لزوم چاره اندیشی مسئولان شهری برای ایجاد نشاط اجتماعی

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به آمارهای روز افزون آسیب های اجتماعی، همه دستگاهها، نهادها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی و به طور خاص شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری اصفهان باید در راستای ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی چاره اندیشی کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش و گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: امروز دومین روز از ماه مهر، ماه آغاز بالندگی و شکوفایی است، جا دارد در طلیعه ایام آغازین تعلیم و تربیت جامعه، ضمن احترام به مقام شامخ تمامی معلمان و اولیای تلاشگر این حوزه مقدس که رسالت نبوت نبی اکرم (ص) را در جامعه بشری تداوم بخشیدند، به دلیل وجود برخی مشکلات ارتباطی بین والدین و فرزندان در فضای خانوده و نیز عدم کارآمدی صد درصدی نظام کهنه و غیر پویای تعلیم و تربیت کشور، لازم می دانم ابراز نگرانی خود را از احتمال شیوع برخی آسیبهای اجتماعی از قبیل اعتیاد، خشونت و خروج از هنجارهای اجتماعی و نیز بروز آسیب های ناظر بر سلامت روان از قبیل افسردگی و اضطراب و سایر اختلالات روانشناختی که یک نمونه آن در سالهای اخیر به صورت رفتارهای نامتعارف و خودزنی های مازوخیست گونه دربین برخی دانش آموزان مشاهده شده، به اطلاع متولیان این عرصه برسانم.

وی ادامه داد: با توجه به وجود این خطرات بالقوه در مسیر کارآمدی و سلامت روان دانش آموزان، از مسئولان آموزش و پرورش و معلمان پرتلاش و بی ادعای کشور بویژه در استان فرهیخته و نخبه پرور اصفهان و همچنین از شورای شهر و مدیریت شهری اصفهان تقاضا دارم که همگی دست در دست هم همدلانه و مجدانه و با رویکرد افزایش دانش اجتماعی خانواده ها، آموزش مهارتهای مهم به دانش آموزان، تعمیق روابط اصولی و موثر بین اعضای خانوده و تقویت پیوند واقعی و نه صوری مدرسه و خانواده از سرمایه های ارزشمند این دیار عالم پرور با جان و دل و مراقبت کنیم.

استفاده از ظرفیت مذهبی مردم برای ارتقا نشاط و شادابی در اصفهان

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه جامعه شهری اصفهان، امروز بیش از هر زمانی به نشاط و سرزندگی نیازمند است، عنوان کرد: آمارها از میزان افسردگی ، اعتیاد، طلاق، نزاع های خانوادگی و خیابانی نشان می دهند که همه دستگاهها، نهادها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی و به طور خاص شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری اصفهان باید در این راستا بدون تعلل و حتما با نگاهی کارشناسی وارد میدان شده و در راستای ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی و مولفه های آن در جامعه شهری اصفهان چاره اندیشی کنند.

وی افزود: به خوبی می دانیم که اصفهان یکی از مذهبی ترین و مقید ترین مردمان ایران زمین را داراست، لذا ورود به مباحث نشاط آفرینی بدون تردید باید با بهره گیری از ظرفیت مذهبی و قیودات دینی مردم متدین اصفهان همراه باشد چرا که نشاط اجتماعی هرگز جدای از نشاط مسلمانی نبوده و نیست.

محمدی تاکید کرد: در این راستا شایسته است شهرداری اصفهان با حمایت و همراهی شورای شهر، در موضوعات فرهنگی و اجتماعی با نگاهی انسان محور تغییرات اساسی را در شکل و محتوای برنامه های موجود مطابق با نظریات نافذ صاحب نظران حوزه علوم اجتماعی و روانشناسی اعمال و به سمت مدلیزاسیون کردن فعالیت های فرهنگی اجتماعی گام بردارد تا از اعمال سلیقه ها و محدودیتهای فکری در این حوزه پیشگیری شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه آمارهای ناشی از برخی مطالعات و نیز مشاهدات در سطح شهر اصفهان حاکی از افزایش برخی آسیبهای اجتماعی در کلانشهر اصفهان است.

این عضو شورا تصریح کرد: اخبار مربوط به آسیب هایی همچون طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی  با جمعیتی حدود نیم میلیون نفر، نقاط بحران شهری و انحرافات اخلاقی و نیز تکدی گری و کودکان کار بسی نگران کننده است.

