بن-بروجن تیر خلاص بر پیکر زخمی زاینده‌رود/تاراج آب اصفهان/طرحی که قانون را دور می‌زند

با وجودی که مصوب ۹ ماده ای احیای حوضه زاینده رود بارگذاری جدید بر این رودخانه را ممنوع کرده اما طرح بن- بروجن در استان بالادست و بعد از این مصوبه قرار است بعد از اجرا برداشتی جدید از این حوضه داشته باشد که به اعتقاد کارشناسان این به معنای نابودی کامل زاینده رود خواهد بود.

به گزارش ایمنا، مطابق با بند چهارم مصوب ۹ ماده ای شورای عالی آب احیای حوضه زاینده رود در دی ماه ۹۳، هر گونه "بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تکلیف تخصیص های هر استان در این حوضه ممنوع شد". براساس این قانون تا زمانی که طرح های پیشین انتقال آب به اصفهان همچون تونل سوم کوهرنگ و یا بهشت آباد به نتیجه نرسد نمی توان بارگذاری جدید بر زاینده رود داشت چرا که این رودخانه دیگر توان برداشت های جدید و اضافه را ندارد. با این وجود از ابتدای سالجاری تاکنون متولیان این پروژه با تغییر محل و انتقال اجرا طرح به محدوده سد ذخیره زاینده رود قصد دارند تیتر خلاصی بر پیکره نیمه جان رودخانه زاینده رود بزنند. این اقدام البته با واکنش نمایندگان مردم اصفهان مواجه شد. همچنین در تاریخ ۹۶/۶/۱۱، فعالیت یک دستگاه بولدوزر – تسطیح و گودبرداری محل احداث ایستگاه پمپاژ صفر طرح انتقال آب بن-بروجن در محدوده سد تنظیمی زاینده رود توسط گروه حفاظت رودخانه زاینده رود گزارش شد که موارد سریعاً با دفتر حفاظت سد و شرکت آب منطقه ای اصفهان هماهنگ و به دنبال آن، عملیات اجرایی طرح مذکور با هماهنگی و همکاری واحد حفاظت و حراست سد زاینده‌رود متوقف شد. در پی توقف عملیات اجرایی فعالیت طرح انتقال آب بن-بروجن در محدوده سد تنظیمی زاینده رود و محدوده تملیکی شرکت آب منطقه ای اصفهان اعلام کرد که ادوات و تجهیزات مستقر در محدوده سد تنظیمی نیز از محدوده مذکور خارج شد.

در واکنش به این اقدامات جمعی از نمایندگان مردم اصفهان در نامه ای به سرپرست وزارت نیرو تاکید کردند که طرح بن بروجن مغایر با آنچه قانون مصوب کرده و غیرقانونی است که باید متوقف شود. متن این نامه که به امضای پنج از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس (حیدرعلی عابدی، ناهید تاج الدین، حمیدرضا فولادگر، حسن کامران و احمد سالک رسیده است، به شرح ذیل است:

"پیرو مذاکرات حضوری جمعی از نمایندگان مردم شریف استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با جنابعالی در تاریخ ۹۶/۶/۶ و مذاکرات تلفنی با آقایان مهندس میدانی و حاج رسولیها در مورد مباحث آب و عدم رعایت مصوبات شورای عالی آب که هر گونه تصمیم گیری در مورد سهمیه بندی آبی را به عهده شورای توزیع عادلانه آب قرار داده و هر گونه بارگذاری جدید از تاریخ ۹۳/۱۰/۳ بر زاینده رود را ممنوع اعلام کرده است و تاکید ریاست جمهوری طی نامه شماره ۱۱۶۲۴ تاریخ ۹۶/۲/۳۱ در جلوگیری از برداشت های بی رویه متاسفانه اخیرا با فشارهای نامرئی استان چهارمحال و بختیاری تلاش برای اتصال لوله طرح بن بروجن در محل سد ذخیره آبی زاینده رود نموده است، این طرح علاوه بر مغایرت با مصوبات فوق دارای ۵ اشکال عمده است که فعلا با تاکیدات جنابعالی و شورای تامین استان تا بررسی قطعی و راه اندازی پروژه تونل سوم، متوقف گردیده است. لذا مستدعی است دستور فرمائید رئیس هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان هر چه سریعتر نسبت به جمع آوری وسائل و تجهیزات شرکت پیمانکار پروژه فوق در محوطه مذکور اقدام نمایند. "

