آتش نشانی اصفهان به تجهیزات روز دنیا مجهز است/نیازمند امکانات آتش نشانی در گستره ملی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: نیروهای این سازمان تمامی آموزش های لازم برای عملیات را دیده اند و این سازمان به تجهیزات روز دنیا مجهز است.

به گزارش خبرنگارایمنا، بهزاد بزرگزاد ظهر امروز، در جمع خبرنگاران ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را تسلیت گفت و با اشاره به هفتم مهرماه روز آتش نشانی اظهارکرد: در سال ۹۴ میزان رضایتمندی شهروندان از سازمان آتش نشانی ۷۲ درصد و در سال ۹۵، این آمار به ۸۱ درصد رسید البته اگر کسانی هم از ما رضایت نداشتند، با سازمان آتش نشانی ارتباطی برقرار نکرده اند.

وی افزود: تعداد کل عملیات امداد و نجات و اطفای حریق در سال ۹۵، ۹ هزار و ۳۸ مورد بوده است که از این مقدار ۴ هزار و ۳۲ حریق و ۵ هزار و ۶ مورد حادثه رخ داده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با بیان اینکه تصادفات رتبه اول حوادث را در شهر در بر میگیرد، ادامه داد: آمار کل فوت شدگان حوادث رانندگی در سال ۹۵ نسبت به سال قبل، ۲۵ درصد کاهش و آمار نجات یافتگان ۱۹ درصد افزایش یافته است.

بزرگزاد در مورد متوسط زمان رسیدن به محل حادثه تصریح کرد: متوسط رسیدن به محل حادثه برای محل هایی که در محدوده شهر هستند ۴ دقیقه و ۱۱ ثانیه و برای رسیدن به محل های خارج از محدوده ۱۰ دقیقه و ۲۳ ثانیه است.

استقرار خودروهای آتش نشانی در ۱۰ نقطه شهر

وی اظهارکرد: استقرار خودروهای سازمان آتش نشانی به صورت روزانه ۱۰ دستگاه است تا در مواقعی که حجم ترافیک سنگین است سریعتر به محل حادثه برسیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری گفت: در نیمه اول سال جاری حریق ها بیشتر شامل ضایعات و خودرو ها بوده است اما آتش سوزی در کاربری های مسکونی و تجاری کاهش یافته  است.

بزرگزاد تاکید کرد: تعداد کل پرسنل این سازمان در سال ۹۵، ۶۲۴ نفر است که البته مجوز های لازم برای استخدام ۱۰۰ نفر دیگر را نیز از مراجع ذیربط اخذ کرده ایم.

وی ادامه داد: براساس هرم مزلو اول باید خوراک، سکونت و مرکب انسان آماده باشد تا فرد به دنبال نوع دوستی و از خودگذشتی باشد به همین دلیل نیروهای آتش نشانی چون از جان خود مایه می گذارند هرچقدر هم حقوق بگیرند، حق دارند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بیان کرد: البته از سال ۹۲ نظام جبران خدمتی پیاده شده تا همه کارکنان این سازمان از حقوق و مزایای یکسانی با کارمندان شهرداری برخوردار شوند به طوری که این امر در سال ۹۶ به طور کامل محقق شده است.

کاهش مزاحمت های تلفنی به آتش نشانی

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به مزاحمت های تلفنی سازمان آتش نشانی اشاره کرد و گفت: باتوجه به ارتقاء سطح فرهنگ مردم آمار مزاحمت های تلفنی در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته است البته به وسیله مانیتورینگ تماس های تلفنی، موقعیت محلی افرادی که با این سازمان تماس می گیرند شناسایی شده و همین موضوع مزاحمت های تلفنی را به حداقل رسانده است.

اصفهان نیاز به امکانات آتش نشانی در گستره ملی دارد

بزرگزاد با اشاره به حادثه پلاسکو یادآور شد: اصفهان معین تهران در بروز حوادث و حریق است اما برای معین بودن نیاز به امکاناتی در گستره ملی داریم چراکه امکانات حاضر مختص شهر و شهروندان اصفهان است.

