در جلسه ای اینچنینی کتاب های مختلفی از اساتید رشته های مختلف منتشر شده باشد.

گفتنی است، ویژه برنامۀ «عصری با اساتید و پیشکسوتان هنر نصف جهان» همزمان با پنجمین نمایشگاه تخصصی نگارگری جلوه های نقش و با حضور رئیس حوزه هنری اصفهان، معاونت فرهنگی حوزه هنری، جعفر فتاحی(نگارگری)، امیرهوشنگ جزی زاده(نگارگری)، علی خوشنویس زاده(هنر سوخت)، امیرقلی نادری رارانی(مجموعه دار)، شادمان(خوشنویس)، مهدی عطریان(خوشنویس)، معتمدی(نگارگری)، قادری(تذهیب و نگاگری)، محمد فخری(مجسمه سازی)، محمدعلی حدت(نقاشی و گرافیک)، عباس به نیا(هنرهای تجسمی و نقاشی کودکان)، همچنین عباس بهروان(گزارشگر و مجری ورزشی) و برخی دیگر از اساتید هنرهای سنتی برگزار شد و سپس اساتید درکنار شرکت کنندگان پنجمین نمایشگاه جلوه های نقش، به بازدید از این نمایشگاه پرداختند.

کد خبر 320891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.