عشق و ارادت مردم کهن دیار فریدن در محرم+تصاویر

فریدن - اینجا عشق و ارادت مردم به امام حسین(ع) آداب خاص خود را دارد..

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، محرم فصل مشترک فطرت های پاک است. یک تاریخ همیشه زنده که نه تنها هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد بلکه در گذر زمان هر بار بیشتر از قبل جلا می یابد و در وسعت دل ها قیامتی شور انگیز برپا می کند.

تاریخ از نخستین باری که شاهد واقعه عاشورا شد؛ یعنی از آن گذشته های شرمسار خجل تا امروزهای پر حرارت؛ سرشار از مروت ها و نامردمی های بسیاری است که پشت هر یک پندها و عبرت های فراوانی وجود دارد.

در تمام طول تاریخ؛ ارادتمندان شهید کربلا، هر یک با آئین ها و مراسم های خاصی به سوگ حسین(ع) و مظلومیت خاندان او در واقعه عاشورا می نشستند که در پشت پرده آن ها کوله باری غنی از فرهنگ ها و اعتقادات ناب مذهبی نهفته است.

شهرستان فریدن نیز به عنوان یکی از کهن ترین دیارها در عشق و ارادت به حسین(ع) به شمار می رود. حقیقتی که از تاریخ های دور این سرزمین تا به امروز آن به خوبی نمایان است.

محرم که می شود شهر پرچم می خورد از نام حسین و نقش هایی از خاک می شود تزئین پیراهن های سیاه؛ بازار یکپارچه سیاهپوش می شود و عشق به سالار می شود دخل غرفه ها و "حی علی البکاء" می شود تعارف آدم ها به هم؛ انگار معرکه ای در راه است.
مردمان فریدن، این دیار پر ریشه نیز که از دیرباز، ارادت و سرسپردگی خاصی به اهل بیت (ع) داشته اند، با آغاز محرم سینه زنان و حسین گویان به ندای "هل من ناصر ینصرنی" ارباب خویش لبیک می گویند.

اینجا عشق و ارادت ارباب  هم آداب خاص خود را دارد و همه به دنبال جواز این خدمت از هم سبقت می گیرند.

عشق و ارادت مردم این سرزمین به شهید کربلا چشمه ای است که همه ساله از لابهلای سنگ های روزمرگی جوشش آغاز می کند تا محشری عظیم در کویر دل ها پدید آورد.

عاشقان حسینی در فریدن با نظافت و آماده سازی مساجد و حسینیه ها، نصب پرچم های سیاه در ادارات، معابر و بازارها، برپایی خیمه ها و چای خانه های نذری، پخش نوحه ها و آهنگ های مذهبی به استقبال ماه محرم می روند.

اکثر مراسم ها و سوگواره های هیئت های مذهبی این شهرستان از شب اول ماه محرم آغاز و در طی دهه اول ادامه می یابد. حضور اقشار مختلف مردم در مساجد و حسینیه ها بسیار چشمگیر است. هیئت های مذهبی این شهرستان هر یک  در یکی از مساجد شهر مستقر می شود و معمولا از غروب تا پاسی از شب به عزاداری می پردازند.فریدن در حال حاضر دارای ۱۶ هیئت عزاداری ثابت است.

طبخ و توزیع انواع غذاها و خوراکی های نذری برای پذیرایی از عزاداران حسینی نیز از همان روزهای آغازین دهه اول محرم در منازل، رستوران ها، مساجد و معابر شروع می شود.

یکی از مراسم های ویژه این ماه مراسم معنوی  زیارت عاشورا است که به خصوص در دهه اول محرم به صورت فراگیر در ادارات، مدارس و مساجد فریدن هر روز بعد از نماز صبح به اجرا در می آید.

زیارت عاشورا در مساجد فریدن به صورت نوبتی در ۱۰ روز نخست محرم برگزار می شود. این مراسم که همه ساله با حضور پر شور مردم اجرا می شود با اقامه نماز صبح پذیرایی و سخنرانی کارشناسان مذهبی همراه است.

دسته ها و هیئت های عزاداری این شهرستان نیز به صورت پراکنده از اواسط  دهه اول محرم حرکت خود را  در خیابان ها آغاز می کنند.

مراسم متمرکز سوگواره " احلی من العسل" همزمان با سراسر کشور با حضور پر شور هیئت های دانش آموزی مقطع متوسطه اول و دوم مدارس فریدن به یاد شهید نوجوان دشت کربلا، حضرت قاسم (ع) در روز ششم محرم  هر سال در فریدن برگزار می شود.

همایش شیرخوارگان حسینی نیز که  بزرگ ترین اجتماع مذهبی زنان شهرستان است، همه ساله با شکوه هر چه تمام تر و با استقبال مادران دل سوخته در نخستین جمعه دهه اول محرم در مساجد این شهرستان به اجرا در می آید.