بن - بروجن طرحی به بهانه کسری ۱۷ میلیون مترمکعبی آب در استان بالادست

حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس پیرامون طرح بن – بروجن، گفت: در آخرین روزهای دولت یازدهم، مسئولان استان چهارمحال و بختیاری برای اضافه کردن چندین طرح توسعه باغ در حاشیه زاینده رود به بهانه کسری ۱۷ میلیون متر مکعب آب از سهم ادعایی آنان دیده می شد اما آنچه مسلم است حقایقی در مورد آن نادیده گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کنتوری روی لوله های برداشت آب از زاینده رود نصب نشده است و امکان محاسبه برداشت اب وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز سد تونل سوم تکمیل نشده و آبی به آورده در این مخزن اضافه نشده است، هیچ منبعی برای بارگذاری جدید وجود ندارد و از سویی مصوبات شورای عالی آب که باید از طرف مسئولان دو استان رعایت شده و در بند سوم دهمین مصوبه شورای عالی آب هر گونه بارگذاری جدید را ممنوع اعلام کرده است اما این موضوع نادیده گرفته می شود.

عابدی با یادآوری اینکه تأمین حق آبه کشاورزان اصفهان بر اساس همین مصوبات در اولویت است و روش دیگری برای صیانت و حفظ حقابه های کشاورزان وجود ندارد، تصریح کرد: با وجود اینکه کم و زیاد کردن سهم آبه صنعت فولاد و ذوب آهن در حیطه و اختیار مسئولان استان اصفهان نیست اما طور مرتب و مداوم مسئولان اصفهان مورد خطاب و شماتت قرار می گیرند.

وی افزود: پافشاری بیش از حد مسئولان استان چهار محال و بختیاری بر اضافه برداشت روزی افشا و آشکار شد که نقشه نابودی زاینده رود در پشت موضوع نیاز به آب آشامیدنی مردم به نام طرح بن- بروجن پنهان شده بود با اصرار بر اضافه خواهی و دادن آدرس غلط به مردم منطقه و تحریک گروه های فعال اجتماعی آشکار شد این در حالیست که متهم کردن نمایندگان مردم اصفهان به مخالفت با طرح آب آشامیدنی بن – بروجن و دادن آدرس غلط به مردم استان چهار محال بختیاری ادامه پیدا کرد.

وجود هزار لوله و کنتور آب بدون مجوز در چهارمحال و بختیاری

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم ادامه داد: آنچه واقعیت دارد وجود بیش از هزارلوله، بدون داشتن مجوز و نصب کنتور و بدون کنترل میزان برداشت، به مکش روزانه میلیون ها مترمکعب آب را از زاینده رود مداومت دارند و زاینده رود را به مکنده رود تبدیل کرده است.

وی یادآور شد: با این وجود آیا می توان فهمید کدام لوله مربوط به آب آشامیدنی، کدام لوله مربوط به صنعت و کدام لوله برای توسعه باغ های حاشیه زاینده رود است؟

عابدی یادآور شد: قصد من از چنین اظهاراتی ورود به بررسی وضعیت غیرکارشناسی طرح بن – بروجن نیست اما وظیفه مسئولان است که جواب وجدان های بیدار را بدهند.

وی با بیان اینکه زاینده رود به عنوان شاهرگ حیاتی فلات مرکزی با طول بیش از ۳۵۰ کیلومتر نقش اساسی و تعیین کننده ای برای تأمین آب شرب قریب به ۵ میلیون نفر و صنایع مادر کشور و حقابه ۵۰۰ ساله کشاورزان اصفهان را ایفاء می کند، گفت:  زنده بودن زاینده رود یعنی حیات فلات مرکزی، شعار دولت تدبیر و امید و شعار رئیس جمهور در سفر استانی به اصفهان، پایداری زاینده رود و جاری بودن آب در این شاهرگ حیاتی بود، اما متأسفانه طرح انتقال آب بهشت آباد که می توانست تا حدودی شعار ریاست جمهور را تحقق بخشد علیرغم پشتوانه مطالعاتی چندین ساله عقیم و مسکوت مانده است و با نگاهی به طرح مذکور نکات زیر قابل تامل بوده و تنها دلیلی که به ذهن متبادر می شود آن است که طراحان طرح در اندیشه نابودی کامل فلات مرکزی چنین طرحی را پیشنهاد داده و اگر امروز سد گتوند مورد نکوهش است و طراحان آن زیر سوالند، طراحان این پروژه نیز از دید تیزبین اندیشمندان گریزی نخواهد داشت.