شورای شهر فقط شورای شهرداری نیست

وی افزود: شناسایی بیش از ۴۰۰ نقطه بحرانی و نیز حدود ۷۰ هزار زن سرپرست خانوار در سطح شهر در کنار حجم بالای تکدی گری در کسوت متکدیان نوین و قدیم، در این زمان بیش از هر زمان دیگری این واقعیت را فریاد می زند که شورای شهر فقط شورای شهرداری نیست بلکه شورای شهر به معنای واقعیست و این تکلیف را برای شورای پنجم بسی سنگین تر می کند که از همه ظرفیت های نظارتی و قانونی شورای شهر باید بهره جست و در این راستا هماهنگی و هارمونی بین دستگاههای مرتبط با شورای پنجم بسیار موثر خواهد بود.

محمدی در ادامه گفت: از همه دستگاههای متولی در حوزه خدمات اجتماعی و مبارزه و پیشگیری از آسیبها درخواست دارم که به تاسی از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که همه دستگاههای کشور را به همکاری جدی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی فراخواندند، در راستای ایجاد هماهنگی بین بخشی و شکل گیری یک هم افزایی موثر در جهت سازماندهی اقدامات پیشگیرانه با شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری همکاری کنند و در این خصوص شورای شهر و شهرداری را نیز به همکاری متقابل با دستگاههای متولی درچارچوب ظرفیتها و تکالیف قانونی فرا می خوانم.

وی اضافه کرد: در این راستا از مسئولان شهرداری اصفهان درخواست دارم که ضمن ایجاد تعادل و موازنه مبتنی بر عدالت اجتماعی در توزیع خدمات و امکانات در همه مناطق شهری اصفهان، به منظور کاهش حاشیه نشینی و جلوگیری از شکل گیری حاشیه های جدید هرچه سریعتر نسبت به اجرای طرح تفصیلی و ایجاد کمربند سبز شهر اصفهان اقدام کنند.

زاینده رود شناسنامه شهر اصفهان است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اعلام اینکه زاینده رود امروزه به عنوان بزرگترین معضل و مطالبه مردم اصفهان مطرح است خاطر نشان کرد: قطعا برکسی پوشیده نیست که زاینده رود بخش تفکیک ناپذیر روح و روان و تاریخ پرفراز و نشیب و افتخار آفرین مردم اصفهان است. این رود میزبان اصلی مردم و شناسنامه شهر اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه بدون زاینده رود حال و آوازه شهرت جهانی اصفهان نیز در بستر خشک و بی روح رودخانه اندوهگین نشان داده می شود، گفت: اینجانب به عنوان نماینده مردم شهر اصفهان در شورای پنجم نه به عنوان وظیفه مستقیم که در حیطه اختیارات شورا نیست بلکه به عنوان نماینده ۲ میلیون شهروند اصفهان که بهره بردار بخشی از زاینده رود محسوب می شوند و سلامت روان و جسم و ارتزاقشان با زاینده رود عجین شده ، از همه مسئولان اعم از استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان در وزارت نیرو درخواست دارم تا در راستای مدیریت اصولی حوزه آبریز زاینده رود و جلوگیری از برداشتهای غیراصولی و کشنده از این حوزه، مجدانه همت کنند و به حق آبه قانونی و شرعی شهروندان اصفهانی احترام و عزت را بازگردانند.

محمدی یادآورشد: دراین راستا با هرگونه اقدام هیجانی و تقابلی مخالفت خود را اعلام می کنم و معتقدم این معضل صرفا در لوای تعامل و مدیریت کارآمد قابل حل و فصل است.

آلودگی های خطر آفرین در کمین اصفهانی ها

وی با اشاره به اینکه آمارها و شواهد در سالهای اخیر نشان از آلودگی خطرآفرین هوای شهر اصفهان دارد، گفت: بسیاری از هزینه های ناشی از بیماریهای ریوی و امراض سرطانی نیز متاثر از همین معضل بر مردم اصفهان تحمیل شده و همچنان می شود. از طرفی با مشکلات زیست محیطی در عرصه فضاهای سبز و باغات و جنگلهای طبیعی اصفهان مواجه هستیم که بخشی از این نعمتهای الهی را در راستای اقدامات توسعه ای بویژه در حاشیه کوه صفه از دست داده ایم.

این عضو شورا تاکید کرد: لازم است تا مسئولان صنعت، معدن، تجارت استان، شهرداری و مدیریت ترافیک و حمل و نقل اصفهان و نیز شورای پنجم، در این خصوص برنامه ریزی و اقدامات عاجل با هدف کاهش آلاینده های صنعتی، توقف تخریب منابع محدود تامین اکسیژن اصفهان در لوای فعالیتهای توسعه ای و رفاهی و نیز سازماندهی ترافیک و حمل و نقل شهری را انجام دهند.

احیای شورایاری ها در دستور کار قرار گیرد

وی در ادامه گفت: قطعا بدون مشارکت مردم مجموعه شورای شهر و مدیریت شهری اصفهان نمی تواند در دستیابی به اهداف خویش توفیق حاصل کند لذا باید از تمام ظرفیت فکری و همراهی و مشارکت فعال مردم در عرصه های تصمیم سازی و تصمیم گیری در عرصه خدمات و مدیریت شهری بهره گرفته شود.