هم چنین گردهمایی هیئت های مذهبی شهرستان فریدن در جوار بقعه متبرکه عارف بزرگ فریدن، شیخ ابوسلیمان دارانی در روز هفتم نیز از دیگر برنامه های ویژه محرم است.

اکثر بقاع متبرکه این شهرستان میزبان عزاداران در اجرای برنامه هایی نظیر سوگواره بصیرت عاشورایی، رهروان زینبی و ویژه برنامه شهادت امام سجاد (ع) است.

از شاخص ترین مراسم های ویژه محرم در فریدن، می توان به گردهمایی هیئت های عزاداری در عصر تاسوعا اشاره کرد.

در این مراسم تمامی هیئت های عزاداری با فواصل زمانی معین و به دنبال هم با گذر از گلستان شهدای این شهر به مقام شامخ شهیدان و نیز درگذشتگان ادای احترام می کنند.

علمداران هیئت ها با رسیدن به گلزار شهدای این شهرستان به طرف قبور مطهر شهدا چرخیده و با خم کردن علم، ارادت خود را به آنان به نمایش می گذارند. این مراسم هرساله با اجتماع عظیم مردم فریدن و مسافران شهرهای همجوار همراه است.



از دیگر مراسم های خاص فریدن در ماه محرم، مراسم ویژه روز عاشورا است که قدمت دیرینه دارد. این مراسم در سال های دور به این نحو برگزار می شده است که تمامی دسته های عزاداری با ورود به محوطه نیروی انتظامی شهرستان مورد اسقبال و پذیرایی  قرار می گرفتند و از سوی دیگری به سمت مساجد خارج می شدند.

این مراسم امروزه با کمی تغییر همچنان پرشور و باشکوه برگزار می شود؛ به این صورت که تمامی هیئت ها همه پرچم ها، نمادها، علم ها و تجهیزات خود را با نظم خاص و زیبایی به حرکت در می آورند.

در این آئین که همه ساله در بلوار اصلی شهرستان برگزار می شود، حرکت گروه تعزیه خوان ها با پوشش های شخصیت های مختلف واقعه عاشورا، حرکت بزرگ ترین و طولانی ترین هیئت عزاداری شهرستان، به حرکت در آمدن گهواره حضرت علی اصغر(ع)  و گاری شیر گریان صحنه های دیدنی را رقم می زند.

همه هیئت های عزاداری در ساعات منتهی به ظهر عاشورا با عبور از بلوار اصلی شهر به سمت مساجد و تکیه های خود رهسپار می شوند و به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) بر سر سجاده های بندگی نماز عشق می خوانند.

از نکات قابل توجه روز عاشورا در فریدن پخت و توزیع گسترده انواع غذاهای نذری است؛ به طوری که تقریبا تمامی مردم و مسافران ورودی از این غذاها تناول می کنند.

مراسم شام غریبان نیز که به بلندای تاریخ این سرزمین قدمت دارد؛ از جمله برنامه هایی است که حتی در سردترین فصول سال نیز با شرکت چشمگیر عزاداران حسینی همراه است.

در این مراسم، هیئت های عزاداری  در حالی که از جنب آرامگاه شیخ ابوسلیمان دارانی عبور می کنند به ساده ترین شکل و تنها با در دست داشتن شمع با زمزمه نوحه های سوزناک به یاد غم جانسوز زینب کبری (س) آهسته می گریند و بر سینه می زنند .

توقف همه هیئت ها درهنگام  رسیدن به محله ها، خیابان ها و منازل خانواده های داغ دیده و نیز عرض تسلیت و نثار فاتحه به روح درگذشتگان آن ها، هم چنین پذیرایی و یا قربانی کردن جلوی هیئت برای تبرک و نذر، از نقاط اشتراک تمامی هیئات مذهبی شهرستان است که در تمام طول مسیر حرکت دسته ها انجام می شود.

اصالت و محتوای غنی اشعار، نوحه ها، ریتم و ضرب طبل ها نیز در عزاداری های این شهرستان از نکات قابل توجه است؛ به طوری که پس از گذشت سال ها هنوز انواع خاصی از سینه زنی و زنجیر زنی معروف به سه ضرب در میان هیئت ها دیده می شود.

فریدن در تمام محرم هایی که می آید و می رود همواره با نهایت سادگی و خلوص، آداب نوکری ارباب را به جا آورده است.آنچه که هر مسلمانی را به نوکری در دستگاه عظیم حسینی مفتخر می سازد نه شکوه هیئت است و نه رقابت های ریاکارانه، بلکه تواضع و خشوع بی نظیر قلب هاست که در برابر حقیقتی چون حسین(ع) به خاک می افتد و کربلا  قصه سرها،  نیزه ها و اسب هاست؛ قصه ای که سر دراز دارد...

گزارش: فاطمه زمانی

کد خبر 320739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.