تحقق آرشیو الکترونیکی پرونده های ثبتی در استان اصفهان/حذف تعرفه فیزیکی پرونده در ثبت اسناد

کاشان - مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان گفت: بالغ بر 25 هزار سند مالکیت به طور متوسط ماهانه صادر می شود.

به‌گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، علی بهبهانی، در حاشیه آیین تودیع و معارفه رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کاشان در گفتگو با خبرنگاران گفت: در حالیکه این عدد در مهرماه 92 که وارد اصفهان شدیم 14 هزار سند مالکیت در ماه بود.
وی با اشاره به اینکه 26 حدود  هزار و 400 سند در ماه گذشته و این ماه صادر شد، افزود: متوسط این دو عدد همان 25 هزار سند در ماه می شود که ماهانه بالغ بر 11 هزار سند افزایش نسبت به مدت مشابه در ورودی سال 92 که به استان اصفهان آمدیم داشته است.
به گفته وی، بالغ بر 98.5درصد نیز متوسط پاسخ استعلام زیر دو روز در اداره ثبت اسناد و املاک استان اصفهان است در حالیکه متوسط کشوری این رقم  بالغ بر 83درصد و در استان های بزرگ حدود 75درصد است اما ما در استان اصفهان که استان بزرگ است بالغ بر 98.5 پاسخ استعلام می دهیم.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان، با تاکید بر اینکه 96.5 تا 97درصد زیر دو روز متوسط ثبت خلاصه معاملات ما است، گفت: همین عدد در کشور تقریبا همان 75 درصد و در استان های بزرگ حدود 86درصد است.
تحقق آرشیو الکترونیکی پرونده های ثبتی در استان اصفهان
بهبهانی، تصریح کرد: مابا تلاش و زحمات همکاری همکاران و پایش مداوم برنامه در باب اصلاح فرآیندها توانستیم اولین استانی باشیم که آرشیو الکترونیکی پرونده های ثبتی را به معنای واقعی خودش اجرایی و عملیاتی کنیم.
وی اظهار داشت: الان ما در شهر اصفهان واحدهای ثبتی بدون تعرفه فیزیکی پرونده به ویژه در اداره ثبت اسناد جنوب اصفهان را داریم که پایلوت این کار بود و به شهرهای دیگر نیز تعمیم داده می شود.
به گفته وی، برای اولین بار در کشور ساختمانی را طراحی کردیم که دفتر املاک و بایگانی آن به هیچ وجه در مرعی و منظر ارباب رجوع نیست و به صورت پیشخوانی اداره می شود و قسمت های مختلف آن اداره در طبقه اول این  پیشخوان قراردارد.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان، با تاکید بر اینکه  ارباب رجوع برای دسترسی نیازی به طی مسیر و حرکت در طبقات مختلف و راهروهای مختلف را دیگر ندارد، گفت: به هیچ وجه در این اداره هیچ اتاقی وجود ندارد.
بهبهانی، راه اندازی این طرح برای کاشان را هم به محض دریافت اعتبار تاکید کرد و گفت: با اجرای این طرح که به طور قطع و یقین عامل ارتقای بهره وری و افزایش سلامت اداری و راندمان ما می شود برخی قسمت هایی که نیاز به مواجه با ارباب رجوع ندارد آن را در قسمت های دیگر از مرعی و منظر آنها خارج می شود.
وی افزود: حسب دستور مقام قضایی و دکتر تویسرکانی ریاست سازمان ثبت اسناد و ملاک کشور مصوب مقرر شده است این ساختمان پایلوتی برای تمام واحدهای ثبتی کشور باشد تا همه از آن تبعیت کنند.
حذف 2 میلیون و 500 هزار مراجعه با اجرای طرح‌های پستی سند مالکیت 
به‌گفته‌وی، بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار مراجعه از ادارات و 5 میلیون سفر درون استانی و برون استانی سالانه با اجرای طرح های پستی سند مالکیت حدف می شود که با هزینه های آن  نیز در جابه جایی نقش ارزنده ای دارد.
بهبهانی، اجرای طرح تماس تلفنی را نیز برای اولین بار در کشور در استان اصفهان یاد آورشد و گفت: بالغ بر 6 هزار تماس تلفنی با مردم با تدوین سوالات مشخص در حوزه بازرسی گرفته شده است.
وی افزود: چند نفر از همکاران ما هستند که وظیفه آنها روزانه فقط تماس با مردم و نظرخواهی از آنها برای اطمینان بخشی از مسیر درست طرح و برنامه ها بویژه اصلاح فرآیندها است.
به گفته وی، اگرچه این تماس های  تلفنی در دستگاه های دولتی خیلی مرسوم نیست که این تیپی خود را در مقام ارزیابی قرار بدهد اما ما با این کار توانستیم در باب اعتمادسازی مردم، حاکمیت پیشگیری و سلامت اداری و ارتقای بهره وری نتایج خوبی بگیریم.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان، گفت: الان تمام تماس های ما با بیشتر مردم گرفته شده و طرح نوع سوالات و دریافت پاسخ ها مشخص کرده است که ما تا چه میزان توانستیم در طراحی مسیر اصلاح فرآیندها و حذف مراجعات مردم و اطمینان از ارائه خدمت در تاریخ سررسیدی که به ارباب رجوع داده شده است انجام دهیم.
درخواست تعویض سند مالکیت با مراجعه به  تمامی دفاتر ثبت اسناد رسمی
بهبهانی،با اشاره به اینکه ما برای درخواست تعویض سند مالکیت به هیچ وجه در ادارات ثبت درخواستی را نمی پذیریم، گفت: برای اولین بار در کشور در استان اصفهان شرایطی را برای مردم فراهم کردیم که آنها به تمامی دفاتر ثبت اسناد رسمی در سطح استان مراجعه کنند.

وی گفت: مراجعان با ارائه سند مالکیت دفترچه خود و دریافت رسید معتبر در قبال آن و پرداخت تمامی هزینه های قانونی بدون نیاز مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک مگر در مواردی که اصلاح سند مالکیت نیا برداشت نقشه نیاز باشد که موارد آن تقریبا به طور نسبی 15 درصد درخواست ها و بالغ بر 85 درخواست های متقاضی نیاز به حضور در اداره ثبت اسناد و املاک ندارد.
به گفته وی، در کار دیگر نیز که برای اولین بار در کشور در  استان اصفهان صورت گرفت و اکنون در شهر اصفهان اتفاق می افتد در حوزه تفکیک آپارتمان ها است که ارباب رجوع بدون نیاز مراجعه به  ادارات  ثبت با ورود به سامانه نظام مهندسی درخواست تفکیک را با ضمیمه کردن تصویر سند مالکیت و پایان کار تکمیل می کند و برای پیشخوانی که همکاران ما در نظام مهندسی مستقر هستند، می فرستد.
بهبهانی افزود: در آنجا کنترل هایی که از مجموع 21 فرآیندی که برای تفکیک اعیانی پیش بینی شده است ارباب رجوع  به طور صرف برای یک مرحله به اداره ثبت ثبت مراجعه می کند و برخی اختلاف نظرهایی که فی مابین بعضی کارشناسان نظام مهندسی و ثبت وجود داشت و ارباب رجوع بین این دو مجموعه دچار  آسیب و اذیت می شد متمرکز بدون حضورش رسیدگی می شود که این خدمت هم در استان برای اولین بار در کشور انجام می شود./

کد خبر 320819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.