طرح بن- بروجن با بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود مغایر با مصالح کشور است

این نماینده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد بر اینکه پروژه بن – بروجن به دلیل ۵۴۵ متر ارتفاع پمپاژ در سه مرحله و همچنین بالغ بر ۲۵۵ کیلومتر خطوط انتقال اصلی و فرعی پروژه ای غیراقتصادی و غیرکارشناسی است، تصریح کرد: این پروژه به دلیل بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود مغایر با مصالح عمومی کشور بوده و پیامدهای اجتماعی، سیاسی، امنیتی، زیست محیطی گسترده ای به همراه داشته و فاقد منطق و توجیه است.

وی با یادآوری اینکه پروژه بن- بروجن مستلزم انتقال بین حوضه ای آب از حوضه کم آب زاینده رود به حوضه پر آب و دارای مازاد آب کارون است، افزود: این پروژه موجب می شود آب هایی که با هزینه های سنگین از حوضه کارون به حوضه زاینده رود منتقل شده است با صرف هزینه های سنگین اجرا و بهره برداری به حوضه مبدأ باز گردانده شود، همچنین پروژه مصوب و در دست اجرای انتقال آب سبز کوه به (بروجن – فرادنبه- سفید دشت) با تأمین حجم آب بیشتر بدون نیاز به پمپاژ و با خط انتقال به مناطق کوتاه تر پروژه منطقی و کارشناسی برای تأمین آب شرب و صنعت مورد نیاز شهر (بروجن- فرادنبه - سفید دشت) است.

تاثیر منفی و اقتصادی طرح بن- بروجن برعملکرد نیروگاه سد زاینده رود

عضو مجمع نمایندگان استان، با انتقاد از اینکه پروژه بن- بروجن تأثیر منفی فنی و اقتصادی برعملکرد بهره برداری از نیروگاه سد زاینده رود به دلیل بارگذاری جدید در حوضه آب ریز زاینده رود به جا خواهد گذاشت، یادآور شد: علیرغم رویکرد وزارت نیرو و برنامه ریزی برای استفاده از پساب برای صنایع حذف و بارگذاری تأمین نیاز صنایع استان چهارمحال بختیاری بر روی زاینده رود بحرانی انجام پذیرفته است.

وی با بیان اینکه تصویب و تامین اعتبار برای طرح غیراقتصادی و پرهزینه با مصرف برق حداقل در حد یک نیروگاه اختصاصی جهت تأمین برق پمپاژ آب به طرف بروجن جای تامل دارد، گفت: بر اساس تابلوی منابع و مصارف کل حقابه چهار محال و بختیاری برداشت و اجرای طرح بن بروجن مازاد بر توافقات و تصمیمات وزارت نیرو است.

بن- بروجن مجوز زیست محیطی و شورای عالی آب را اخذ نکرده است

عابدی با تاکید بر اینکه پروژه بن- بروجن مجوز زیست محیطی، منابع طبیعی و شورای عالی آب را اخذ نکرده است، تصریح کرد: چون فاقد تخصیص آب است و منبع آبی برای طرح مذکور در نظر گرفته نشده و در صورت اجرا به معنای برداشت از حقابه های شرعی و قانونی کشاورزان اصفهان خواهد بود و روشن است پس از تکمیل سد تونل سوم و تحویل آب ورودی از طریق سد تونل سوم به سازمان آب منطقه ای اصفهان و برداشت به همان میزان از قسمت رودخانه از طریق انتقال آب بن بروجن شاید اثرات مخرب بر زاینده رود کمتر باشد البته بازنگری طرح و اجرای اقتصادی از مسیر کم هزینه سبز کوه به صرفه و صلاح کشور ودو استان است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت لوله گذاری در مسیر زاینده رود خارج از تحمل این شاهرگ حیاتی شده و گنجایشی برای برداشت بیشتر وجود ندارد و هر کدام از لوله ها باید دارای تابلوی شناسائی و کنتور باشد، گفت: باید مشخص شود که هر لوله ای با چه ظرفیتی و با چه منظوری و با چه مجوزی اقدام به برداشت آب می کند که در بین آنها می خواهد لوله برای باغ های اطراف باشد یا برای آب آشامیدنی، قابل محاسبه خواهد بود و تجاوزی به حقوق مردم اصفهان صورت نگیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم ادامه داد: تمامی مسئولان جمهوری اسلامی چه در استان چهار محال بختیاری و چه در استان اصفهان هستند ملزم به رعایت ضوابط و مقررات  جمهوری اسلامی و ضوابط شرعی و قوانین مربوطه بوده و هر کس از این قوانین عدول کند، زیاده خواهی تلقی و حتماً در وجدان های بیدار مردم قضاوت بدی در مورد او خواهد شد و هر گاه نوبت به رسیدگی به اعمال مسئولین برسد آن موقع است که باید پرونده روشنی از عملکرد و اعتقاد به قوانین جمهوری اسلامی را از خودشان بروز دهند؛ انتظار می رود در حق مردم استان چهار محال بختیاری و اصفهان رعایت عدالت و انصاف از طرف تمامی مسئولان  انجام شود.