وی ادامه داد: ساختمان های مشابه پلاسکو در چهارباغ اصفهان هم موجود هستند که از آنها بازدید به عمل آمده و تذکرهای لازم به صاحبان آنها داده شده است، در همین راستا هتل ها نیز اگر بخواهند ستاره بگیرند باید از آتش نشانی مجوزهای لازم را اخذ کنند.

وی با تاکید بر اینکه ساختمان های بلند مرتبه خودشان باید قدرت دفاعی در برابر حوادث را داشته باشند، عنوان کرد: از شهرک امیر حمزه تا میرزا کوچک خان و اطشاران تا فلاطوری ساختمان های بلند مرتبه وجود دارند البته سازمان آتش نشانی نردبان بلند ۴۰ متری مفصلی را از شرکتی آلمانی خریداری کرده که آبان ماه به تجهیزات این سازمان افزوده می شود؛ لوله های آتش نشانی به دلیل ارتفاع، جاذبه و وزن آب، سنگینی بالای یک تن پیدا می کنند اما اگر سیستم ایمنی ساختمان بدون عیب باشد دیگر نیازی به تحمل این وزن نیست.

این مقام مسئول شهری با اعلام اینکه حریق در ۱۰ دقیقه به بالای ۷۰۰ درجه می رسد، گفت: شعله در ثانیه ۵ تا ۶ متر حرکت می کند و سرعت دود نیز ۳۰ متر بر ثانیه است در حالی که  یک انسان در راستای افق یک متر و ۲۰ سانتی متر و در پله ها، ۴۵ سانتی متر می تواند حرکت کند.

کمبود ۱۶ ایستگاه آتش نشانی در شهر اصفهان

وی ادامه داد: براساس تحقیقی که تحت عنوان پهنه بندی خطر بر مبنای مدل AHP آماده شده است، کمیت جمعیت و زیر بنای یک منطقه، سرعت خودرو آتش نشانی برای رسیدن به مقصد و پهنه خطر آن محاسبه می شود تا بدانیم در این منطقه به چه تعداد ایستگاه نیاز داریم که در حال حاضر بر اساس استاندارد ملی ایران، با کمبود ۱۱ تا ۱۶ ایستگاه در شهر اصفهان به منظور توزیع عادلانه خدمات روبرو هستیم.

بزرگزاد تاکید کرد: فاز اول آزمایشگاه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تکمیل شده است و کسانی می توانند از امکانات آن استفاده کنند که مجوزهای لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه انتظارهای مردم این است که آتش نشان ها به موقع در محل حادثه حضور پیدا کنند، بیان کرد: نیروهای این سازمان تمامی آموزش های لازم برای عملیات را دیده اند و این سازمان به تجهیزات روز دنیا مجهز است البته بازدیدهایی هم از سازمان های آتش نشانی استان های دیگر داشته ایم که کل سازمان آنها به اندازه اتاق فرمان آتش نشانی اصفهان است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ضمن اشاره به نقش موثر بانوان تاکید کرد: به دنبال ایجاد زیرساخت های لازم برای حضور حداکثری بانوان هستیم در همین راستا بیش از هزار آتش نشان داوطلب زن آموزش دیده اند.

بررسی نکات ایمنی ۳۰۰ خیمه حسینی

بزرگزاد با بیان اینکه سیاست های آتش نشانی خاموش کردن آتش با استفاده از نرم افزارهاست، گفت: در همین راستا در سال جاری ۲۲۱ هزار و ۲۶۶ نفر- ساعت آموزش دیده اند، ۵ هزار و ۴۰۰ ساختمان بررسی و ۱۰ هزار مورد بازبینی ایمنی صورت گرفته است.

وی تاکیدکرد: با توجه به ایام عزاداری امام حسین(ع) نیز تا به حال ۳۰۰ خیمه حسینی مورد استعلام قرار گرفته اند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی یادآور شد: برای ایمنی بازار بزرگ اصفهان نیز تمهیدات زیادی اندیشیده شده ازجمله اینکه ایستگاه شماره ۱۷ این سازمان به ناوگان کوچک موتورسیکلت تجهیز شده، بازاریان آموزش های ایمنی را دیده اند و در سطح بازار هم بنرهای ایمنی نصب شده البته برخی قسمت های بازار باید برای رفع خطر سازی به نمایشگاه تبدیل شوند.

کد خبر 320835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.