محمدی بیان کرد: در این راستا احیای طرح انجمن های شورایاری محلات اصفهان یک ساز وکار ارزنده و موثری است که علیرغم وجود کاستی ها در اجرا، اما در نوع خود فرصتی شایسته است که باید در اسرع وقت در دستور کار شورای پنجم قرار گیرد.

وی اضافه کرد: این گام می تواند در جهت شفاف سازی روابط بین مردم و شهرداری ها و نیز شورای شهر بسیار موثر واقع شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: در کنار فعال سازی شورایاری های محلات شهری، معتقدم که نباید از نقش بی بدیل سازمان های مردم نهاد، رسانه ها و خبرنگاران، انجمن های خیریه و مجامع معتمدان محلی در پیشبرد اهداف و نیز شفاف سازی هرچه بیشتر امورغافل شد. لذا لازم است تا شورای پنجم و در کنار آن مدیریت شهری اصفهان از این نهادهای مردمی به عنوان بازوان خود در جهت دستیابی به اهداف و برنامه ها حمایت موثر بعمل آورند.

از ظرفیت جوانان و زنان در مدیریت شهر استفاده شود

وی افزود: امروزه در همه جای دنیا تلاش می شود تا با جوان سازی کادرهای مدیریتی و حذف نگاههای جنسیتی، شایسته سالاری را مبنای دستیابی به اهداف و تضمین موفقیت قرار دهند.

محمدی تصریح کرد: متاسفانه در جامعه ما و بطور خاص در حوزه مدیریت شهری از ظرفیت جوانان و زنان کمتر استفاده می شود و همواره خسارات سنگینی را از نبود این دو قشر ارزشمند، متوجه خویش ساخته ایم.

وی ادامه داد: اینجانب از مدیریت شهری اصفهان مجدانه درخواست دارم که در راستای عمل به شعائر و برنامه های توسعه ای، از ظرفیت نیروهای جوان و بویژه زنان توانمند و شایسته براساس تخصص و توانمندی هایشان در همه رده های مدیریتی اعم از شهرداری مناطق و مدیریتهای ستادی با اعتماد کامل استفاده کنند.

لزوم تشکیل کمیته مطالبات معلولان در مدیریت شهری

این عضو شورا با تاکید بر اینکه همه آحاد شهروندان جامعه حق دارند که از تسهیلات رفاهی و عمومی مدیریت شهری بهره مند شود، گفت: متاسفانه در شکل گیری بخش اعظمی از بافت شهری و ایجاد بسیاری از اماکن و خدمات عمومی اصفهان هیچ حقی برای معلولان و جانبازان، روشندلان و به عبارتی مجموعه توانخواهان جامعه دیده نشده است.

وی ادامه داد: مسیرهای تردد و دست یابی به خدمات عمومی همواره به عنوان سدی در مقابل این شهروندان ما احساس می شوند.

محمدی اضافه کرد: از مسئولان شهرداری اصفهان درخواست دارم که ضمن بررسی کلیه مسیرهای تردد و دست یابی به خدمات عمومی و رفع موانع و مشکلات مرتبط با این اقشار جامعه، من بعد در هیچ طرح و پروژه ای بدون در نظر گرفتن حقوق شهروندی همه شهروندان بویژه این اقشار آسیب پذیر، ورود پیدا نکند لذا در این راستا تشکیل یک کمیته تحت عنوان پیگیری مطالبات جانبازان و اقشار توان خواه در شهرداری می تواند موجبات اعتماد و دلگرمی این عزیزان را به خادمان خود در شورای شهر و مدیریت شهری تسهیل کند.

وی یادآور شد: صنعت گردشگری اصفهان علیرغم پتانسیل عظیم این شهر در جذب توریست داخلی و خارجی، متاسفانه عملا از کمترین ظرفیت فعال خود برخوردار است، جا دارد همه دستگاههای مرتبط با این قضیه و از جمله شهرداری اصفهان با همکاری سایر دستگاهها، در احیای این صنعت با نگاهی به معرفی برند شهری اصفهان، کارآفرینی و ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه شهری و نیز توسعه این صنعت در همه نقاط شهری اصفهان همت کنند.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: در راستای اثبات التزام اعتقادی و عملی شورای شهر و مدیریت شهری اصفهان به مقوله شفافیت، شایسته است تا ترتیبی اتخاذ شود که کلیه شهرداریهای مناطق و شهرداری مرکزی نسبت به معرفی تمامی دارایی ها و املاک تحت اختیارخود به شورای شهر سریعا اقدام کنند و در خصوص روند تهاتر و تعاملات مربوط به این املاک به مردم توضیحات لازم داده شود.

کد خبر 320652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.