برداشت از زاینده رود مشروط به تکمیل تونل سوم است

ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان درمجلس درباره این طرح، گفت: براساس مصوبه ۹ ماده‌ای شورای‌عالی آب، هرگونه بارگذاری جدید در حوضه زاینده‌رود ممنوع اعلام شده و این پروژه بارگذاری جدید بر زاینده رود به حساب می آید و عملا بحران زاینده رود را از وضع موجود پیچیده تر می کند.

وی یادآور شد: ۲۴ طرح در بارگذاری جدید وجود داشت که باید متوقف شود و پروژه انتقال آب زاینده رود از بن به بروجن نیز مشمول این توقف می شود.

بن- بروجن میخی به تابوت زاینده رود

محمد کوشافر فعال محیط زیست در اصفهان با تاکید بر اینکه برداشت های جدیدی درهر منطقه‌ای از حوضه زاینده رود در هر استانی که باشد همچون میخی به تابوت زاینده رود خواهد بود، تصریح کرد: بن– بروجن یکی از همان طرح‌هاست و شک نکنید این برداشت‌ها چیزی جز نابودی زاینده رود در پی نخواهد داشت.

به گفته وی، اگر آب نباشد منطقه مرکزی ایران رو به زوال خواهد رفت و امروز با مصرف انرژی بحران آب را به تاخیر انداخته‌ایم.

کوشافر تصریح کرد: هرکسی بر مسند وزارت نیرو نشست باید به فکر ایران باشد و نباید تحت تاثیر قومیت قرار گیرد.

مخالف مصوبه انتقال ۴۰ میلیون مترمکعب آب بن- بروجن هستیم

دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز پیرامون طرح انتقال آب بن-بروجن از زاینده رود، افزود: مصوبه انتقال ۴۰ میلیون مترمکعب آب برای بروجن گرفته شده، در صورتی که ما از ابتدا مخالف بوده و هستیم، چرا که رودخانه‌های زیادی در چهارمحال است و می‌توانند با مهار رودخانه‌های فصلی آب خود را تأمین کنند؛ با این اتفاق حداقل آبی که در سال در رودخانه جاری می‌شود دیگر نخواهد شد.

حمیدرضا فولادگر تاکید کرد: حداقل کار در بحث انتقال آب زاینده رود این است که برداشت آب از این حوضه را از زمانی شروع کنیم که تونل سوم کامل شود، تا زمانی که سد تأسیس شود تونل سوم کارایی ندارد.

وی پیرامون سوالی در مورد مسائل آب استان اصفهان، بیان داشت: گفته می‌شود که چرا در مورد آب ساکت هستیم، این گونه نیست و هر زمان تریبونی در اختیار بوده بخشی از آن به موضوع آب تعلق پیدا کرده، از طرفی روش‌هایی که مردم را به میدان بیاوریم و منجر به نزاع و مقابله شود قبول نداریم و باید بتوانیم با تدبیر و پیگیری حقوقی مسائل را حل کنیم.

فولادگر با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های خوب دولت یازدهم تشکیل شورای عالی آب بود و چندین جلسه آن به زاینده‌رود اختصاص یافت، گفت: متاسفانه در این جلسات که ۴ استاندار حضور دارند با وجودی که دو استان حق آبه ندارند همه اعضا حق رأی یکسان دارند.

کد خبر 320599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    2 1
    خدا روشکر که نماینده های اصفهان بالاخره یه تکونی خوردند.