"وازلین" بهترین مرطوب کننده پوست در فصل پاییز است

با آغاز فصل پاییز، یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی که برای افراد می‌افتد، خشکی پوست است و با سردتر شدن هوا، ناراحتی و عوارض آن شدیدتر خواهد شد.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، حتماً می‌دانید که نگهداری از پوست در فصل‌های مختلف سال باید متناسب با همان فصل باشد.

وقتی فصل و آب و هوا تغییر می‌کند، تغییراتی هم در پوست و موی شما به وجود می‌آید، به‌خصوص با شروع فصل پاییز وقتی هوا رو به سردی می‌رود پوست و مو که تابش گرم خورشید را تحمل کرده آمادگی زیادی برای خشک‌شدن دارد و ظاهری پژمرده و بدون آب پیدا می‌کند.

با شروع فصل سرما، یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی که برای افراد می‌افتد مسئله خشکی پوست است و مسلماً با سردتر شدن هوا، این ناراحتی و عوارض آن شدیدتر خواهد شد، اما چه خوب است که بدانید چطور باید از پوستتان در برابر سرما نگهداری کنید و با حفظ رطوبت مناسب، پوستی شاداب و سالم داشته باشید.

امروز با موضوع شیوه های مراقبتی پوست و مو گفتگویی را با «دکتر فاطمه مختاری- متخصص پوست و مو و استاد یار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را درادامه می خوانید:

در فصل پاییز چه اتفاقی باعث ایجاد تغییرات در پوست و موی انسان می شود؟

پوست وسیع ترین ارگان بدن انسان است که شامل برخی ساختارها همچون مو، ناخن، غدد و ساختارهای حسی است که وظیفه محافظت از بدن، دمای بدن و انتقال حس را بر عهده دارند.

پوست و مو در زیبایی بدن و برقراری ارتباطات شخصی و اجتماعی نقش بسزایی دارند، پس مراقبت از این ارگان بسیار مهم است.

اما با شروع فصل پاییز و سرما باید محافظت ویژه ای از پوست و مو داشته باشیم.

سردی و خشکی هوا از یک سو و وسایل گرمایشی مثل شوفاژ و بخاری از سوی دیگر باعث می شود رطوبت طبیعی پوست کاهش پیدا کرده و به مرور از بین برود.

به دنبال خشکی بیش از اندازه پوست ممکن است حتی خارش و یا تشدید بیماری های پوستی اتفاق بیفتد اما با رعایت چند نکته ساده افراد می توانند سلامت پوست و موی خود را حفظ کنند و اجازه ندهند مشکلات پوستی به وجود آید.

برای حفظ رطوبت پوست باید چه اقداماتی انجام داد؟

برخی نکات اگر رعایت شود مشکلی پیش نمی آید، اول از همه اینکه استفاده از کرم های مرطوب کننده در فصل سرما بسیار مهم است.

در فصل سرما از وازلین باید هر روز برای چرب کردن پوست استفاده کرد.

افرادی که پوست خشکی دارند و سرمای هوا خشکی پوست آنها را تشدید می کند، باید از کرم هایی با پایه چرب استفاده کنند اما افرادی که پوست چرب دارند و فقط می خواهند رطوبت از دست رفته پوست را بازگرداند، بهتر است مرطوب کننده هایی با پایه آب استفاده کنند.

در فصل سرد سال لب های افراد هم دچار خشکی می شود که باید از کرم های لب برای مرطوب نگهداشتن لب ها استفاده شود.

آیا بعد از استفاده ازمرطوب کننده ها باید چرب کننده های پوست را هم استفاده کرد؟

مرطوب کننده ها خودشان به انواع مختلف تقسیم می شوند، بعضی از آنها فقط چرب و برخی بر پایه آب هستند.

وازلین بهترین مرطوب کننده پوست در فصل پاییز است.

بهتراست البته قبل از استفاده از کرم ها نزد پزشک متخصص پوست مراجعه و نوع پوست تشخیص داده شود و بر اساس نوع پوست مرطوب کننده مناسب استفاده شود.

رساندن رطوبت به پوست در فصل پاییز بسیار مهم است.

یکی دیگر از نکاتی که باید در فصل پاییز رعایت شود، کاهش استحمام است؛ وقتی فرد حمام می رود مایل به استفاده از آب گرم است و این گرما رطوبت پوست را کاهش می دهد. بنابراین فراموش نکنیم که استفاده از آب ولرم مناسب است

افراد در حمام می توانند از صابون های ملایم یا شامپوهای بدن استفاده کنند.

آیا موها باید هر روز شستشو شوند؟

نوع موها با هم متفاوت هستند، موهای چرب به صورت طبیعی هر روز باید شسته شوند تا چربی سر کنترل شود اما با شروع سردی هوا چربی پوست سر به صورت معمول کنترل می شود و حس خوشایندی به آنها دست می دهد.

موهای خشک نباید زیاد شسته شود چون رطوبت آن کاهش پیدا می کند، بعد از استحمام از نرم کننده ها باید استفاده شود.

دیگر نکات برای محافظت از پوست، مرطوب نگهداشتن محیط منزل با استفاده از بخور سرد است.

در فصل پاییز کرم های ضد آفتاب را کنار نگذارید، باور غلطی که بین افراد جامعه رواج یافته این است که کرم های ضد آفتاب فقط مخصوص تابستان است در حالی که این کرم ها در روزهای برفی و ابری هم قابل استفاده و کارساز است و نیم ساعت قبل از خروج از منزل باید ضد آفتاب ها استفاده شود.

کرم های دور چشم مرطوب کننده دارند و رطوبت رسانی می کنند. ضد آفتاب هایی هستند که اطراف چشم استفاده می شوند.

افرادی که پوست خشکی دارند، چه شوینده هایی باید استفاده کنند؟

لازم است افراد در طول هفته چند مرتبه پوست خود را بشویند و البته افراد دارای پوست خشک باید از شوینده های ملایم استفاده کنند، باید شامپوهای بدن حاوی کرم استفاده کرده و از صابون استفاده نکنند.

استفاده از صابون هایی که در بازار هستند، با شوینده های مایع چه تفاوتی دارند؟

تفاوت چندانی ندارد. بعضی افراد راغب هستند از صابون های جامد استفاده کنند، ولی تفاوت خاصی ندارد. صابون در کل به دلیل خاصیت قلیایی که دارد، ممکن است پوست را خشک کند.

برای افرادی که دچار ریزش مو هستند، چه توصیه ای دارید؟

شامپوهای مخصوص موهای خشک استفاده کنند، دفعات شستشوی پوست و مو باید در فصل پاییز کاهش پیدا کند.

کد خبر 320748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.